تبیان، دستیار زندگی
در یک حرکت 22 درصد از دختران رای آری و 30 درصد پسران رای آری داده اند. اگر همه افراد رای داده باشند، آیا این حرکت مورد پذیرش واقع می شود؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند درصد احتمال دارد یک رأی گیری را ببرید؟

چند درصد احتمال دارد یک رای گیری را ببرید؟

این را تجسم کن!

در یک حرکت 22 درصد از دختران رأی آری و 30 درصد پسران رأی آری داده اند. اگر همه افراد رأی داده باشند، آیا این حرکت مورد پذیرش واقع می شود؟

تذکر:

فرض کنید 40 تا پسر و 50 تا دختر رأی داده باشند. چند تا از آن ها رأی مثبت داده اند؟

فهمیدن درصد، برای تاجران مهم است تا اطلاعات کاری شان را تفسیر کنند، برای سیاست مداران مهم است تا نتیجه رأی گیری را تفسیر کنند و برای کارخانه دارها مهم است تا در مورد بازار تصمیم گیری کنند.

جواب:

بردن انتخابات یعنی داشتن اکثریت رأی یا بیشتر از نصف رأی ها. اگر برای انجام این حرکت حداقل نصف رأی ها باید مثبت باشد، این حرکت انجام نمی شود.

شروع کنید:

فرض کنید تعداد دخترها و پسرها برابر است؟ فرض کنید تعداد پسرها بیشتر است؟ تعداد دخترها بیشتر است؟

حل را کامل کنید:

راه های مختلفی برای حل این مسئله وجود دارد.

- به تعداد متفاوت دخترها و پسرها نگاه کنید. در مورد هر یک فکر کنید:

(1) یک کلاس با 50 پسر و 50 دختر

(2) یک کلاس با 0 پسر و 100 دختر

(3) یک کلاس با 100 پسر و 0 دختر

در هیچ یک از موارد بالا و در موارد دیگر حرکت انجام نخواهد شد.

- در مورد نمودار خطی که درصدها را در جایی که تعداد پسرها و دخترها برابر نیست نشان می دهد.

چند درصد احتمال دارد یک رای گیری را ببرید؟

بالای خط، شما مشاهده می کنید 100 درصد پسرها در سمت چپ خط پررنگ و 100 درصد دختران در سمت راست نمایش داده شده است. در پایین خط درصدهای مربوط به رای گیری پسران و دختران نمایش داده شده است.

برای تعیین این که آیا رأی آری برنده می شود، اضلاع نشان دهنده رأی آری باید روی هم از نصف طول کل ضلع بیشتر باشند. بخش های نشان دهنده آری هرگز به نصف کل بخش ها نخواهند رسید در نتیجه حرکت نمی تواند انجام شود.

این را امتحان کنید:

- در مورد یک سؤال که می تواند با آری یا نه پاسخ داده شود، فکر کنید. سؤال خود را از گروهی از مردم بپرسید و نتایج را برای مردان و زنان یادداشت کنید. درصد مردان و زنانی که جواب آری داده اند را پیدا کنید. سپس کل درصد افرادی را که آری گفته اند، حساب کنید. آیا اضافه کردن رأی های آری زن ها و مردها به هم، درصد کل افرادی که جواب آری را داده اند، نتیجه می دهد؟

- فرض کنید یک جنبش با 52 درصد رأی انجام می شود. چند راه ممکن برای شکستن این به درصدهایی برای زنان و مردان که جواب آری دهند، پیدا کنید. آیا این امکان دارد که فقط مردان جنبش را پشتیبانی کنند؟ در مورد زنان چه طور؟

سؤالات اضافی:

چند درصد احتمال دارد یک رای گیری را ببرید؟

1- در یک مدرسه 400 پسر و 420 دختر وجود دارد. اگر 18 درصد پسرها چپ دست و 10 درصد دخترها نیز چپ دست باشند، چند درصد دانش آموزان این مدرسه، چپ دست هستند؟

2- یک بررسی در مورد ترجیح لیموناد، نتایج زیر را داشته است:

25 درصد علاقه مند به پپسی، 30 درصد علاقه مند به کوکاکولا، و 10 درصد علاقه مند به هر دو. چند درصد هیچ لیمونادی را دوست ندارند؟

3- یک بررسی روزنامه ای گزارش داد که 42 درصد از رأی دهنده ها در کشورهای غربی به کاندیداهای دموکرات علاقه مندند، و 25 درصد از رای دهنده های کشورهای مرکزی به این کاندیداها علاقه مندند. روزنامه گزارش داد که 17 درصد اختلاف در تعداد رأی دهنده های علاقه مند به دموکرات ها وجود دارد. آیا این نتیجه گیری درست است؟

4- 99 درصد افراد در ایالات متحده تلویزیون دارند؛ 40 درصد 3 یا تعداد بیشتری تلویزیون دارند. آیا این درست است که نتیجه بگیریم 59 درصد از افراد بیشتر از دو تلویزیون ندارند؟

چیزهایی برای فکر کردن:

- شما نمی توانید درصدها را با هم جمع کنید مگر این که آن ها با استفاده از جمعیت های مساوی حساب شده باشند و متقابلاً از رخدادهای انحصاری اندازه گیری شوند.

- چه زمانی شما می توانید درصدها را جمع، ضرب، تفریق یا تقسیم کنید؟

- جمعیت واشینگتن دی سی از اول آپریل 1990 تا اول جولای 1999، %5/14 رشد کرد.

- آیا اصلاً امکان دارد که درصدی بالا ی 100 داشته باشیم؟

آیا می دانید که؟

- بنابر قاعده انتخابات، برای کاندیداهای ریاست جمهوری این امکان وجود دارد که با رأی عمومی کمتر از 50 درصد برنده شوند.

- آهنگ تغییر 10 بر 100 مانند یک درصد است.

- تخفیف 50 درصد برابر نصف قیمت است.

- راه های مختلفی برای رأی گیری وجود دارد. برای مثال، یک روش رأی گیری اکثریت نسبی است که برنده کسی است که بیشترین رای را دارد. این روش رأی گیری اگر بیشتر از دو انتخاب وجود داشته باشد، ناعادلانه است.

جواب سوالات اضافی:

1- تقریباً 14 درصد چپ دست هستند.

2- 55 درصد هیچ لیمونادی را دوست ندارند.

3- نه لزوماً.

4- نه

مترجم: رستمی

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تنظیم: طیبه موسیوند