تبیان، دستیار زندگی
در کشورهای غربی از وی به عنوان یک «تروریست» یاد می‌شود اما جمهوری اسلامی ایران وی را یک « شهید » می‌نامد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی فرعون را کشت ؟

خالد اسلامبولی

نام : خالد اسلامبولی

تاریخ تولد : 15 ژانویه 1955 معادل با 25 دی 1333- شمال مصر

تارخ شهادت : 17 آوریل 1982  معادل با 28 فروردین 1361 - میدان تیر

نام دیگر : خالد بن احمد شوقی اسلامبولی

منصب : افسر مصری و عضو گروه جهاد اسلامی مصر

ملیت : مصری

خالد بن احمد شوقی اسلامبولی یک افسر مصری و عضو گروه جهاد اسلامی مصر بود که به همراه تنی چند از همفکرانش در روز 6 اکتبر 1982  انور سادات رئیس جمهور مصر را به قتل رساند.                                                                          

زندگی :

او در سال 1955 میلادی  در مصر متولد شد. و در مدرسه فرانسوی « نوتردام» قاهره تحصیل کرده، سپس به ارتش مصر پیوست. او در سن ۲۰ سالگی با درجه ستوانی در واحد توپخانه ی ارتش مصر مشغول خدمت شد.

خالد اسلامبولی مدتی با جنبش اسلامی «الجهاد » که مخفیانه فعالیت می‌کرد همکاری داشت.

مبارزات سیاسی :

در کشورهای غربی از وی به عنوان یک «تروریست» یاد می‌شود  اما جمهوری اسلامی ایران وی را یک « شهید » می‌نامد.

او پس از برنامه ریزی دقیق در روز 6 اکتبر 1982 هنگامیکه واحدهای ارتش و نظامیان کشور مصر در سالگرد جنگ رمضان در برابر انور سادات رژه می ‌رفتند، در ساعت 12 : 40 به همراه چند همفکرش به جایگاه مخصوص حمله کرد. در این حمله علاوه بر انور سادات رئیس جمهور مصر ، 5 نفر دیگر از مقامات مصری نیز کشته شدند. 28  نفر از جمله 14 افسر آمریکایی زخمی شدند.

خالد اسلامبولی

دستگیری و اعدام :

خالد اسلامبولی به همراه سه تن از عاملان ترور دستگیر و روانه زندان شدند. او و سایر متهمان در قفس های فولادی در دادگاه شرکت می کردند. وی طی جلسات محاکمه خود انگیزه‌ اش را از قتل انور سادات، بستن پیمان صلح میان مصر و اسرائیل موسوم به پیمان کمپ دیوید اعلام کرد.

سرانجام حکم اعدام خالد اسلامبولی در 15 آوریل 1982 به جرم « ترور و قتل رئیس جمهور » به اعدام محکوم شد. حکم اعدام وی در 17  آوریل 1982 به مرحله اجرا گذاشته شد.

یادمان :

در کشورهای غربی از وی به عنوان یک «تروریست» یاد می‌شود  اما جمهوری اسلامی ایران وی را یک « شهید » می‌نامد. پیش از نامگذاری خیابان وزرای سابق در تهران به نام وی ، روابط ایران و مصر در سال 1358  شمسی به دستور امام خمینی قطع شد. در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی ، تلاش‌هایی در زمینه تغییر نام این خیابان صورت گرفت که ناکام ماند . در زمان فعالیت احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران نام این خیابان رسما تغییر کرد ولی تغییری در روابط ایران و مصر پدید نیامد .


منبع :

برگرفته از ویکی پدیا

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی