تبیان، دستیار زندگی
یک ساعت غلت زدن در گل و لای و لجن!... به نظر شما این می تواند تفریح خوبی برای پر کردن اوقات سفر باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لجن درمانی در دریای ارومیه

لجن درمانی در دریای ارومیه

یک ساعت غلت زدن در گل و لای و لجن!... به نظر شما این می تواند تفریح خوبی برای پر کردن اوقات سفر باشد؟

چه دوست داشته باشید و چه نه، گل بازی این روزها یکی از محبوب ترین اشکال گردشگری در دنیا محسوب می شود که فال و تماشا را یک جا به گردشگران درمانی هدیه می دهد! لجن درمانی با قدمت چند هزار ساله اش در طب، در گردشگری عمری به کوتاهی نیم قرن دارد. سنی که وقتی به تاریخ گردشگری ایران می رسیم، به کمتر از پنج سال کاهش پیدا می کند. آن هم در شرایطی که ایران دومین دریای شفابخش دنیا را دارد. دریای ارومیه با لجن های منحصر به فردش تنها یک پله پایین تر از بحرالمیت فلسطین قرار گرفته است اما هنوز به اندازه این دریا شناخته شده نیست.

در سال های اخیر کم آبی و عقب نشینی وسیع دریاچه ارومیه باعث شده

تا مسئولان گردشگری منطقه از این وضعیت بهره برده و لجن درمانی را در فعالیت های توریستی کشور جای دهند

ارومیه شفابخش

آب ارومیه با ترکیب خاصی که دارد گل و لای کف دریا را برای درمان انواع بیماری های رماتیسمی، پوستی، اختلال سوخت و ساز بدن، بیماری های زنان و... مناسب کرده است. دریاچه ارومیه که به دلیل حجم فوق العاده بالای نمک و مواد معدنی اش دومین دریای شور دنیا به حساب می آید، با غلظت بالای نمکش این امکان را به شناگران می دهد تا نه تنها از شفابخشی آب آن بهره مند شوند، بلکه با شناور ماندن روی آب تمدد اعصاب را هم تمرین کنند! این در حالی است که گفته می شود اغلب بیماری های كلاژن پوستی و مفصلی كه منشاء سایكوسوماتیك (روحی - جسمی) دارند با لجن و نمك دریاچه هایی شبیه دریاچه ارومیه قابل درمان هستند. همچنین می توان از خواص درمانی نمك دریاچه ارومیه در درمان بیماری های تنفسی مثل آسم و برونشیت و انواع سینوزیت ها نیز بهره برد.

آب دریاچه ارومیه از دسته آبهای کلروره سدیک است. نوشیدن این گونه آب ها غلظت صفرا را پایین می آورد و در نتیجه ترشح صفرا بهتر جریان پیدا می کند. علاوه بر این، گل و لای این دریاچه هم که شکل خمیری سیاه رنگ را دارد، در درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. این گل جزء گل های کلروره است و گل های کلروره خاصیت تقویت کننده دارند.

علاوه بر این، انواع باکتریها، مژه دار ها، جلبلکها و از همه مهمتر سخت پوستان کوچک و بسیار ظریفی به نام " آرتمیا اورمیانا " در ارومیه زندگی می کنند که خواص درمانی این آب را بیشتر می کنند.

لجن های جواهرنشان!

لجن درمانی در دریای ارومیه

دکتر فریبا بشیری، عضو هیأت مدیره انجمن بیوتکنولوژی ایران می گوید: «از سال‌های دور استفاده از لجن و نمک مورد توجه پزشکان سنتی قرار گرفته است. در طب سنتی و تاریخی ما هم از این خاصیت درمانی لجن و نمک در بهبود و درمان بیماریهای مردم بسیار یاد شده است که البته به صورت تجربی محقق شده است. اما در سال‌های اخیر این تکنیک های درمانی بصورت علمی مورد بحث و بررسی و تحقیق کارشناسان و محققان قرار گرفته و پروتکل های درمانی مدرن تدوین گردیده است.»

دکتر بشیری به خبرنگار تابناک می گوید: «من از دو سال و نیم پیش، تحقیق جامعی را درباره لجن‌شناسی و لجن‌های طبی آغاز کرده ام و از 220 کلینیک و مرکز تحقیقاتی خارج از کشور هم بازدید داشته‌ام. در این مراکز دیدم که از خاصیت طبی لجن در درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند. تا حدی که اکثر شرکت‌های بیمه هم این درمان را پذیرفته و هزینه‌های درمانی را می‌پردازند. این نشان می دهد که مردم دنیا، ترجیح می‌دهند از طب و درمان گیاهی بجای استفاده از داروهای شیمیایی استفاده کنند تا عوارض کمتری متحمل شوند و به نظر می رسد ما هم باید به این سمت حرکت کنیم و درمان های سنتی را جایگزین درمان های شیمیایی قرار دهیم.»

در سال های اخیر کم آبی و عقب نشینی وسیع دریاچه ارومیه باعث شده تا مسئولان گردشگری منطقه از این وضعیت بهره برده و لجن درمانی را در فعالیت های توریستی کشور جای دهند. علاوه بر این با توجه به این که کلینیک‌ها و مراکز درمانی سایر کشورها لجن و نمک را از کشور اردن با قیمت‌های خیلی گزاف تهیه می‌کنند، مسئولان ما هم کم کم به فکر افتاده اند تا  از این فرصت استثنایی برای توسعه صادرات و ارز آوری بهره ببرند.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد