تبیان، دستیار زندگی
ستاره دنباله دار ناشناسی که در اطراف خورشید دیده شده بود و برای اخترشناسان ناشناس به نظر می آمد سرانجام توسط خورشید بلعیده شد و در تاریکی فرو رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خورشید می بلعد

خورشید

ستاره دنباله دار ناشناسی که در اطراف خورشید دیده شده بود و برای اخترشناسان، ناشناس به نظر می آمد سرانجام توسط خورشید بلعیده شد و در تاریکی فرو رفت.

تلسکوپ سوهو توانست تخریب و مرگ این ستاره دنباله دار را در حالی که به خورشید نزدیک می شد رصد کرده و تصاویر آن را به ثبت برساند. این جرم قبل از اینکه اخترشناسان فرصت شناسایی آن را پیدا کنند توسط خورشید بلعیده شد.

این ستاره دنباله دار ناشناخته تا روز جمعه هفته گذشته در تصاویر سوهو به چشم می خورد اما روز پس از آن ناپدید شد. این سومین ستاره دنباله داری است که طی سال جاری در اطراف خورشید دیده شده است. به نظر می رسد این اجرام یخی با نام ستاره های دنباله دار خورشید گرد از خارج از منظومه خورشیدی به خورشید نزدیک شده و با نزدیک شدن آن ها به خورشید هیچ راهی برای ادامه بقا برای آن ها باقی نخواهد ماند.

ستاره محکوم به مرگی که توسط سوهو ردیابی شده است در کنار دیگر ستاره های دنباله داری که طی سال جاری رصد شده اند ، گروهی از اجرام کیهانی به نام ستاره های دنباله دار کروتز هستند. نام این گروه از نام اخترشناس آلمانی قرن 19 میلادی «هاینریش کروتز» برگرفته شده است، وی اولین فردی بود که اعلام کرد این ستاره های دنباله دار می توانند بخشی از ستاره ای بزرگتر باشند که طی قرن های پیش متلاشی شده است.

محاسبات و تخمین های اخترشناسان نشان می دهد بیش از هزار و 600 ستاره دنباله دار در منظومه خورشیدی وجود دارند که طی سفر خود برای عبور از کنار خورشید با قلب این ستاره بزرگ و درخشان برخورد می کنند و نابود می شوند.

تلسکوپ فضایی سوهو که بخشی از پروژه ای مشترک میان ناسا و آژانس فضایی اروپا به شمار می رود برای ثبت تصاویر ستاره های دنباله دار خورشید گرد در حالی که از کنار خورشید عبور می کنند یا توسط خورشید بلعیده می شوند در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

این تلسکوپ از صفحه ای مرکزی برای خنثی کردن درخشش کورکننده خورشید و به ثبت رساندن شعله های خورشیدی و اجرامی که در کنار خورشید در حرکتند استفاده می کند. این تلسکوپ از سال 1995 در حال ثبت اطلاعاتی از ستاره های دنباله دار خورشید گرد بوده است و پیش از آن اخترشناسان با استفاده از دیگر تلسکوپ های فضایی موفق به یافتن 16 نمونه از این ستاره ها شده بودند.

( توضیح:

عبارت «ستاره دنباله دار» که در مطلب بالا به کار رفته است یک عبارت نادرست است که به غلط، رایج شده است. «ستاره» و «دنباله دار» با یکدیگر تفاوت دارند و نباید قبل از کلمه دنباله دار لفظ ستاره را به کار برد. در اینجا قصد نداریم به بیان تعریف دقیق «ستاره» و «دنباله دار» بپردازیم اما ساده ترین تفاوتی که این دو با یکدیگر دارند همان دنباله ی شیری رنگ دنباله دار است که در تصویر زیر مشخص شده است!)

دنباله دار

به نقل از: مهر

توضیح و تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر