تبیان، دستیار زندگی
در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان، ضمن تشریح برنامه‌های این همایش، پیشنهاد نامگذاری فاصله دو بزرگداشت عطار و سعدی به نام «هفته شعر» مطرح شد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش فارس از نشست خبری همایش شاعران ایران و جهان

هفته شعر

فاصله دو بزرگداشت عطار و سعدی «هفته شعر» نامیده شود

خبرگزاری فارس: در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان، ضمن تشریح برنامه‌های این همایش، پیشنهاد نامگذاری فاصله دو بزرگداشت عطار و سعدی به نام «هفته شعر» مطرح شد.
هفته شعر

به گزارش خبرنگار فارس، نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان صبح دوشنبه با حضور مصطفی امیدی و موسی بیدج دبیران اجرایی و علمی همایش در سرای اهل قلم برگزار شد.

* هماهنگی برای برگزاری همایش

مصطفی امیدی در این نشست اظهار داشت: در این همایش 50 شاعر از كشورهای مختلف جهان با زبان‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند كه همایش از 25 فروردین روز بزرگداشت عطار تا اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز برگزار می‌شود.

وی تصریح كرد: با توجه به اینكه همایش برای اولین بار برگزار می‌شود برنامه‌ریزی زمان زیادی را مطالبه می‌كرد و هماهنگی با شاعران خارج از كشور و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر و دیگر نهادهای همكار زمان‌گیر بود.

امیدی در خصوص نحوه انتخاب شاعران كشورهای مختلف جهان برای حضور در این همایش عنوان داشت: زندگینامه و نمونه اشعار شاعران كشورهای جهان را دریافت می‌كردیم و از بین آنان با افرادی كه مورد تأیید قرار می‌گرفتند مكاتبه صورت می‌گرفت و اقدامات بعدی شامل صدور روادید، خرید بلیت و اسكان نیز هماهنگی‌هایی نیاز داشت.

وی بیان داشت: قرار شد نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان به صورت متمركز طی روزهای 28 تا 31 فروردین شامل 6 برنامه برگزار شود.

* احتمال حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه

امیدی گفت: افتتاحیه مراسم ساعت 16 روز 28 فروردین در تالار وحدت برگزار می‌شود كه جزو برنامه‌های رئیس‌جمهور نیز قرار دارد و اگر مشكلی پیش نیاید محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان حضور خواهد داشت.

* جزئیات برنامه‌های همایش

امیدی در خصوص دیگر برنامه‌های همایش اظهار داشت: روز یكشنبه 29 فروردین از ساعت 9:30 تا 11 برنامه‌ای در دانشكده ادبیات تهران با حضور 50 شاعر از كشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و پس از آن مهمانان عازم اصفهان می‌شوند.

وی ادامه داد: در همان روز و از ساعت 20 برنامه دیگری در تالار فرشچیان اصفهان برگزار خواهد شد.

امیدی با اشاره به 3 برنامه شعرخوانی در روزهای 30 و 31 فروردین در شیراز اظهار داشت: روز دوشنبه 30 فروردین از ساعت20 تا 22 مراسم شعرخوانی در حافظیه شیراز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با هماهنگی دانشكده ادبیات دانشگاه شیراز روز سه‌شنبه 31 فروردین برنامه‌ای از ساعت 9:30 تا11:30در این دانشكده برگزار خواهد شد.

امیدی اظهار داشت: مراسم اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان روز سه‌شنبه 31 فروردین از ساعت 19 تا 21 در یادروز سعدی در سعدیه برگزار خواهد شد.

* بازدیدها

وی بازدید از سازمان اصناف و كتابخانه ملی، خبرگزاری كتاب، بنیاد فارس‌شناسی و آثار و ابنیه تاریخی استان‌های تهران، اصفهان و شیراز را از دیگر برنامه‌های نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان دانست.

امیدی از همكاری نهادهایی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صدا و سیما، استانداری‌های تهران، اصفهان و فارس، دانشكده‌های ادبیات دانشگاه‌های تهران، شیراز و الزهرا ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربیت معلم،‌ تالار وحدت، سازمان اسناد و كتابخانه ملی، هواپیمایی آسمان، بنیاد فارس‌شناسی، بنیاد حافظ شناسی، مركز تحقیقات زبان و ادب فارسی دانشگاه تربیت مدرس، دفتر شعر جوان و مؤسسه خانه كتاب تشكر كرد.

* هدف از برگزاری همایش

موسی بیدج نیز در این نشست خبری عنوان كرد: همیشه این سؤال از من پرسیده می‌شود كه ایران شاعران بزرگی دارد و جهان هم اسم آنها را می‌شناسد؛ شاعرانی مثل سعدی ، مولوی ، خیام ، فردوسی و حافظ. اما جایگاه شعر امروز ایران كجاست؟ یكی از اهداف برگزاری این همایش پاسخ به همین سؤال است.

وی اظهار امیدواری كرد: درپایان این سفر هر كدام از شاعران كشورهای مختلف آنچه را كه دیده‌اند به مردم كشور خود منتقل كنند و این سود فرهنگی همایش است.

بیدج در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر شاعران ایرانی شركت كننده در نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان گفت: عنوان این همایش شاعران ایران و جهان است و هیچ ممانعتی برای حضور شاعران ایرانی وجود ندارد، اما به دلیل ضیق وقت قرار نیست همه شعر بخوانند، اما می‌توانند در این مسئله ملی شركت كنند.

وی تصریح كرد: از شاعران مطرح كشور برای شركت در این همایش دعوت به عمل آمده است و شاعران برگزیده جشنواره‌هایی مثل كتاب سال نیز به مراسم دعوت شده‌اند.

مصطفی امیدی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره اینكه با توجه به برگزاری همایش در فاصله میان زادروز عطار تا زادروز سعدی چرا همایش از نیشابور آغاز نمی‌شود، گفت: پیشنهاد این بود كه فاصله این دو بزرگداشت هفته شعر نامیده شود.

وی افزود: ملاحظات دیگری را نیز باید در نظر بگیریم اگر می‌خواستیم از نیشابور همایش را شروع كنیم خیلی از مهمانان می‌رفتند و ما باید طوری برنامه‌ریزی می‌كردیم كه همایش ظرف 3 روز برگزار شود.

با این حال امیدی عنوان داشت كه زنگ روز بزرگداشت عطار در دبیرستان‌های نیشابور نواخته خواهد شد و اظهار امیدواری كرد در سال‌های بعد می‌توان همایش را از نیشابور آغاز كرد و در شهرهای دیگر ادامه داد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در این باره كه زبان عنصر مهمی در شعر است و شعرخوانی شاعران دیگر كشورها چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد، گفت: ما برای این همایش دو كتاب ارائه می‌دهیم؛ كتابی با عنوان «پنجره‌ای به باغ شعر ایران» شامل اشعار 23 شاعر ایرانی كه به تأیید اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر رسیده است و كتاب دیگری با عنوان «پنجره‌ای به شعر جهان» شامل اشعار 40 شاعر جهان كه در این دو كتاب زندگی‌نامه و نمونه اشعار شاعران آمده است.

موسی بیدج نیز در این باره گفت: تُن صدا و لحن شعر نیز به تأثیرگذاری شعر بر مخاطب كمك می‌كند از این رو صرفا ترجمه شعر اهمیت ندارد ضمن اینكه اكثر مهمانانی كه به شعرخوانی در همایش می‌پردازند شعرشان در كتاب «پنجره‌ای به شعر جهان» آمده است و مجری نیز قبل از حضور شاعران پشت تریبون آن‌ها را معرفی می‌كند و نمونه كوتاهی از شعرشان را برای حضار قرائت می‌كند.

تهیه و تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی – بخش ادبیات تبیان