تبیان، دستیار زندگی
مرد 73 ساله مالزیایی از پیروان آیین سیک سنگین‌ترین و بزرگترین کتاب مقدس آیین سیک را با عنوان «گورو گرانت صاحب» یا «خدای بزرك عشق» نوشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگارش سنگین ترین و بزرگترین کتاب مقدس آیین سیک
کتاب بزرگ

مرد 73 ساله مالزیایی از پیروان آیین سیک سنگین‌ترین و بزرگترین کتاب مقدس آیین سیک را با عنوان «گورو گرانت صاحب» يا «خداي بزرك عشق» نوشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندیا تایم، «جاسوانت سینق خوسا» از پیروان آیین سیک چهارمین رونوشت دست‌نويسش از اين كتاب 1430 صفحه‌اي را، به اتمام رساند . این نسخه با 84 کیلو وزن ، 91.44 سانتی‌متر طول و 66.04 سانتی متر عرض، رکورد دومین نسخه او را شکست.

دومین كتاب دست‌نويس او که در سال 2004 به اتمام رسید 45 کیلو وزن ، 76.2 سانتی متر طول و 48.26 سانتی متر عرض داشت.

«جاسوانت خوسا» به روزنامه استار گفت: من این کار را با عشق انجام می‌دهم. من برای کتاب قبلی‌ام چهارده ساعت در روز وقت می‌گذاشتم و زمانی که آن را باز می‌کردم 182.9 سانتی متر طول داشت و این برای من بسیار با ارزش بود.

نخستین و کوچک‌ترین نسخه دست نويس او در سال 1998 به معبد پیروان سیک در لندن اهدا شد.

معبد «گارادوارا» زیارتگاه اصلی پیروان آیین سیک در امریستار هند، دومين دست نوشته خوسا را جايگزين کتاب مقدس دویست ساله‌اش كرد.

سومین نسخه كتاب مقدس که هم اندازه دومین نسخه است، در سال 2007 به معبد پیروان سیک در کانادا اهدا شد.

خوسا كه برای کامل کردن چهارمین نسخه‌اش چهارده ماه زمان گذاشت، آن را به معبد پیروان سیک در آمریکا اهدا کرد. او در نگارش هر چهار نسخه از شیوه خطاطی سنتی گورموخی استفاده كرده است.

خوسا گفت : از آنجا كه بیشتر نسخه‌های کتاب مقدس چاپي است، تصميم به انجام اين كار گرفتم. او افزود كه براي اين كار پولي دريافت نكرده و حتی پيشنهاد دویست هزار دلاري را كه براي نوشتن سومین نسخه كتاب مقدس سيك به شده بود را نپذیرفت.

وی که برای ارائه این نسخه در رکورد جهانی کتاب نقشه می‌کشد، گفت : برای نگارش هر صفحه در نسخه آخر دو ساعت و نیم وقت گذاشتم بدون اینکه هیچ استراحتی کنم. من باید این نسخه را نیز مانند نسخه اول می‌نوشتم.