تبیان، دستیار زندگی
چطور از نقشه های گردشگری سر در بیاوریم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهیابی از روی نقشه

اگر اهل سفر باشید، خیلی خوب می‌دانید که هیچ چیز در سفر بدتر از گم كردن راه نیست، به خصوص اگر بخواهید برای روز یا ساعت مشخصی به مقصد برسید. بنابراین این جاست که اهمیت نقشه و توانایی استفاده از آن مشخص می شود.

راهیابی از روی نقشه

شما در سفر دو نقشه دارید. یکی نقشه ای که شما را از مبدا به مقصد راهنمایی می کند. مثل نقشه راه های ایران که مسیر جاده ای بین شهرها را مشخص کرده است. این نقشه معمولا تکنیک های ساده ای دارد و برای سر در آوردن از آن نیازی به اطلاعات زیادی ندارید. همین قدر که اول نگاهی به راهنمای نقشه بیندازید و بعد مسیر را روی نقشه مرور کنید، کارتان راه می افتد.

اما نقشه دوم که برایتان از همه چیز واجب تر است، نقشه شهر مقصد است. اگر نقشه گردشگری این شهر را هم داشته باشید که همه چیز بر وفق مرادتان خواهد بود! نقشه گردشگری یک شهر تمام نقاط جالب و دیدنی، آثار تاریخی، موزه ها، رستوران ها، اقامتگاه ها، خطوط حمل و نقل عمومی و... را به شما نشان می دهد. به این ترتیب شما می‌توانید، دقیقا مسیر سفرتان را مشخص كرده و بهترین راه را به تمام نقاط گردشگری یك شهر یا استان پیدا كنید.

- اگر تازه کار هستید سعی کنید اول نقشه جغرافیایی یک شهر یا استان را بخوانید. این نقشه ها جزئیات کمتری دارند و بنابراین دنبال کردن علایم و راهنماهای آنها ساده تر است. کمی بعدتر که حرفه ای شدید سراغ نقشه های گردشگری بروید و وقتی کاملا به خواندن این نقشه ها مسلط شدید، سراغ نقشه هایی را بگیرید که کدهایی برای محاسبه مسافت حد فاصل مبدا تا مقصد سفر دارند. به این ترتیب حتی می توانید با یک حساب سرانگشتی میزان سوخت مورد مصرف خودروتان را هم محاسبه كرده و با توجه به جایگاه‌های سوخت بین راهی برنامه‌ریزی كنید!

راهیابی از روی نقشه

- اولین شرط در نقشه خوانی آن است که به توضیحات راهنمای نقشه دقت كنید. مقیاس نقشه، علائم كاربردی داخل نقشه، اسامی و كدهای روبه‌روی آنها و... را حتما مطالعه كنید. کتاب های نقشه که جزئیات دقیق تر را در صفحات بیشتری توضیح داده اند، راهنماهای خوبی برای یادگیری نقشه هستند. در این کتاب ها باید برای كسب اطلاعات كامل هر نقشه به فهرست مندرجات آن در ابتدای نقشه مراجعه كنید تا چنانچه راهنمای استفاده از هر بخش نقشه وجود داشت آن را یافته و استفاده كنید.

- نقشه ها معمولا علایم و نشانه های مشترکی دارند. این علائم بین‌المللی هستند و در هر جای دنیا که باشید، دانستن آنها به کمک تان خواهد آمد. البته این نشانه ها گاهی محلی و منطقه ای می شوند و در هر نقشه فرق می کنند. بنابراین واضح است که باید معنای آنها را از ستون کنار نقشه پیگیری کنید. معمولا علامت نیروهای امدادی پزشكی در جاده‌ها، یا جایگاه عرضه سوخت، علامتی مشخص و بین‌المللی دارند. اما علایم نشان دهنده وجود چشمه‌های آب گرم، غارها، غار تاریخی، پیست اسكی، جاذبه گردشگری و آثار تاریخی در یك نقشه گردشگری می‌تواند متفاوت باشند.

- یادتان باشد برای انتخاب جهت صحیح قرار گرفتن خود در موقعیتی كه هستید به بردار نقشه توجه كنید تا مسیر را درست انتخاب كنید و سردرگم خطوط در هم تنیده نقشه نشوید!


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی