تبیان، دستیار زندگی
ممكن است برای آبیاری باغچه یا گلدان‌هایتان دچار مشكل شوید. اما نگران نباشید راه‌های آسانی وجود دارد تا از اثرات ناخوشایند گرمای خورشید بر گل‌ها جلوگیری کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رموزی برای باغچه داران

باغچه

گاهی در روزهای گرم تابستان افزایش دما و کاهش بیش از حد آب اتفاق می‌افتد؛ بنابراین علاوه بر استفاده‌های شخصی از آب ممكن است برای آبیاری باغچه یا گلدان‌هایتان دچار مشكل شوید. اما نگران نباشید راه‌های آسانی وجود دارد تا از اثرات ناخوشایند گرمای خورشید بر گل‌ها جلوگیری کنید. با ما همراه شوید:

1.    نگهداری مواد معدنی خاک: مقدار کود لازم برای گیاه در خاک مهم است؛ زیاد بودن آن باعث تشنگی بیش از حد گیاه شده و گیاه در طول روز بیشتر به آب نیاز پیدا می‌كند. بهتر است در تابستان کنترل دقیقی بر روی کود گیاهان داشته باشید یا حتی کوددهی را قطع کنید.

باغچه

2.    هیچ‌گاه برگ‌های پائینی گیاه را قطع نکنید:معمولا پنج سانتیمتری بالای زمین، حالت مطلوب هوا را برای گیاه ایجاد می‌کند.

3.    گذاشتن تعدادی سنگ: فرو کردن چند سنگ در باغ به کاهش مصرف آب كمك می‌كند. با یک تکه سنگ می‌توان آب را به آرامی به سمت ریشه‌های گیاه هدایت کرد. در مدت زمان طولانی سنگ‌ها مانند کوه‌های کوچکی عمل کرده و از تبخیر سریع آب جلوگیری می‌کنند. در زمان بارندگی نیز آب به طرف سنگ‌ها هدایت می‌شود و آب بین سنگ‌ها جلوه‌ای از رود كوچك در باغچه ایجاد می‌كند.

4.    زمان آب‌دهی به گل‌ها را مشخص کنید: بهترین موقع آبیاری زمانی است که خورشید غروب کرده یا هنوز طلوع نکرده است ولی هوا رو به روشنی می‌زند. آبیاری بی‌موقع هنگام ظهر که خورشید وسط آسمان است، موجب تبخیر آب و هدر دادن آن می‌شود.

5.   صرفه جویی:  ما روزانه آب‌ تمیز و سالم را هدر می‌دهیم و وارد فاضلاب می‌کنیم اما اغلب آن‌ها از آب‌های فاضلاب نیستند؛ مثلا آب آبکشی ظروف یا لباس‌ها، آب ته لیوان یا پارچ، ظرف آب حیوانات خانگی مانند پرنده‌ها، آب آکواریوم، یخ یا برفک‌های زائد یخچال و فریزر و... را می‌توان با طرح و برنامه درستی برای باغچه و گلدان استفاده كرد كه هم در مصرف آب صرفه‌جویی شود و هم از ایجاد فاضلاب بیشتر جلوگیری كنیم.

باغچه

6.    انتظار باران:در مناطق خنک، معتدل و مرطوب بهتر است گیاهان را در فواصل طولانی آبیاری کنید. زیرا خاک این مناطق آب را در خود نگه می‌دارند و بادهای موسمی موجب خنک نگه داشتن گیاهان می‌شود. البته نباید گیاه حساس به آب در باغچه نگه دارید زیرا زود صدمه می‌بیند. این آبیاری برای درختان و بوته‌های مقاوم، اغلب خانواده‌های کاکتوس‌ها و... مناسب است و بوته‌هایی مثل خیار و گوجه‌فرنگی، قلمه‌های تازه و درختچه‌های جوان آسیب می‌بینند.

7.    آبیاری قطره‌ای: در مناطق گرم و خشک بهتر است فواصل آب‌دهی کوتاه و مقدار آب برای آبیاری کم باشد. در باغ‌هایی با این نوع آب و هوا بهتر است از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده کنید.

8.    آبیاری نقطه‌ای: گاهی اوقات پیش می‌آید که گیاهی را قلمه زده باشید یا نهالی تازه کاشته‌ شده باشد، پس آبیاری بیشتری نسبت به نقاط دیگر باغچه نیاز دارد. می‌توانید بطری نوشابه‌ای را پر از آب كنید اما در آن را کامل نبندید. بعد آن را سر و ته کرده و اطراف این گیاه تازه، در خاک فرو کنید.

باغچه

9.    استفاده از گیاهانی که آب را در خود نگه می‌دارند(مثل خزه و جلبک) موجب دیرتر از بین رفتن گیاه می‌شوند. زیرا در مواقع خشکی آب را به بیرون پس داده و محیط اطراف را مرطوب و خنک نگه می‌دارند.

10.    جمع‌آوری آب: می‌توانید باغچه را طوری طراحی کنید که آب حاصل از آبیاری یا باران کمتر به هدر رود. به این ترتیب كه ابتدا باغچه را 1 تا 2 متر بكنید، در زیر باغچه خاک نسبتا سخت بریزید و بعد سنگریزه و شن و خاک. می‌توانید محدوده‌ای خاص را با خاک‌های سخت و غیرقابل نفوذ پر کنید تا دریاچه‌ای کوچک ایجاد شود. اطراف باغچه را خوب تعمیر کرده و با سنگ و موزائیک از هدر رفتن آب جلوگیری کنید.

نشریه منزل

گروه خانواده و زندگی- تنظیم برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

بهار، فصل گل و گلكارى

بهانه دیگه بسه

سبز بمانید

گل و گیاه ،صفای خانه

با گل ها به آرامی رفتار کن! 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.