تبیان، دستیار زندگی
فرهنگ لغت‏های تصویری بهترین نمونه آموزش مفاهیم کلمات به کودکان است. اگر کودک شما خواندن و یا نوشتن را فراگرفته باشد می‏توانید به او کمک کنید مفهوم کلمه را در فرهنگ لغت یافته و با تصویر آن روبه رو شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام به گام ، آموزش زبان

کودک

از این پس سعی داریم راهکارهایی را برای آموزش زبان دوم " به ویژه انگلیسی" برای پدران و مادران در همین بخش ارائه دهیم.  برای شروع استفاده از فرهنگ لغات و واژه‏نامه‏ها یکی از راه‏های به کارگیری کلمات در موقعیت‏های مختلف است. استفاده از فرهنگ لغت نه تنها کودک را به معنی کلمات آشنا می‏کند بلکه نحوه تلفظ صحیح آنها را نیز می‏آموزد.

برای استفاده از فرهنگ لغت اولین قدم، تهیه یک فرهنگ لغت مناسب است. بسیاری از افراد به سادگی به کتاب‏فروشی می‏روند و اولین فرهنگ لغتی را که می‏بینند می‏خرند. این بزرگ‏ترین اشتباه است!! فرهنگ لغت‏ها هر کدام ویژگی‏های مختص به خود را دارند و گاهی اوقات هر کدام تنها مربوط به قشر خاصی هستند. تصحیح اشتباهی که یک فرهنگ لغت نامناسب در مفهوم کلمه و یا نحوه تلفظ آن به وجود می‏آورد گاهی اوقات به سختی امکان‏پذیر و بسیار زمان بر است.

یک فرهنگ لغت خوب باید ویژگی‏های زیر را داشته باشد:

1- انگلیسی به انگلیسی باشد.

2- نحوه تلفظ هر کلمه را داشته باشد.

3- برای هر کلمه یک مثال آورده باشد.

4- برای کلمات تصویر داشته باشد.

و مهمتر از همه تحت نظر و منتشر شده توسط موسسات و شرکت‏های معتبر در این امر باشد.

اما برای کودکان استفاده از فرهنگ لغات کار ساده‏ای نیست. حتی گاهی اوقات بزرگ‏ترها نیز در استفاده از آن دچار مشکل می‏شوند. برای این کار بهتر است فرهنگ لغتی که تهیه می‏کنید دو ویژگی را حتماً داشته باشد: تصویری و نرم‏افزاری باشد!!!

طبق نظریه یادگیری مشاهده‏ای بندورا کودکان از طریق مشاهده بهتر یاد می‏گیرند پس در یادگیری زبان دوم نیز مفهوم کلماتی که کودک تصاویر آنها را می‏بیند بهتر در خاطر کودک باقی می‏ماند.

مزایای استفاده از فرهنگ لغت تصویری:

فرهنگ لغت‏های تصویری بهترین نمونه آموزش مفاهیم کلمات به کودکان است. اگر کودک شما خواندن و یا نوشتن را فراگرفته باشد می‏توانید به او کمک کنید مفهوم کلمه را در فرهنگ لغت یافته و با تصویر آن روبه رو شود. این کار تقریباً شبیه به استفاده از اینترنت است. طبق نظریه یادگیری مشاهده‏ای بندورا کودکان از طریق مشاهده بهتر یاد می‏گیرند پس در یادگیری زبان دوم نیز مفهوم کلماتی که کودک تصاویر آنها را می‏بیند بهتر در خاطر کودک باقی می‏ماند.

برای استفاده از فرهنگ لغت ابتدا روند پیدا کردن کلمات را در کتاب و یا نرم‏افزار به او آموزش دهید که اگر فرهنگ لغت شما نرم‏افزاری باشد این روند برای خودتان و کودکتان ساده‏تر خواهد بود.

مزایای استفاده از فرهنگ لغت نرم‏افزاری:

بزرگترین مزیت استفاده از فرهنگ لغت نرم‏افزاری این است که تلفظ هر کلمه‏ای را به صورت ضبط شده و یا لهجه اصلی دارد و این امکان را به وجود می‏آورد تا کودک از ابتدا با تلفظ صحیح کلمه آشنا شود. تصحیح یک تلفظ اشتباه به مراتب بیشتر از زمان یادگیری یک تلفظ سخت زمان خواهد برد. شنیدن تلفظ کلمه با لهجه اصلی نه تنها به تلفظ صحیح کمک می‏کند بلکه  استرس‏ها و تکیه‏های موجود در کلمات را نیز می‏آموزد.

زبان انگلیسی

این مسئله حتی در زبان مادری‏مان نیز صادق است. به کلمه ساده‏ای مثل بله دقت کنید! با توجه به اینکه تکیه ما بر روی «ب» و یا «ل» باشد و یا اینکه کدام یک از این دو حروف را کشیده و کدام را کوتاه‏تر تلفظ کنیم مفهوم متفاوتی از همین کلمه برداشت می‏شود. این تغییر می‏تواند بله را به صورت خبری و یا پرسشی در بیاورد. یکی از مواردی که در یادگیری و فهمیدن زبان‏های دیگر اهمیت دارد همین مسئله دقت بر روی استرس، تلفظ، تکیه و تأکید کلمات است.

او می‏تواند کلمه جدیدی را که به او می‏آموزید در قسمت جستجو تایپ کرده و با تصویر آن به مفهوم کلمه دست پیدا کند که البته برای جلوگیری از یادگیری اشتباه بهتر است خودتان نیز حتماً در کنار او حضور داشته باشید. زمانی که کودکتان کلمه و مفهوم آن را آموخت و تصاویر متعددی از آن را مشاهده کرد (همان‏طور که قبلاً ذکر شد برای شروع یادگیری در سنین پایین باید از کلمات عینی مثل حیوانات، لوازم، لباس و... استفاده کرد) از او بخواهید تا کلمه و تصویر آن را در دفتری که به عنوان فرهنگ لغت برای خود تهیه کرده است منتقل کند. هر کلمه در قسمت الفبایی مربوط به خودش نوشته می‏شود تا دستیابی به آن راحت‏تر و سریعتر باشد.

زهرا کهدوئی،کارشناس روانشناسی و زبان انگلیسی -ماهنامه کودک

گروه خانواده و زندگی- تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

خانوادگی بخوانید

میم مثل مادر

قصه و درس های کودکانه

هوش من طبیعیه اما...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.