تبیان، دستیار زندگی
آیا از فرم یک‏نواخت وسایل منزل خود خسته شده‏اید؟ آیا پول کافی برای تعویض وسایل خانه را ندارید؟ از نوعی آباژور یا صندلی فقط به خاطر پارچه آن خوشتان آمده؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظرافت های هنرمندانه

دکوراسیون

آیا از فرم یک‏نواخت وسایل منزل خود خسته شده‏اید؟ آیا پول کافی برای تعویض وسایل خانه را ندارید؟ از نوعی آباژور یا صندلی فقط به خاطر پارچه آن خوشتان آمده؟ خب، پس با ما شروع کنید و بدون هزینه کردن مبالغ هنگفت، با استفاده از چند متر پارچه و دقت در اسلوب دکوراسیون منزل خود، نمای کلی اتاق‏تان را عوض کنید. به وسیله همین چند متر پارچه شما می‏توانید پرده‏های اتاق نشیمن خود را زیباتر جلوه دهید، صندلی‏ها را هماهنگ و به روز سازید و آرایه‏های منزل را جذاب‏تر از قبل به تصویر بکشید. تمام این تغییرات را می‏توان با کمک هنر خیاطی و اندکی ذوق انجام داد. هماهنگ ساختن ظروف پذیرایی روی میز ناهارخوری، همین‏طور تعویض رویه سایبان آباژور و افزودن حاشیه‏های هم‏رنگ به پرده و رومیزی نیز از ظرافت‏های هنرمندانه است که به اتاق‏پذیرایی یا نشیمن ظاهری آراسته و متفاوت می‏بخشد.

برای انجام دادن این کارها شما به وسایل و ابزار زیر نیاز خواهید داشت:

چرخ‏خیاطی- اتو- مقادیری پارچه ساده و طرح‏دار- متر نواری- قیچی- دستگاه حلقه‏زن و منگنه- حلقه‏های فلزی برای نصب گیره یا حلقه پرده- نخ و سوزن- چسبک‏های مورد استفاده در خیاطی- چوب پرده همراه با دو گلدسته کناری- تعدادی حلقه تیره رنگ برای اتصال پرده به چوب.

به وسیله همین چند متر پارچه شما می‏توانید پرده‏های اتاق نشیمن خود را زیباتر جلوه دهید، صندلی‏ها را هماهنگ و به روز سازید و آرایه‏های منزل را جذاب‏تر از قبل به تصویر بکشید.

متصل کردن پرده توسط حلقه:

از سمت بالای پرده 15 سانتی‏متر در نظر بگیرید. آن را به صورت سه لایه 5 سانتی‏متری در جهت پشت آن تا بزنید و اتو بکشید تا لبه پرده به حد کافی ضخیم شود. انتهای این سه لایه 5 سانتی‏متری را با چرخ بدوزید. از دو سمت راست و چپ پرده، 2 سانتی‏متر پارچه اضافه را برای دوخت لبه‏های پرده در نظر بگیرید و بدوزید. با کمک دستگاه مخصوص، سوراخ‏های حلقه‏دار منظمی در بالای پرده اتاق‏تان ایجاد کنید و از میان آنها حلقه‏هایی جایگزین گیره پرده، با رنگی متفاوت و تیره‏تر رد کرده، پرده را توسط آنها از چوب پرده آویزان کنید. متضاد بودن رنگ حلقه‏ از ریزه‏کاری‏های هنرمندانه است که به کار شما جلوه خاصی می‏دهد.

دکوراسیون

روکش جدید صندلی‏ها:

کفی صندلی را جدا کنید و روی پارچه جدید قرار دهید، به حالتی که از هر طرف 6 سانتی‏متر پارچه اضافه باقی بماند. نوارهای چسبکی آماده را به لبه پشتی پارچه سوزن کنید. اگر پارچه مورد نظر شما طرح‏دار یا راه‏راه است، محل قرارگیری راه‏ها را مشخص کنید. بعد بر روی چوب کفی صندلی نیز لایه مخالف نوار چسبکی را منگنه کنید. پس از اطمینان از درست بودن اندازه‏ها، چسبک را روی پارچه بدوزید. حالا کافی است که چهار طرف پارچه آماده را به چسبک‏های زیری متصل کنید تا رویه جدید صندلی حاضر شود.

بندک پرده:

برای درست کردن یک بند پهن با رنگ مخالف پرده، پارچه‏ای با عرض 20 سانتی‏متر و طول لازم ببرید. پارچه را از عرض و به طرف پشت تا کنید طوری که عرض بند به 10 سانتی‏متر برسد. دور تا دور بندک را از پشت پارچه بدوزید و سپس آن را به طور کامل برگردانید و درزها را اتو بکشید. دو طرف انتهایی بند را دکمه یا نوار چسبگی بدوزید، یا آنکه آنها را به شکل ثابت به هم وصل کنید و یک حلقه پارچه‏ای بسازید. سپس به وسیله قلاب دیواری، بند جمع‏کننده پرده را به دیوار متصل سازید.

چنانچه قصد دارید از طناب به عنوان بند پرده استفاده کنید، طول مورد نظر یعنی دور پرده را اندازه بگیرید و به این مقدار 50 سانتی‏متر هم برای گره زدن بند، اضافه کنید. اگر قصد دارید که کارتان را زیباتر جلوه دهید، به وسیله یک شانه یا برس سر طناب‏ها را ریش ریش کنید تا منگوله‏ای پف‏دار و جالب داشته باشید.

ایران آذین

گروه خانواده و زندگی- تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

پرده حریر، فضای خصوصی!

به دیوار ها روح دهید

سرگرمی خانم های خانه دار

نیم قدم های دکوری

آسمان را به خانه بیاورید

جایی برای در کنار هم بودن

دکوراسیون ونوسی یا مریخی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.