تبیان، دستیار زندگی
ستاره شناسان آمریکایی برای اولین بار موفق شدند ستاره اسرارآمیز اپسیلون ارابه ران واقع در صورت فلکی ارابه ران را به صورت مستقیم رصد و راز این ستاره را فاش کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف یک راز کهن

کشف یک راز کهن

ستاره شناسان آمریکایی برای اولین بار موفق شدند ستاره اسرارآمیز "اپسیلون ارابه ران" واقع در صورت فلکی ارابه ران را به صورت مستقیم رصد و راز این ستاره را فاش کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "اپسیلون ارابه ران" پنجمین ستاره درخشان حاضر در صورت فلکی ارابه ران است. از بیش از 175 سال قبل ستاره شناسان تصور می کردند که نور این ستاره بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد. به خصوص که نور این ستاره هر 27 سال یکبار به مدت یکسال کاهش می یابد.

این اثر موجب شده بود که دانشمندان به منظومه دوتایی ستاره ای فکر کنند که در آن یکی از دو جرم آسمانی نامرئی است و بنابراین تنها امکان رویت یکی از دو جرم وجود دارد.

به تازگی این فرضیه مورد بررسی قرار گرفت و این امکان را فراهم کرد که ستاره شناسان نگاهی نزدیک به این منظومه بیندازند. تئوری های موجود پیش بینی می کنند که ستاره ای در ابعاد کمتر از "اپسیلون ارابه ران" توسط پوششی از گرد و غبار احاطه شده است. این پوشش، دقیقا بر روی همان مداری واقع شده است که جرم آسمانی همراه ستاره در آن مدار حرکت می کند.

کشف یک راز کهن

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه میشیگان دستگاه جدیدی به نام MIRC (ترکیب کننده مادون قرمز میشیگان) را توسعه داده و با کمک آن توانستند در یک رصد مستقیم این تئوری را تائید کنند.

این بررسی ها نشان می دهد که یک لایه نازک اما متراکم از ابرهای تیره اطراف این ستاره را پوشانده است.

براساس گزارش نیچر، محققان در این خصوص اظهار داشتند: "این رصد نشان می دهد که فرضیه های کنونی صحیح هستند اما حلقه ای که اطراف ستاره را پوشانده است بسیار تخت تر از آن چیزی است که تصور می شد. این کشف می تواند اطلاعاتی درباره تکامل ستاره و ویژگی های سطحی آن ارائه کند."

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر