تبیان، دستیار زندگی
روی موج نجوم برنامه‌ای مشترك از رادیو تهران و ماهنامه‌ نجوم است كه سه‌شنبه هر هفته از ساعت 21 تا 22:30 روی موج FM ردیف 95 و در شهرستان‌ها روی موج AM ردیف 1332 پخش خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موج نجومی از راه رسید

با دانشمندان (2)

ایستگاه بین المللی

در اولین راهپیمایی فضایی از سه راهپیمایی برنامه ریزی شده که 5/6 ساعت به طول انجامید دو فضانورد، مخزن 771 کیلوگرمی جدید را از شاتل دیسکاوری خارج کرده و آن را به بازوی روباتیک ایستگاه سپردند و بازو نیز این مخزن را به یکی از مخازن خالی موجود در ایستگاه انتقال داد.

دیسکاوری و سرنشینانش باید تا جمعه آینده در ایستگاه باقی بمانند اما به دلیل آسیب دیدگی آنتن اصلی شاتل، احتمال افزوده شدن یک روز به مدت اقامت آنها وجود خواهد داشت، ناسا از فضانوردانش می خواهد قبل از پرواز تمامی بدنه شاتل را اسکن کنند تا بررسی تصاویر بتواند جزئی ترین آسیبها را آشکار کند و این کار می تواند طول مدت ماموریت را به 14 روز افزایش دهد.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، شاتل فضایی دیسکاوری روز چهارشنبه 7 آوریل با موفقیت در ایستگاه فضایی کناره گرفت و فضانوردان آن از روز جمعه راهپیمایی های فضایی خود را به منظور نصب قطعات جدید و انتقال قطعات یدکی به مخازن ایستگاه آغاز کردند.

فضانوردان و منجمان که علاقه خاصی به امواج رادیویی دارند تنها به سفر با فضاپیما بسنده نکرده اند و  تصمیم گرفته اند که از طریق امواج رادیو به خانه های مردم سر بزنند!

فضانوردان و منجمان که علاقه خاصی به امواج رادیویی دارند تنها به سفر با فضاپیما بسنده نکرده اند و تصمیم گرفته اند که از طریق امواج رادیو به خانه های مردم سر بزنند!

روی موج نجوم برنامه‌ای مشترك از رادیو تهران و ماهنامه‌ نجوم است كه سه‌شنبه هر هفته از ساعت 21 تا 22:30 روی موج FM  ردیف 95 و در شهرستان‌ها روی موج  AM ردیف 1332 پخش خواهد شد. كارشناسان ماهنامه‌ی نجوم در این برنامه حضور خواهند داشت و درباره‌ی مطالبی نظیر گردشگری نجومی،اخبار ایران و جهان، معرفی شماره‌‌ی جدید ماهنامه‌ی نجوم، رویدادهای نجومی و ... گفت‌وگو خواهند كرد.

البته موج جامعه نجوم ایران به همین جا ختم نمی شود و باخبر شدیم از طرف برگزارکنندگان پروژه بین المللی شب های گالیله ای از یک گروه ایرانی تقدیر شده است.

موج نجومی از راه رسید

کاترین مولونی، هماهنگ کننده پروژه شب های گالیله ای با ارسال نامه ای برای مرکز پژوهشی ضمن اعطای گواهینامه همکاری برجسته با پروژه شب های گالیله ای مراتب تقدیر خود و آقای پدرو روسو هماهنگ کننده سال جهانی نجوم را به این مرکز ابلاغ نمود. در این گواهینامه آمده است: "این گواهینامه به UniverseAlive اعطا می شود برای تایید و تقدیر همکاری برجسته شما در پروژه شب های گالیله ای".

این تقدیرنامه همچنین به امضای آقای پدرو روسو هماهنگ کننده سال جهانی نجوم و خانم کاترین مولونی، هماهنگ کننده پروژه شب های گالیله رسیده است.

UniverseAlive در برنامه شب های گالیله ای هزاران نفر را از کشورهای مختلف تحت پوشش برنامه رصد آنلاین به دو زبان فارسی و انگلیسی قرار داده است.

منابع:  nojumnews / مهر / hrcglobal

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر