تبیان، دستیار زندگی
پس از «چهاردیواری» تصمیم براین گرفته شد كه دیگر كار‌های خیلی سریع و فوری را نپذیریم و با در اختیار داشتن زمان كافی، به این مساله كمك كنیم كه اثرهای بهتری بسازیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکستن کلیشه در انتخاب نقش بازیگر

سیروس مقدم

مقدم درباره نحوه انتخاب بازیگران سریال «چهاردیواری» گفت: وقتی برای یك فیلم تصمیم به انتخاب بازیگر می‌گیریم، می‌توانیم براساس قواعد و كلیشه‌ها و یا براساس توانمندی‌های بازیگران این كار را انجام دهیم كه من روش دوم را انتخاب كردم؛ بر این اساس ضمن كلیشه‌ای‌نشدن نقش‌ها، با مدنظر قرار‌دادن قابلیت و توانمندی بازیگران، به جذابیت نقش‌ها و سریال كمك كردیم.

وی افزود: مریم امیرجلالی، آتیلا پسیانی، سعید آقاخانی و امیر جعفری در نقش‌های متفاوتی در این سریال ظاهر‌شدند؛ در «چهاردیواری» با شكستن كلیشه‌ها ‌توانستیم موفق باشیم؛ این اتفاق علاوه بر انتخاب نقش برای بازیگران، در موسیقی هم رخ داد؛ می‌بینید كه آهنگساز با دیدگاه‌های خود از یك كار كمدی كه مناسبات شوخ‌طبعانه‌ای هم دارد، وارد موسیقی سریال ما می‌شود.

امیر جعفری هم‌چنین درباره ویژگی‌های بازیگران توانمند، تصریح كرد: بازیگران طنز زمانی كه لحظات و نقش‌های متفاوتی را بازی می‌كنند توانمند هستند و مهارت آنها مشخص می‌شود، درغیر این صورت با تغییر گریم و صدا نمی‌توان گفت كه فلان بازیگر نقش متفاوتی داشته‌است؛ چرا كه او گریم و صدای متفاوتی دارد نه بازی متفاوت.

عظیمی‌نژاد و دغدغه موسیقی نواحی ایران

به گزارش ایسنا، آریا عظیمی‌نژاد، درباره موسیقی این مجموعه تلویزیونی این مطلب را عنوان كرد: اگر آهنگساز به شرایطی برسد كه مخاطب عام و مردم عادی كارهایش را قبل از اسمش بشناسند، تا حدود زیادی موفق بوده‌است.

وی ادامه داد: دغدغه‌ی من اصولا تكیه بر موسیقی نواحی ایران است و همیشه در ساخت موسیقی علاوه بر ساز تخصصی‌ام كه سه‌تار است، براین اصل تكیه كرده‌ام.

اگر پس از مشخص‌شدن دزد اصلی و این‌كه نادر و خیری دزد نیستند، كات می‌دادیم و عروسی برگزار می‌شد، همه می‌گفتند چرا این قدر سریال پایان بی‌سروتهی داشت و سریع همه‌چیز به انتها رسید

قسمت آخر، خوش ریتم‌ترین بخش‌ سریال

در نشست ایسنا محسن طنابنده در پاسخ به پرسشی مبنی‌ بر علت كشدارشدن دو قسمت‌ پایانی و تفاوت ریتم آن با دیگر قسمت‌ها، گفت: تماشاگر پس از دیدن 13 قسمت گره‌افكنی و مشكلات دوست دارد كه لحظات سرخوشانه‌ای را هم ببیند و این ادامه‌دار‌شدن هیچ ارتباطی به تعداد قسمت‌های این سریال و دیگر دستورات فرمایشی نداشت.

سیروس مقدم در رابطه‌ی علت طولانی‌شدن قسمت‌های پایانی این سریال و تفاوت ریتم آن با دیگر قسمت‌ها، اظهار كرد: اگر پس از مشخص‌شدن دزد اصلی و این‌كه نادر و خیری دزد نیستند، كات می‌دادیم و عروسی برگزار می‌شد، همه می‌گفتند چرا این قدر سریال پایان بی‌سروتهی داشت و سریع همه‌چیز به انتها رسید. كارگردان «چهاردیواری» گفت: اكنون كه داستان این گونه به پایان رسید، منتقدان می‌گویند چرا قسمت‌های پایانی طولانی‌ شد؛ اما به نظر من یكی از خوش ریتم‌ترین بخش‌های سریال، قسمت آخر و سكانس قطار بود.

وی افزود: مریم و نادر چهارده قسمت به خاطر دروغ دچار مشكلاتی می‌شوند و از جایی متوجه می‌شویم كه نادر به مریم علاقه‌مند شده‌است، اما مریم هیچ اطلاعی از این قضیه ندارد و به تمام‌شدن هرچه زودتر‌ این ماجرا می‌اندیشد. البته هنگامی كه این عشق دوطرفه می‌شود و ازدواج این دو شكل می‌گیرد، می‌توان گفت این سریال در اوج خودش به پایان می‌رسد و می‌بینیم كه درست شب عروسی ماجرای گم‌شدن شناسنامه پیش می‌آید.

امیر جعفری

جعفری و علاقه به سكانس‌های دشوار قطار

امیر جعفری در رابطه‌ی سكانس قطار كه به اعتقاد مقدم از خوش ریتم‌ترین بخش‌ها بوده‌است، خاطرنشان كرد: من به شخصه سكانس‌هایی كه در قطار بازی كردم را با همه فشار‌هایی كه متحمل شدم دوست دارم و معتقدم كه این سكانس بیشتر در ذهن مخاطب مانده‌است.

به گزارش ایسنا، سیروس مقدم درباره ویژگی‌های سكانس قطار این مطلب را عنوان كرد: از آن جا كه قصه رئال بود باید فضا هم رئال باشد تا بتوانیم موفق باشیم؛ به‌طور مثال صداها و انعكاس‌ها در قطار واقعی است و موجب می‌شد كه همه حتی از یك‌متری با صدای بلند با هم حرف بزنند كه این خود ایجاد هیجان می‌كند؛ یا این‌كه تكان‌های طبیعی باعث می‌شد كه بتوان عدم تعادل طبیعی را ایجاد كرد و این مساله در بازی نور و سایه هم تاثیر داشت.

متن آماده و عدم نیاز بازیگران به بداهه گویی

مریم امیر‌جلالی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر این‌كه تاچه حد به دیالوگ‌ها وفادار بوده و چقدر بداهه‌گویی كرده‌است؟ گفت: از آن جا كه متن فیلمنامه كامل بود سعی كردم همان‌طوری كه فیلمنامه انتظار دارد بازی كنم و به غیر از چند مورد كه با مشورت كارگردان بداهه صورت گرفت، اصراری بر بداهه‌گویی نداشتم.

امیر جعفری در خصوص میزان بداهه‌گویی‌اش در این سریال تصریح كرد: متن و فیلمنامه آن‌قدر مستحكم و قوی بود كه نیازی به كار و یا حرف خارق‌العاده از سوی من نبود و شاید بداهه‌گویی در حد یك نگاه و یا كلمه بود.

پس از «چهاردیواری» تصمیم براین گرفته شد كه دیگر كار‌های خیلی سریع و فوری را نپذیریم و با در اختیار داشتن زمان كافی، به این مساله كمك كنیم كه اثرهای بهتری بسازیم

تصمیم مقدم به نپذیرفتن سریال‌های فوری

به گزارش ایسنا، سیروس مقدم درباره داشتن فرصت كافی برای ساخت این سریال، خاطرنشان كرد: هر كارگردان و تیم سازنده‌ای دوست دارد كه وقت كافی برای ساخت داشته باشد تا اثرش دارای چارچوب مشخص باشد و خوشبختانه در این سریال آنقدر زمان داشتیم كه متن را چند بار دورخوانی كرده و حتی موسیقی فیلم را سه‌بار فاین‌كات(تدوین نهایی) كنیم؛ اما در نهایت با وجود دقت و زمان كافی برای تدوین فیلم باز هم چندین اشكال در این سریال دیده می‌شد كه اگر این فرصت‌ها نبود تعداد آنها خیلی بیشتر می‌شد.

وی ادامه داد: پس از «چهاردیواری» تصمیم براین گرفته شد كه دیگر كار‌های خیلی سریع و فوری را نپذیریم و با در اختیار داشتن زمان كافی، به این مساله كمك كنیم كه اثرهای بهتری بسازیم.

چرا به عوامل پشت صحنه توجه نمی‌شود؟

امیر جعفری در پایان این نشست با طرح این پرسش كه چرا هیچ‌گاه به عوامل پشت صحنه توجه نمی‌شود، گفت: هیچ گاه به نقش و تاثیر عوامل پشت صحنه در پیش‌برد كارها پرداخته نمی‌شود؛ اما باید بدانیم كه همه موفقیت‌های یك فیلم یا سریال به صحنه و جلوی دوربین آن مرتبط نیست، بلكه تصویر‌بردار، تهیه‌كننده، نویسنده و غیره هم می‌توانند در آرامش و آسایش بازیگران برای اجرای نقش‌هایشان كمك كنند.

گروه هنری تبیان