تبیان، دستیار زندگی
دخالت مستقیم در امور فوتبال اما می تواند سبب تحریم ایران از سوی فیفا شود ، به همین دلیل است که سازمان تا به حال مداخله ای علنی برای برکناری اعضای هیات رئیسه نداشته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرکت کاشانی به سمت فدراسیون فوتبال

سرپرست موقت پرسپولیس امیدوار است تا کمتر از سه ماه دیگر ، فدراسیون فوتبال را در اختیار بگیرد.

کاشانی

تنها برگزاری یک مجمع کافی است تا حبیب کاشانی به فدراسیون فوتبال وارد شود. این را حتی علی کفاشیان هم می داند که مقصد بعدی سرپرست موقت پرسپولیس ، فدراسیون فوتبال است.

تغییرات اخیر در فدراسیون فوتبال آغاز بازی ورود حبیب کاشانی  است. مهدی تاج از روزهای پایانی سال قبل می دانست که دیگر جایی در فدراسیون فوتبال نخواهد داشت. او پس از مذاکره با فاتح تریم و برگشت به تهران و درحالی که توانسته بود با این مربی خارجی به توافق برسد ، این خبر را در اختیار نمایندگان سازمان ورزش قرار داد. اتفاقی که سبب شد تا رئیس سازمان ورزش در این زمینه از مشاور ارشد خود هم مشورت بگیرد . در کمال تعجب ، می گویند در این نشست مشورتی ، سرپرست موقت پرسپولیس از افشین قطبی حمایت می کند درحالی که همه گمان می کنند این دو رابطه خوبی با یکدیگر ندارند و اینگونه می شود که جو در سازمان علیه تاج تغییر می کند. تاج که در دوره رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی به دلیل ارتباط صمیمی با یکی از مدیران جوان سازمان و چند نفر از نزدیکان شخص علی آبادی که روزنامه جام جم هم در هفته گذشته به نقش های کلیدی شان در سازمان ورزش پرداخته بود ، در سازمان ورزش برای خود دارای جایگاهی غیر قابل تهدید بود اما با حذف کامل نیروهای علی آبادی از سازمان ورزش ، شرایط برای تاج هم عوض شد.

او پس از مذاکره با تریم با عتاب سازمان ورزش مواجه شد و از او حتی خواسته شد همان روز استعفا دهد اما ناگهان آقای نایب رئیس راهی بیمارستان شد و به این گمان که با گذشت روزها ، این بحران را پشت سر می گذارد ، چند روزی را در بستر بیماری سپری کرد اما در شروع سال جدید هم موضع همان بود که کفاشیان به صورت محرمانه  برای چند خبرنگار نزدیک با خود از آن پرده برداشته بود.

دخالت مستقیم در امور فوتبال اما می تواند سبب تحریم ایران از سوی فیفا شود ، به همین دلیل است که سازمان تا به حال مداخله ای علنی برای برکناری اعضای هیات رئیسه نداشته

تاج باید ابتدا از کمیته تیم های ملی حذف می شد تا در اولین مجمع و بر اساس اساسنامه با رای اعضای مجمع فدراسیون از هیات رئیسه کنار گذاشته شود.

اساسنامه فدراسیون فوتبال تاکید دارد ، هر نوع تغییر در اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیاز به برگزاری مجمع دارد . بر همین اساس هم هست که سازمان ورزش تا به حال هیچ تصمیمی را درباره فدراسیون فوتبال نگرفته است. تیرماه اما مجمع سالانه فدراسیون باید برگزار شود. این فرصت مناسبی است تا نوبت تغییرات به فوتبال برسد. مجمع از 75 رای مجمع به صورت قانونی و بر اساس بند های اساسنامه تنها دو رای در اختیار سازمان ورزش است یعنی رئیس سازمان ورزش و معاون ورزشی او می توانند در مجمع حاضر باشند اما بر اساس ساختاری که ورزش ایران دارد ، سازمان بیش از 65 رای را در اختیار دارد. آنها به صورت غیر رسمی آرای مجامع استانی که 32 رای را تشکیل می دهد و آرای تیم های صنعتی را در اختیار دارند که بیش از 60 رای می شوند و همچنین آرای نمایندگان ورزش های دانش آموزی ، نظامی ، دانش جویی ، کارگری و... را بر عهده دارند که با دو رای سازمانی شان می شود نزدیک به 65 رای و این یعنی اکثریت مطلق آرا.

دایی و کاشانی

دخالت مستقیم در امور فوتبال اما می تواند سبب تحریم ایران از سوی فیفا شود ، به همین دلیل است که سازمان تا به حال مداخله ای علنی برای برکناری اعضای هیات رئیسه نداشته اما در زمان برگزاری مجمع به سادگی می توان تغییرات را ایجاد کرد. تغییرات برای ورود نامزد مورد نظر و کنار زدن اعضایی که تاریخ مصرف حضورشان گذشته است.

ترکیب 9 نفره هیات رئیسه متشکل است از کفاشیان به عنوان رئیس ، سه نایب رئیس او که به ترتیب : تاج ، عزیز محمدی و فریده شجاعی هستند ، نماینده مدیران عامل باشگاه ها علی فتح الله زاده است که مدت هاست در هیچ یک از تیم های باشگاهی مسئولیتی ندارد و مدت هاست تلاش ها برای تغییر او آغاز شده و به نظر می رسد که این بار او مسئولیتش را از دست می دهد تا یک عضو جدید وارد هیات رئیسه شود.

اتفاقات اینگونه رخ خواهد داد که حبیب کاشانی بر اساس مسئولیتی که در باشگاه پرسپولیس دارد ، به عنوان نماینده باشگاه ها وارد هیات رئیسه می شود و چون در همان نشست قرار است درباره ماندن یا رفتن تاج تصمیم گیری شود و کرسی نایب رئیسی خالی می ماند ، بر اساس رای اعضا ، کاشانی در بدو ورود به هیات رئیسه ، نایب رئیس فدراسیون هم می شود. در این انتخابات البته به احتمال فراوان سه عضو دیگر هیات رئیسه هم تغییر می کنند .

به صورت قانونی تا 6 ماه حبیب کاشانی اختیار فوتبال را بر عهده خواهد داشت و پس از آن دوباره نوبت به انتخابات مجمع فدراسیون می رسد تا رئیس قطعی فدراسیون انتخاب شود

با ورود نماینده سازمان و در اختیار گرفتن کرسی نایب رئیسی نوبت به رفتن رئیس فدراسیون می شود که ماه ها است شایعه شده به کمیته ملی المپیک می رود تا محمد علی آبادی بتواند با خیالی آسوده به فکر سازندگی در شیلات ایران باشد تا شاید روزی گزارشگری تلویزیونی از میان گزارشگران اقتصادی سما ، او را پدر شیلات ایران نام دهد ، همان طور که در ورزش موفق به دریافت این لقب از جواد خیابانی شده بود.

اینگونه و به صورت قانونی تا 6 ماه حبیب کاشانی اختیار فوتبال را بر عهده خواهد داشت و پس از آن دوباره نوبت به انتخابات مجمع فدراسیون می رسد تا رئیس قطعی فدراسیون انتخاب شود. تا آن زمان تکلیف رای آوردن و نیاوردن کاشانی در شورای چهارم هم مشخص می شود و در صورت عدم انتخاب ، او دیگر دو شغله هم محسوب نمی شود تا محدودیت قانونی برای حضور در مقام های ورزشی هم نخواهد داشت!

این تئوری البته ادعایی است که نزدیکان کاشانی به آن اعتقاد دارند و با توجه به روابط صمیمی سرپرست موقت پرسپولیس با مقامات ارشد اجرایی کشور بسیار محتمل به نظر می رسد.

تنظیم:سعید آقازاده