تبیان، دستیار زندگی
مجموعهبهار،ادامه پیراهن توست شامل سروده‌هایی با ساختار کوتاه و متأثر از هایکو است که در آنها به رگه‌هایی از فرهنگ‌ها و باورها و آداب ایرانی در بیانی شاعرانه پرداخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هایکوهای ایرانی سهیل محمودی
برف

سهیل محمودی با مجموعه شعر «بهار، ادامه پیراهن توست» منتشر شده در نشر ثالث به نمایشگاه کتاب می‌آید.

این کتاب که در مجموعه شعر معاصر ایران این ناشر جای گرفته با قیمت 3200 تومان و در 164 صفحه منتشر شده که دفتر دوم مجموعه شعر‌های کوتاه سهیل محمودی نیز محسوب می‌شود.

مجموعه شعر «بهار، ادامه پیراهن توست»، شامل بخش‌های «پیراهن روی بند»، «چند قناری بی خبر»، «روشنایی سیگار»، «اولین باران بهار»، «همین نزدیکی ها»، «خواب علف ها» و «طوفان کلمات» است که بعد از دفتر اول این مجموعه که با نام «رویای درخت ریشه دار است» توسط نشر ثالث به چاپ رسیده است.

این مجموعه شامل سروده‌هایی با ساختار کوتاه و متأثر از هایکو است که در آنها به رگه‌هایی از فرهنگ‌ها و باورها و آداب ایرانی در بیانی شاعرانه پرداخته شده است. بنابراین گزارش، بخش خواب علف‌ها شامل 76 شعر است که یکی از بخش‌‌های طولانی است و بیشتر شعر‌های آن توصیفی است مانند: «فانوس را/ با نفس بلندش/ خاموش می‌کند صبح ناگهان.»

بخش آخر، یعنی توفان کلمات، ادای دینی است به موذن‌زاده اردبیلی با حداقل 2 شعر که نامش در آنها برده شده است: «صبح را / خوش‌بوتر می‌آورد/ نفس موذن‌زاده اردبیلی» و «در آخر کوچه تاریک/ صبح را پیدا می‌کنیم/ با صدای موذن‌زاده اردبیلی.»

***

خداوند نگرانم بود/ مادرم را برایم برگزید

ماهی‌های تنها/ در سبد/ خاطرشان جمع‌تر است

کمر راست نمی‌کنم/ بیماری/ یگانه‌ام کرده با سقف

مطالب مرتبط:

ما همگی شاعریم!

تنهایی جاودانه

هایکو شعری با 17هجا

تهیه و تنظیم برای تبیان:نرگس امیرسرداری