تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاهی از نسخه‌های خطی بقعه شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی همزمان با روز اسناد در موزه ملی ایران برگزار می‌شود. این نسخه‌های خطی تاریخی پیش از این به نمایش گذاشته نشده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمايش نسخه‌های خطی بقعه شيخ صفی‌الدين اردبيلی
نمایشگاه

نمايشگاهي از نسخه‌هاي خطي بقعه شيخ صفي‌‌الدين اردبيلي همزمان با روز اسناد در موزه ملي ايران برگزار مي‌شود. اين نسخه‌هاي خطي تاريخي پيش از اين به نمايش گذاشته نشده‌اند.

نمايشگاه نسخه‌هاي خطي بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي شامل هزار سال آرشيو اسناد خطي ايراني است كه در نوع خود نخستين نمايشگاه به شمار مي‌رود چرا که پيش از اين تعداد بسيار محدودي از اين آثار به نمايش گذاشته شده بودند.

به گفته رئيس کل موزه ملي ايران، موزه ملي قصد داشت اين نمايشگاه را در روز اسناد، 17 ارديبهشت ماه برگزار کند اما به دليل تداخل برنامه‌هاي مختلف قرار شد اين نمايشگاه در روز اول خرداد ماه برگزار شود.

آزاده اردکاني در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله اين اسناد مي‌توان به کوتاه‌ترين و بلندترين اسناد اشاره کرد که در کنار ساير اسناد ياد شده خودنمايي مي‌کنند و از ارزش بيشتري برخوردارند.

اين مقام مسوول با اشاره به اين‌که نمايشگاه نسخه‌هاي خطي به مدت يک ماه به طول مي‌انجامد بيان داشت: اميدواريم اين نمايشگاه نيز مانند «شکوه تاريخي ايران» با استقبال با شکوه مردم روبه‌رو شود چرا که بيشتر اين نسخه‌هاي خطي خارج شده از بقعه شيخ صفي تاکنون در هيچ مکاني به نمايش گذاشته نشده اند.

اردکاني با بيان اين‌که برگزاري اين نمايشگاه به طور حتم، باستان‌شناسان،‌ تاريخ‌پژوهان، نسخه‌پژوهان، خط‌شناسان و حتي گروه‌هاي مختلف عمومي را تحت تاثير قرار خواهد داد، تصريح کرد: عمليات مرمت اين اسناد توسط گروه مرمت موزه ملي به سرپرستي مهناز عبداله خان گرجي انجام شده است.

وي يادآور شد: اين نمايشگاه با کمک استاداني نظير؛ شيخ الحکما و با مسووليت علمي مهناز عبداله خان گرجي برگزار مي شود.

اين مقام مسوول تصريح کرد: نمايشگاه نسخ خطي بقعه شيخ‌ صفي‌الدين اردبيلي از ديگر نمايشگاه‌هاي موضوعي در نظر گرفته شده براي سال جاري است. همچنين در سال 89 نمايشگاه‌هاي مختلف موضوعي در دستور کار قرار گرفته که به زودي تاريخ برگزاري تمامي اين نمايشگاه‌ها اعلام خواهد شد.

شيخ صفي‌الدين اردبيلي (۶۵۰-۷۳۵ هجري) نياي بزرگ دودمان صفويان از بوميان ايراني و هشتمين نسل از تبار فيروزشاه زرين‌کلاه بود. فيروزشاه نيز از بوميان ايراني و کردتبار به‌شمار مي‌رفت که در منطقه مغان ساكن شده بود زبان مادري شيخ صفي‌الدين زبان آذري (گويشي از تاتي) بود و اشعاري به اين زبان ايراني در کتاب «صفوه‌الصفا» و »سلسله‌النسب» سروده ‌است.

دودمان صفوي نام خويش را از وي گرفته بودند. او پايه‌گذار خانقاه صفوي در اردبيل بود که با گذشت زمان پيروان بسياري را به دست آورد. شيخ صفي خود پيشتر پيرو شيخ زاهد گيلاني بود و دختر او فاطمه خاتون را نيز به زني گرفته بود. زهد و ساده‌زيستي او با وجود داراييش در آن زمان نامور بود. شيوه زندگي، کاريزماي او و نام‌آوري خانقاهش به زودي براي او و فرزندانش پيرواني را از شام و ترکيه و بخش‌هاي ديگر ايران فراهم ساخت. پس از او پسرش شيخ صدرالدين موسي جاي پدر را گرفت.