تبیان، دستیار زندگی
وین رونی كه این روزها كبكش خروس می ‌خواند، می ‌خواهد بهترین فوتبالیست در جهان شود .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می خواهم بهترین باشم

رونی : می خواهم بهترین باشم

وین رونی كه این روزها كبكش خروس می ‌خواند، می ‌خواهد بهترین فوتبالیست در جهان شود. او حالا 24 ساله است و پس از كسب چند سال تجربه در بالاترین سطح فوتبال به دنبال این است تا بر فراز فوتبال جهان قرار بگیرد.

رونی امروز با رونی چهار پنج سال پیش از زمین تا آسمان فرق دارد. جوانان آرزوهای دور و درازی دارند و در عالم خیال برای خود كاخ‌ های بزرگ و با شكوهی می ‌سازند. اما تنها آنهایی به هدف‌ های بزرگ می ‌رسند كه همت كنند و شبانه ‌روزی به تلاش بپردازند و استعداد كاری را داشته باشند و البته در مسیر خود هم شانس و اقبال كمی یارشان باشد و هم مردانی بیایند و دستشان را بگیرند و راهنمای شان باشند.

وین رونی از آن دسته جوانانی است كه به موقع الكس فرگوسن از او خوشش آمد و در زمانی در تیم ملی جا افتاد كه كاپلو مربی این تیم شد. باور كنید هر جوان جویای نامی كه در زندگی ورزشی ‌اش تحت مربیگری فرگوسن و كاپلو قرار گیرد، به جاهای خیلی بالا می ‌رسد. البته منكر استعداد و سخت كوشی رونی نمی ‌شویم. او با تشكیل زندگی خانوادگی دور شیطنت‌ های جوانی ‌اش را خط كشید و مرد سر به راهی شده و تمركز خوبی روی فوتبال و زندگی ‌اش پیدا كرده است. حالا اگر می ‌گوید می ‌خواهد بهترین باشد جوهر این كار را در خود دیده است و اگر هم بهترین نشود، دست‌ كم در جمع بهترین مهاجمان جهان جا خواهد گرفت. صادقانه می ‌گوییم در جمع بهترین ‌ها برای خود جایی دست و پا كرده و حالا باید یك قدم جلوتر رود. یعنی این ‌كه هم سطح رونالدو و مسی شود و شاید هم تا یكی دو سال دیگر بالاتر از آنها قرار گیرد. پس بی‌ علت نیست چند باشگاه بزرگ، از جمله رئال مادرید و بارسلونا آرزویشان جذب وین‌ رونی است.

مرد كلیدی اولدترافورد

رونی در مصاحبه با روزنامه میرور از آرزوهایش در منچستر یونایتد و تیم ملی انگلیس گفت و این كه می ‌خواهد در دوره بعد از كریس رونالدو، مرد اصلی و كلیدی منچستر یونایتد شود. رونی تایید كرد كه در زمان حضور كریس رونالدو در منچستر، تیم به او وابسته بود و حالا می ‌خواهد چنان بدرخشد كه تیم روی او بچرخد. پس از رفتن كریس رونالدو به رئال مادرید، فضای كار برای رونی بیشتر و بهتر فراهم شده و فرگوسن به این بازیكن میدان عمل بیشتری داده و او را در پستی به بازی گمارده كه مطلوب رونی است. همین سبب شده تا این بازیكن قابلیت‌ های خود را بهتر نشان دهد و در یك سال اخیر سریع‌ تر پیشرفت كند.

وین رونی مهاجم منچستر

رونی می گوید: «شما به عنوان فوتبالیست می ‌خواهید بهترین باشید و این موضوع برای من نیز صادق است. برایم خیلی خوب خواهد بود كه مرد اصلی منچستر یونایتد باشم. اما تاكید می‌ كنم تیم مهم ‌ترین چیز است و اول به تیم فكر می‌ كنم و بعد به خودم ...

رونی كه زمانی آبش با آب كریس رونالدو تو یك جوی نمی‌ رفت و به قول معروف چشم دیدن پسر پرتغالی را نداشت، حالا برای او دلتنگی می‌ كند و مرتب به تمجید از او می ‌پردازد. رونی درباره كریس گفت: «در منچستر بدون رونالدو وضع متفاوت است. وقتی او اینجا بود، تیم اساسا بر محور او ساخته می ‌شد و ما بر این محور حركت می ‌كردیم و خیال مان راحت بود. اما حالا او رفته و هر بازیكن می ‌داند كه مسوولیت مستقلی دارد و باید باری را به دوش بكشد.»

بنابراین به شیوه‌ای متفاوت از گذشته بازی می‌ كنیم.البته هر تیمی ممكن است بازیكنی مثل رونالدو را از دست دهد و باید خود را با وضع جدید هماهنگ سازد. حالا فكر می‌ كنم بدون رونالدو كارمان را خوب انجام می ‌دهیم و خوب نتیجه می‌ گیریم. ما برنامه ‌های خود را به عنوان یك تیم انجام می ‌دهیم. اما در قالب برنامه تیمی من بازیكنی هستم كه باید گل بزند، امیدوارم این اتفاق بیفتد.

همواره تلاش می ‌كنم در مقایسه با فصل قبل، بیشتر گل بزنم. حالا ضربه ‌های پنالتی را هم من می ‌زنم كه به این ترتیب شاید 5 یا 6 گل دیگر هم از این طریق بزنم.

رونی در لیگ برتر شمار گل‌ هایش را تا پایان هفته بیست و هشتم به 23 گل رساند و هنوز چند هفته تا پایان رقابت‌ های لیگ برتر باقی مانده است. فاصله او با دیگر گلزنان برتر این فصل لیگ برتر زیاد است و اگر رونی همین روندی را كه از آغاز فصل تاكنون داشته ادامه دهد، به راحتی آقای گل می ‌شود و حتی ممكن است كفش طلایی فوتبال اروپا را به دست بیاورد.

یك سال سرنوشت‌ساز

2010 سالی مهم و سرنوشت ‌ساز برای وین‌رونی محسوب می ‌شود. او به همراه هم ‌تیمی‌ هایش رقابتی نزدیك و جانانه با چلسی بر سر كسب عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس دارند و در لیگ قهرمانان نیز كار رونی و منچستر یونایتد بزرگ و مهم است (چهارشنبه شب منچستر یونایتد در غیاب وین رونی و علی رغم پیروزی مقابل پیروزی با لیگ قهرمانان وداع کرد)  و البته رونی نگاهی جدی به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی دارد. او امید اول كاپلو سرمربی تیم انگلیس و هموطنانش در این جام است. فوتبالدوستان انگلیس امیدهای خود را در گام ‌های رونی می‌ ‌بینند. انتظارها از او زیاد است و همین بار روانی زیادی را بر دوش او افكنده است.

رونی در این باره گفت: «سال مهمی را آغاز كرده ‌ایم. این سال برای منچستریونایتد، تیم ملی و من اهمیت دارد. در 3 دوره قبلی لیگ برتر قهرمان شدیم و اگر بتوانیم برای چهارمین سال متوالی قهرمانی را كسب كنیم، گام بزرگی برداشته‌ ایم و می ‌دانیم برای رسیدن به این هدف بزرگ، كارمان چقدر دشوار است. شكستن ركورد قهرمانی ‌های لیورپول و رسیدن به حد نصاب جدید 19 قهرمانی در جام باشگاه ‌های انگلیس بسیار ارزشمند خواهد بود، بویژه این كه من هوادار اورتون بوده‌ام».

وین رونی مهاجم منچستر

وین رونی از دوره كودكی علاقه زیادی به تیم اورتون، رقیب لیورپول در شهر لیورپول داشته و دربی‌ های لیورپول را همواره با اشتیاق و هیجان تماشا می‌ كرده است. حالا شكستن ركورد لیورپول هدف بزرگ اوست. رونی پاییز امسال پنجمین سالگرد حضورش در اولدترافورد را جشن گرفت. او اولین بازی ‌اش در منچستریونایتد را درخشان آغاز كرد و 3 گل به فنرباغچه زد و نقش كلیدی در پیروزی 6 بر 2 تیمش مقابل نماینده تركیه در لیگ قهرمانان اروپا داشت. او از آن زمان تا به حال با تیم منچستریونایتد 3 بار قهرمان لیگ برتر ، یك بار فاتح لیگ قهرمانان شده و یک بار هم جام باشگاه های جهان را فتح کرده است و حالا به كسب افتخارات بیشتر خوشبین است.

وی در این باره گفت: 5 سالی را در اولدترافورد گذراندم كه برایم جالب و رضایت ‌بخش بود و بویژه از 3 سال گذشته لذت برده ‌ام كه به طور متوالی قهرمان لیگ برتر شدیم. در اولین سال حضورم در اولدترافورد فكر می‌ كردم به این زودی‌ها به مقام قهرمانی نخواهیم رسید. زیرا چلسی بسیار قدرتمند بود. اما وقتی با منچستر اولین قهرمانی را تجربه كردم، اعتماد به نفسم زیاد شد و به این باور رسیدم كه باز هم می‌ توانیم قهرمان شویم. از آنجا كه در 3 سال اخیر قهرمان شده ‌ایم، حالا به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، عملكرد خوبی داریم و می ‌توانیم به چهارمین قهرمانی متوالی خود برسیم.

رونی از ته دل از وضع كنونی ‌اش راضی است. او به زبان می‌ گوید ای كاش رونالدو در منچستریونایتد می ‌ماند. اما می ‌شود گفت حرف دلش چیز دیگری است. در زمان حضور رونالدو، او مكمل كریس رونالدو بود. اما حالا خودش یك بازیكن محوری است و نقش تهاجمی مورد علاقه ‌اش را به دست آورده است.

او می ‌گوید: از پست خود در زمین و موقعیتی كه دارم خوشحالم. مرتب گل می ‌زنم و امیدوارم گلزنی ‌هایم ادامه یابد. فصل گذشته بیشتر در جناح چپ بازی می‌ كردم، زیرا خواسته مربی این بود و حالا نیز آنچه او می ‌گوید انجام می‌‌دهم و از این بابت راضی‌ ام.

البته همیشه می ‌گفتم ترجیح می‌دهم در نوك خط حمله بازی كنم ولی به نظر مربی احترام می ‌گذاشتم و تابع او بودم. حالا او مرا در پست دل خواهم قرار داده و می ‌توانم قابلیت‌ های خود را بهتر نشان دهم.

وین رونی مهاجم منچستر

رونی مثل كانتونا

برایان رابسون پیشكسوت منچستریونایتد و تیم ملی انگلیس اعتقاد دارد وین رونی برای منچستریونایتد از نظر روحی همان جایگاهی را دارد كه اریك كانتونا در اولدترافورد داشت.

رابسون تاكید می ‌كند دو نوع متفاوت از بازیكنان فوتبال به شمار می ‌آیند كه سبك بازی آنها با یكدیگر قابل مقایسه نیست، اما یك شباهت آشكار دارند و آن ذهنیت قوی برای كسب پیروزی است. رابسون عقیده دارد روحیه جنگندگی و تلاش برای پیروزی در رونی آنقدر بالاست كه او را از بقیه بازیكنان كنونی منچستریونایتد مجزا كرده است. همین وضعیت را اریك كانتونا در دوران حضورش در منچستریونایتد داشت. بنابراین رابسون از گلزنی‌ های پیاپی رونی شگفت ‌زده نشده است.

به گفته رابسون، رونی تا سال‌ ‌های سال در منچستریونایتد خواهد ماند و مانند كانتونا ناگهان از دنیای فوتبال كنار‌ه‌ گیری نخواهد كرد.

رابسون هم چنین در مصاحبه با سایت گل گفت: مردم زمانی از رونی انتقاد می ‌كردند كه او به اندازه كافی گل نمی ‌زند. اما همان موقع نیز بازی ‌های موثر و خوبی انجام می ‌داد. حالا هم گل می ‌زند و هم در كارهای تیمی عملكردی مطلوب دارد. او میل تهاجمی زیادی در هر بازی دارد و در محوطه جریمه تیم مقابل عالی كار می‌ كند و بازیكن بزرگی است.

می ‌توان گفت به طور كامل روحیه و ذهنیت یك پیروز را دارد. به سن و سال او توجه كنید. او در جوانی افتخارات زیادی كسب كرده و این كار تنها از برندگان برمی ‌آید.

رابسون در پایان یك بار دیگر تاكید كرد: باز هم می ‌گویم رونی و كانتونا دو بازیكن با دو سبك متفاوت بازی ‌اند، اما ذهنیت یكسانی برای كسب پیروزی دارند. فكر می ‌كنم دوران وین رونی در منچستریونایتد طولانی ‌تر از دوران اریك كانتونا در این باشگاه شود.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری