تبیان، دستیار زندگی
از شارلرواتا فنر باغچه اولین لژیونر فوتبال ایران چه كسى بود؟ شاید كمتر كسى بداند كه حسین صدقیانى اولین لژیونر فوتبال ایران بوده است. این بازیكن قدیمى فوتبال ایران 3 فصل را در باشگاه شارلرواى بلژیك و یك نیم فصل را در باشگاهى...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشى از زندگى اولین لژیونر فوتبال ایران

از شارلرواتا فنر باغچه


اولین لژیونر فوتبال ایران چه كسى بود؟ شاید كمتر كسى بداند كه حسین صدقیانى اولین لژیونر فوتبال ایران بوده است. این بازیكن قدیمى فوتبال ایران 3 فصل را در باشگاه شارلرواى بلژیك و یك نیم فصل را در باشگاهى در تركیه گذراند.

حسین صدقیانى متولد 1903 در تهران بود، 26 ساله بود كه براى تحصیل به بلژیك رفت و در سال 1929 در دانشگاه دوتراویل شارلروا تحصیل كرد. او در حین تحصیل به عضویت یك تیم آماتور در آمد. سپس سال بعد به تیم دسته دومى CS مارپین - مونسائو پیوست. او كه بازیكنى از لحاظ فیزیكى قدرتمند، از لحاظ تكنیكى خوب و از لحاظ شخصیتى عالى بود توانست 13 در فصل بعد قراردادى با تیم رویال اسپورتینگ شارلروا منعقد كند.

اواولین بازى حرفه اى اش را در تاریخ هفتم سپتامبر1930 انجام داد بازى كه در آن شارلروا 4-1 باخت اما تك گل تیم را صدقیانى به ثمر رساند. صدقیانى در اولین فصل حضورش در شارلروا در 23 بازى براى تیمش 14 گل به ثمر رساند تا بهترین گلزن تیمش باشد. او این عنوان را در فصل بعد هم تكرار كرد و توانست 13گل در 22 بازى به ثمر برساند. از آمار او در فصل ??-???? نشانى در دست نیست اما او در انتهاى فصل 1933 آمارى دارد كه نشان مى دهد او در نیم فصل دوم مسابقات بلژیك در نه بازى هفت گل براى تیمش به ثمر رسانده است. صدقیانى كه محبوب تماشاگران شارلروا بود به خاطر ریزش موهایش از سوى این طرفداران عنوان »PANNE DE VERRE« را دریافت كرد كه به افراد تاس گفته مى شد.

حسین صدقیانى در سال 1934 بلژیك را ترك كرد و به اتریش، فرانسه و تركیه سفر كرد. او در تركیه یك نیم فصل براى فنرباغچه بازى كرد و سپس به ایران برگشت.

او پس از بازگشتش به ایران در دانشگاه تهران به عنوان مربى ورزش مشغول به كار شد. در سال 1945 او سرمربى تیم فوتبال دانشگاه تهران شد اما در سال 1994 به دنبال اختلاف با مسؤولان استعفا داد. صدقیانى در سال 1983 درگذشت.