تبیان، دستیار زندگی
سال 88 به پایان رسید اما لیگ 88 هنوز به پایان نرسیده است و هنوز چهار هفته به پایان مسابقات فوتبال لیگ ایران زمان باقی مانده است ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی های منحصر به فرد لیگ نهم

استقلال - استیل آذین

سال 88 به پایان رسید اما لیگ 88 هنوز به پایان نرسیده است و هنوز چهار هفته به پایان مسابقات فوتبال لیگ ایران زمان باقی مانده است. با این حال لیگ 88 در فوتبال ایران حاوی ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی بوده است. این ویژگی‌های منحصر به فرد را با هم مرور می‌كنیم با این توضیح كه می‌دانیم به جز این حوادث، ویژگی‌های دیگری نیز وجود داشته كه ما به خاطر اهمیت موضوعات قید شده این 10 مورد را با هم مرور می‌كنیم.

1 - برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران، دو تیم اصفهانی مالكین بلارقیب قهرمانی در لیگ هستند. تنها یك بار دو تیم شهرستانی در لیگ كشور اول و دوم شده‌اند. این اتفاق در سال 1383 رخ داد كه فولاد اهواز و ذوب‌آهن اصفهان تیم‌های اول و دوم مسابقات لیگ شدند اما دو تیم همشهری هیچگاه در این عرصه عناوین اول و دوم را به دست نیاورده بودند.

2 - برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران، یك مربی در آستانه كسب قهرمانی با دو تیم مختلف است. در تاریخ لیگ ایران هیچگاه یك مربی نتوانسته بود با دو تیم قهرمان لیگ شود و همه مربیان لیگ قهرمانی‌های پرتعداد خود را در یك تیم به دست آورده‌اند اما امیر قلعه‌نویی كه با تیم استقلال در مسابقات فوتبال لیگ ایران به عنوان قهرمانی رسیده بود حالا با تیم فوتبال سپاهان در آستانه كسب عنوان قهرمانی در مسابقات فوتبال لیگ كشور است.

3 - یك گلزن پرسن و سال در داربی ركورد سنی را شكست، كریم باقری 36 ساله با گلی كه در دیدار برگشت مسابقات لیگ امسال وارد دروازه تیم فوتبال استقلال كرد ركورد این عرصه را شكست و توانست نام خود را به تاریخ لیگ فوتبال الصاق كند.

4 - برای اولین بار در تاریخ لیگ ایران، یك زوج گلزن خارجی در یك تیم لیگی حاضر شده و با ثبت گل‌های بسیار، ركورد شكسته‌اند این دو یعنی ابراهیم توره و عمادرضا در تیم فوتبال سپاهان اصفهان توانسته‌اند روی هم 31 گل به ثمر برسانند.

تیم فوتبال استیل آذین

5 - در بازار نقل‌وانتقالات، تیمی مثل استیل‌آذین‌ پیدا شد كه ملی‌پوشان دهه 80 را جذب كرد. استیل‌آذین‌ در سال 88 توانست علی كریمی، مهدی مهدوی‌كیا، علیرضا نیكبخت، فریدون زندی، امیر شاپورزاده، حسین كعبی، حامد كاویانپور و... را جذب كند. تمام این مردان در فوتبال دهه 80 ایران ملی‌پوش بوده‌اند.

6 - از نكات قابل توجه دیگر در مسابقات فوتبال لیگ 88 این بود كه غلامحسین پیروانی بعد از هشت دوره متوالی كه هدایت تیم فوتبال شهیدسپاسی را در مسابقات فوتبال لیگ ایران برعهده داشت سكان را به داوود مهابادی جوان سپرد و خودش در تیم ملی فوتبال المپیك به كار پرداخت.

7 - از ویژگی‌های موثر دیگر فوتبال لیگ در سال 88 این بود كه مهدی مهدوی‌كیا در آن بعد از 12 سال دوری از لیگ فوتبال به كشور برگشت. مهدی مهدوی‌كیا آخرین بار در دی ماه سال 1377 در مسابقات فوتبال لیگ ایران حضور یافت و سپس به آلمان رفت و بعد از 11 سال امسال به لیگ فوتبال برگشته است.

8 - ویژگی‌ دیگر سال 88 فوتبال ایران، اتفاقی بود كه پیرامون تیم تراكتورسازی تبریز رخ داد. به جز پرسپولیس و استقلال در لیگ ایران هیچ تیمی نتوانسته بود بیش از 50 هزار تماشاگر را جذب كند اما تراكتورسازی ركورد تماشاگر را به بالای 80 هزار نفر رساند و در این عرصه عملكرد رویایی داشت.

9 - از دیگر حوادث مهم لیگ 88 فوتبال ایران این بود كه سرمربی تیمی كه مدافع عنوان قهرمانی بود عوض شد. امیر قلعه‌نویی كه سال گذشته تیم استقلال را قهرمان مسابقات فوتبال لیگ كرد، از كار بركنار شد و به سپاهان رفت. پیش از قلعه‌نویی هیچ قهرمانی، از كار كنار گذاشته نشده بود.

10 - اتفاقی فرهنگی از دیگر ویژگی‌های لیگ فوتبال در سال 88 بود كه به درست یا غلط به عنوان منشور اخلاقی در فوتبال ایران موسوم شد. براساس این منشور برخی از مربیان و بازیكنان از حضور در مسابقات لیگ محروم شدند. منشوری كه اتفاقات و حواشی مختلفی را در فوتبال ایران ثبت كرد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری   منبع: گل