تبیان، دستیار زندگی
پس از فاتح تریم و اریكسون، گولیت و گونش جدیدترین گزینه‌های فدراسیون فوتبال برای سرمربیگری تیم ملی هستند .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوج آشفتگی در فدراسیون فوتبال

کفاشیان و تاج

كمتر كسی فكر می‌كرد كه اولین برنامه نود در سال جدید سوژه چنین با اهمیتی داشته باشد. وقتی مهدی تاج نایب رییس فدراسیون فوتبال در مورد استعفای پیروانی با دوربین باشگاه خبرنگاران صحبت كرد در انتهای حرف‌هایش دومین بمب خبری سال جدید را منفجر كرد:‌«از رییس فدراسیون فوتبال تقاضا كردم كه به دلیل مشغله زیادم در فدراسیون با استعفایم از ریاست كمیته تیم‌های ملی موافقت كند كه كفاشیان هم بعد از شنیدن حرف‌هایم با این موضوع موافقت كرد.» بدین ترتیب با كناره‌گیری تاج از كمیته تیم‌های ملی، فریدون معینی به صورت موقت جانشین او شد اما آیا قضیه به همین سادگی است كه مسوولان فدراسیون در مورد آن صحبت می‌كنند؟

همه چیز تقصیر تریم است

نایب رییس فدراسیون عقیده دارد كه مذاكره او با فاتح‌تریم یك كار رسمی و سازمان یافته بوده اما كفاشیان با وجود تایید نصفه و نیمه این قضیه در برنامه نود اواخر سال قبل، هنوز از اینكه نایب رییس‌اش بدون هماهنگی با او راهی تركیه شد تا با تریم مذاكره كند ناراحت است و به نظر می‌رسد كناره‌گیری تاج از سمتش هم چندان بی‌ارتباط با این قضیه نیست.

جریمه مسوول خاطی مذاكره كننده با تریم

در همان روزهایی كه بحث مذاكره با تریم تبدیل به سوژه اصلی رسانه‌ها شده بود خبری از فدراسیون به بیرون درز كرد كه كمتر كسی به صورت درست به آن پرداخت. خبر این بود: «فدراسیون فوتبال مسوول خاطی مذاكره كننده با تریم را جریمه كرد.» این خبر آنقدر مهم بود كه مدیران فدراسیون ترجیح دادند اصلا در مورد آن صحبت نكنند و حتی عده‌ای از آنها از دوستان خبرنگارشان خواستند كه چندان به این مساله نپردازند. حالا با توجه به كناره‌گیری تاج از كمیته تیم‌های ملی به نظر می‌رسد جریمه او، کنار رفتن محترمانه رییس كمیته تیم‌های ملی بوده که البته تصمیم سنگین به نظر میرسد. این موضوع توسط نزدیكان فدراسیون هم تایید می‌شود. یك منبع آگاه كه علاقه‌ای به افشای نامش ندارد می‌گوید:‌ «كفاشیان و تاج رابطه خوبی نداشتند و كفاشیان بدش نمی‌آمد كه اختیارات نایب رییس‌اش را كم كند اما اساسنامه فدراسیون دست او را بسته بود. به نظر می‌رسد مذاكره تاج با تریم بهانه خوبی برای كفاشیان بود تا محترمانه عذر رییس كمیته تیم‌های ملی را بخواهد.

قطبی و کفاشیان

قطبی: دستیار مربی خارجی نمی‌شوم

مهدی تاج در آخرین مصاحبه‌اش به عنوان رییس كمیته تیم‌های ملی اعلام كرد كه مذاكره با مربیان خارجی هیچ ایراد خاصی ندارد: «به نمایندگی از فدراسیون با فاتح‌تریم مذاكره كردم و او در صورت موافقت ما با خواسته‌های مالی‌اش حاضر است هدایت تیم‌ملی ایران را قبول كند. ما همچنین با مربیان دیگری از جمله اریكسون سوئدی هم مذاكره كردیم و او حاضر بود در ازای گرفتن یك میلیارد و 600 میلیون تومان سرمربی تیم‌ملی شود.»

تاج چند لحظه مكث می‌كند و ادامه می‌دهد: «فكر نمی‌كنم مبالغ این‌چنینی و هزینه كردن دو، سه میلیارد تومان برای آوردن یك مربی خارجی بزرگ به عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران مبلغ زیادی باشد.»

جمله بعدی نایب رییس فدراسیون گویا برای گذاشتن افشین قطبی در برابر عمل انجام شده است: «با صحبت‌هایی كه انجام دادیم قطبی سرمربی فعلی تیم‌ملی هم می‌پذیرد كه كنار مربی خارجی بزرگ در تیم‌ملی كار كند.» این نكته‌ای است كه رییس فدراسیون هم آن را تایید می‌كند: «هیچ وقت باب مذاكره در فدراسیون بسته نیست و مذاكره را بهترین ابزار برای موفقیت می‌دانیم. راه‌های مختلفی را برای موفقیت تیم‌ملی در جام ملت‌ها بررسی می‌كنیم كه یكی از آنها آوردن مربی خارجی بزرگ است تا قطبی به عنوان مربی كنارش كار كند یا اینكه شخصی را بیاوریم تا در جهت تقویت كادر‌فنی به عنوان مدیر‌فنی در تیم مشغول به كار شود.» كفاشیان البته برای آنكه نشان دهد ته‌دلش قطبی را دوست دارد می‌گوید: «البته در تمام این موارد قطبی نیز در جریان كار است و اگر فرد جدیدی را به كادر‌فنی با هر سمتی اضافه كنیم با نظر قطبی خواهد بود.»

قطبی: دستیار مربی خارجی نمی‌شوم

بعد از تاج نوبت خود قطبی بود تا با نوشتن نامه‌ای خطاب به رییس فدراسیون فوتبال اعلام كند كه حاضر نیست در كنار یك مربی خارجی مشغول به كار شود. در این نامه آمده: «متاسفانه در برنامه این هفته نود مطالبی تحت عنوان ترمیم كادر‌فنی تیم‌ملی مطرح و از طرف مسوولان فدراسیون موافقت اینجانب مبنی بر بكارگیری یك مربی خارجی اعلام شد. استحضار دارید كه براساس ماده هشت قرارداد فی‌مابین، تمامی اختیارات و تصمیمات فنی تیم‌ملی برعهده سرمربی می‌باشد و یقین بدانید هرگز موافقت خود را با همكاری در كنار مربی خارجی اعلام ننموده و قبول نخواهم كرد. لطفا به صورت شفاف در این مورد از طرف آن مقام محترم اطلاع‌رسانی شود.»

كفاشیان زودتر جواب دهد

علی كفاشیان در هنگام سفر به روسیه وقت خوبی برای فرصت در مورد نامه قطبی دارد. بهتر است رییس فدراسیون فوتبال هرچه زودتر تكلیف تیم‌ملی و مربی‌اش را مشخص كند تا مردم و رسانه‌ها از بلاتكلیفی در بیایند.

رود گولیت و گونش

گولیت و گونش گزینه های بعدی

پس از فاتح تریم و اریكسون، گولیت و گونش جدیدترین گزینه‌های فدراسیون فوتبال برای سرمربیگری تیم ملی هستند.

پس از آن كه مذاكره رسمی فدراسیون فوتبال با مربیانی چون فاتح تریم ترك و اریكسون سوئدی برای سرمربیگری تیم ملی لو رفت و در ادامه به رغم تكذیب علی كفاشیان رییس فدراسیون اما از سوی مهدی تاج نایب رییس تایید شد، ظاهرا مربیان خارجی دیگری هم در لیست فدراسیون فوتبال حضور دارند.

وجود گزینه‌های دیگر و مذاكره با آنها را تاج در گفت‌وگو با ایسنا تایید و خاطرنشان كرد: قرار است كمیته بین‌الملل فدراسیون در این‌باره مذاكراتی داشته باشد.

البته عباس ترابیان رییس كمیته بین‌الملل از اظهارنظر در این باره و این كه آیا مسوولیتی به وی سپرده شده است، خودداری كرد.

به گفته تاج، تریم با مبلغی در حدود دو و نیم میلیون و اریكسون یك میلیون و ششصد هزار دلار حاضر بودند هدایت تیم ایران بپذیرند كه سرانجام اریكسون با فدراسیون ساحل عاج به توافق رسید و هدایت این تیم را پذیرفت.

اما در لیست مربیان مدنظر مسوولان فدراسیون، رود گولیت هلندی و سنول گونش تركیه‌ای هم حضور دارند.

این دو مربی همواره به عنوان گزینه هدایت تیم ملی كشورمان و برخی تیم‌های مطرح باشگاهی مطرح بوده‌اند كه هنوز شاهد حضور و یا اظهارنظرشان پیرامون فوتبال ایران و تیم‌های ایرانی نبوده‌ایم.

گولیت و گونش در زمان ریاست مهدی تاج بر كمیته تیم‌های ملی جزو گزینه‌های جدی فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی بودند اما اكنون و پس از استعفای تاج مشخص نیست كه فدراسیون فوتبال باز هم بنای مذاكره با آنها را دارد یا خیر؟

جمله معنادار رییس

رییس فدراسیون فوتبال چند روز قبل در جمعی خصوصی گفته بود:‌ «امسال می‌خواهم نشان دهم كه چه كسی واقعا رییس فدراسیون است.» به نظر شما استعفای تاج – یا به عبارت بهتر کنار رفتن محترمانه او – می‌تواند با این جمله كفاشیان مرتبط باشد یا نه.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری