تبیان، دستیار زندگی
درآمد اپراتورهای تلفن همراه در نوروز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآمد اپراتورهای تلفن همراه در نوروز

حدود 50 میلیون مشترک اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه در ایام عید نوروز بالغ بر 2/5 میلیارد پیام کوتاه ارسال کردند که محاسبه تقریبی نرخ این تعداد پیام کوتاه نشان از درامد 36 میلیارد تومانی این دو اپراتور در مدت کمتر از 14 روز دارد.

درآمد

اگرچه طبق اعلام اپراتورهای تلفن همراه، این میزان مبادله پیام کوتاه با درصد موفقیت بیش از 90 درصد همراه بوده اما کاربران تلفن همراه همچنان از کیفیت این شبکه گله مندند و معتقدند در ایام عید وضعیت ارسال و دریافت SMS چندان رضایتبخش نبوده است.

صرفنظر از نارضایتی مشترکان از وضعیت شبکه تلفن همراه که سالها است پابرجا است اپراتورهای تلفن همراه برنده بدون چون و چرای داستان تکراری تلفن همراه در کشور ما هستند که در کمتر از 14 روز بالغ بر 36 میلیارد تومان تنها از تبادل SMS های همین مشترکان ناراضی درآمد کسب کرده اند.

محاسبه تقریبی آمار ارائه شده پیام های کوتاه ارسالی 15 میلیون مشترک ایرانسل با احتساب هر پیام کوتاه 16 تومانی لاتین نشان می دهد رقمی بالغ بر 23 میلیارد و 580 میلیون و 659 هزار تومان درآمد ظرف مدت 14 روز نصیب این اپراتور شده است

درآمد 13 میلیارد تومانی همراه اول از محل sms

به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار، 37 میلیون همراه اولی، یک میلیارد و 195 میلیون پیام کوتاه در  روز پایانی سال 88 و 13 روز ابتدای سال 89 مبادله کرده اند که 85 درصد آن با کاراکترهای فارسی بوده است که طبق این اعلام، تعداد پیام کوتاه ارسال شده مشترکان در مقایسه با سال گذشته که یک میلیارد و یک میلیون پیامک ارسال شده بود 20 درصد افزایش داشته است.

محاسبه تقریبی ارسال پیام کوتاه مشترکان همراه اول نشان می دهد از یک میلیارد و 195 میلیون پیام کوتاه ارسالی، حدود یک میلیارد و 15 میلیون و 750 هزار پیام کوتاه فارسی با نرخ حدود 9 تومان (با فرض 70 کاراکتر فارسی برای هر پیام کوتاه) مبادله شده که این تعداد، رقمی بالغ بر 9 میلیارد و 141 میلیون و 730 هزارتومان درآمد در مدت حدود 14 روز برای این اپراتور به همراه داشته است.

حال در صورتی که بپذیریم تنها 179 میلیون و 250  هزار پیامک ارسالی مشترکان همراه اول (حدود 15 درصد کل پیام ها) به صورت لاتین و با نرخ 22 تومان توسط مشترکان این اپراتور ارسال شده است همراه اول از این حیث نیز مبلغی بالغ بر 3 میلیارد و 943 میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشته است.

تلفن همراه

امارهای تقریبی بالا نشان می دهد اپراتور اول تلفن همراه در مدت 14 روز ابتدای سال 89، درآمدی بالغ بر 13 میلیارد و 85 میلیون و 250 هزار تومان درآمد به لطف ارسال پیام کوتاه تبریک عید نوروز کسب کرده است.

اگرچه مسئولان همراه اول درصد موفقیت ارسال پیامک های نوروزی مشترکان را بیش از 90 درصد اعلام کرده اند و حتی گفته اند در 13 فروردین این درصد موفقیت تا 94 درصد هم رسیده است اما آنچه که از اظهارات مشترکان تلفن همراه برآورد می شود این است که آنها همچنان از کیفیت این شبکه ناراضی هستند و نسبت به هزینه ای که بابت استفاده از سرویس sms می پردازند، کیفیت ان را مطلوب نمی دانند.

اگرچه طبق اعلام اپراتورهای تلفن همراه، این میزان مبادله پیام کوتاه با درصد موفقیت بیش از 90 درصد همراه بوده اما کاربران تلفن همراه همچنان از کیفیت این شبکه گله مندند و معتقدند در ایام عید وضعیت ارسال و دریافت SMS چندان رضایتبخش نبوده است

درآمد 23 میلیارد تومانی ایرانسل از محل SMS

ایرانسلی‌ها امسال گوی سبقت را از همراه اولی ها ربودند و در حدود 14 روز ابتدای سال نو شمسی، یک میلیارد و 400 میلیون SMS مبادله کردند.

طبق اعلام معاون فنی شرکت ایرانسل، مشترکان این اپراتور از روز 29 اسفند سال 88 تا 13 فروردین سال 89 (14 روز) یک میلیارد و 473 میلیون و 791 هزار و 196 پیام کوتاه ارسال کردند که میانگین ضریب موفقیت تبادل این پیام ها بیش از 97 درصد برآورد شد.

محاسبه تقریبی آمار ارائه شده پیام های کوتاه ارسالی 15 میلیون مشترک ایرانسل با احتساب هر پیام کوتاه 16 تومانی لاتین نشان می دهد رقمی بالغ بر 23 میلیارد و 580 میلیون و 659 هزار تومان درآمد ظرف مدت 14 روز نصیب این اپراتور شده است.

با این حال مجموع درآمد پیامک های ارسال شده توسط مشترکان دو اپراتور اول و دوم در نوروز امسال درآمدی بالغ بر 36 میلیارد و 665 میلیون تومان برای این اپراتورها به ارمغان آورده است.

حال باید پرسید که آیا برای این اپراتورها به غیر از درآمدزایی و افزایش سود سالانه، ارتقای کیفیت شبکه تلفن همراه و نیز رضایت مشترکان مهم است؟ و اگر جواب مثبت است چه مقدار از درآمدهای میلیاردی این اپراتورها صرف توسعه شبکه تلفن همراه کشور می شود و چنانچه بخش اعظمی از این درآمدهای رویایی برای ارتقای کیفیت به جای کمیت هزینه می شود چرا همچنان مشترکان تلفن همراه از کیفیت ارتباطات ناراضی هستند؟

منبع: الف

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور