تبیان، دستیار زندگی
طرح كاهش تعطیلات در مدارس و دانشگاه‌ها كه بارها از سوی نمایندگان مجلس و كارشناسان اجتماعی مطرح و به فراموشی سپرده شده بود، باردیگر به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت تا شاید این بار تعداد روزهای تعطیل سال كاهش یابد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح هایی برای کاهش تعطیلات

طرح كاهش تعطیلات در مدارس و دانشگاه‌ها كه بارها از سوی نمایندگان مجلس و كارشناسان اجتماعی مطرح و به فراموشی سپرده شده بود، باردیگر به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت تا شاید این بار تعداد روزهای تعطیل سال كاهش یابد.

تعطیلات

دبیركل شورای عالی آموزش وپرورش پیش از ایام نوروز با اشاره به جزئیات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خبر داد كه تعداد روزهای تعطیل مدارس كاهش می‌یابد. مهدی نوید ادهم در‌این‌باره گفت: طبق این سند، تغییرات عمده‌ای را در شروع و پایان سال تحصیلی و تعطیلات تابستان ایجاد كرده‌ایم. وی به طور صریح اعلام كرد كه تعطیلات مدارس كاهش می‌یابد.

اما تنها چند روز كافی بود تا حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش كاهش تعطیلات را نیازمند بررسی بیشتر بداند و این امر را به بعد موكول كند.

هاجر تحریری نیك‌صفت رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، در خصوص كاهش تعطیلات تابستان نیز گفت: هنوز دستوری مبنی بر این‌كه پژوهشی در خصوص كاهش تعطیلات تابستان انجام دهیم به ما ابلاغ نشده است و ممكن است در حال حاضر این موضوع را جای دیگر انجام دهند.

این‌كه ما در یك كلمه بگوییم وقتی تعطیلات تابستان كاهش یابد به نفع دانش‌آموزان است، كاملا درست است ولی به شرط این‌كه زیرساخت‌ها آماده باشد و برنامه‌ریزی درستی برای پركردن اوقات فراغت دانش‌آموزان وجود داشته باشد تا این طرح برای آنها جالب و انگیزه به مدرسه آمدن را ایجاد كند

وی با بیان این‌كه لازمه وجود كاهش تعطیلات تابستان این است كه باید در خصوص آن یك مطالعه دقیق انجام شود، گفت: فرض كنیم كه ما طرح كاهش تعطیلات را اجرا كنیم آیا امكانات لازم را برای كشاندن و آمدن دانش‌آموزان به مدرسه دارا هستیم.

به عقیده وی، در مناطق گرمسیر نمی‌توان دانش‌آموزان را در تابستان به مدرسه آورد و حتی در بسیاری از نقاط كشور ما نیز كه زیاد گرمسیر نیست در طول تابستان درجه حرارت بالایی وجود دارد و كشاندن دانش‌آموزان به مدرسه بسیار دشوار است ضمن این‌كه شهر تهران به عنوان مناطق گرمسیر نیست ولی در تابستان كشاندن دانش‌آموزان به مدرسه بسیار مشكل‌ساز است.

وی با اشاره به این‌كه بر این اساس برای این موضوع و طرح باید زیرساخت‌ها آماده باشد، اضافه كرد: ما باید بدانیم چه برنامه‌ متنوعی برای دانش‌آموزان جاذبه دارد تا آن را طراحی كنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: این‌كه ما در یك كلمه بگوییم وقتی تعطیلات تابستان كاهش یابد به نفع دانش‌آموزان است، كاملا درست است ولی به شرط این‌كه زیرساخت‌ها آماده باشد و برنامه‌ریزی درستی برای پركردن اوقات فراغت دانش‌آموزان وجود داشته باشد تا این طرح برای آنها جالب و انگیزه به مدرسه آمدن را ایجاد كند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشقدم شد

هرچند بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و كارمندان با كاهش روزهای تعطیل سال موافق نیستند اما به نظر می‌رسد این بار شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی معضل تعطیلات زیاد روزهای سال به خصوص در مدارس و دانشگاه‌ها مصر است.

حجت‌الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، از اجرای طرحی با عنوان ساماندهی تعطیلات نوروزی و تابستانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده و به ایسنا گفته است: برای جامعه‌ای كه بخواهد عقب‌ماندگی‌های چند صد ساله خود را جبران كند و خود را به سرعت تحولات جهانی رسانده و از آن پیشی گیرد، تحمل این همه تعطیلات دور از انصاف است. بنابراین دلسوزان جامعه و طراحان برنامه‌های كلی جامعه باید به این نكته توجه كنند كه آیا با این همه تعطیلات می‌توان به آن جهش مورد نظر رسید یا نه.

تعطیلات

وی با تاكید بر این كه موضوع كاهش تعطیلات كشور با بخشنامه و مباحث اینچنینی حل نمی‌شود، تصریح كرد: این‌كه به كارمند خود بگوییم حتما باید هفته دوم عید سر كار باشد، مشكل موجود حل نمی‌شود. وقتی بستر كار وجود ندارد، آمدن كارمند در سر كار نیز نتیجه‌ای ندارد، جز اتلاف وقت و امكانات.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین با اشاره به تعطیلی آموزش عالی و آموزش و پرورش به عنوان دو عنصر اساسی كشور با بیشترین مخاطب در روزهای تعطیل، گفت: بدون ساماندهی تعطیلات آموزش عالی و آموزش و پرورش، بستر حل مشكل تعطیلات فراهم نخواهد شد. در واقع این موضوع نیازمند یك بررسی بیشتر است و باید راهكارهای جدیدتر تعریف شود كه امیدوارم این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی به شكل كارشناسانه‌تر پیگیری شود.

این‌كه به كارمند خود بگوییم حتما باید هفته دوم عید سر كار باشد، مشكل موجود حل نمی‌شود. وقتی بستر كار وجود ندارد، آمدن كارمند در سر كار نیز نتیجه‌ای ندارد، جز اتلاف وقت و امكانات

محمدیان به تعطیلات طولانی‌مدت تابستان نیز اشاره كرد و گفت: تعطیلات تابستان به صورت مخفی است، ولی چون همانند عید نیست كمتر به آن توجه می‌شود. در تابستان جوانان ما كه سرمایه‌های اصلی كشورند،‌ یكباره سه تا چهار ماه كاملا تعطیل می‌شوند. اما جای این سوال مطرح است كه مگر می‌شود كسانی كه دنبال رشد و ارتقا كشورند این همه تعطیلات داشته باشند؟

به گفته وی، به غیر از تعطیلات تابستانی آموزش و پرورش، اكثر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی كشور نیز در تابستان تعطیل هستند، در صورتی كه به غیر از سه چهار استان كشور، مابقی استان‌ها در تابستان می‌توانند فعال باشند كه در این زمینه نیز باید راهكاری اندیشیده شود.

محمدیان با بیان این‌كه در زمینه تعطیلات موجود كشور یك طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است و دبیرخانه شورا نیز بر روی آن در حال فعالیت است، تصریح كرد: لذا علاوه بر تعطیلات نوروزی و تابستانی، در زمینه تعطیلاتی كه در طول سال به عناوین و مناسبت‌های مختلف مطرح می‌شود نیز باید تجدیدنظر شود، چراكه این تعطیلات فرصت‌های زیادی را از كشور سلب می‌كند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خاتمه و در عین حال با تاكید بر این‌كه البته مردم نیازمند نشاط و شادابی نیز هستند، گفت: باید الزام كنیم كه افراد از مرخصی‌های خود نیز استفاده كنند، ولی این مرخصی‌ها باید در طول سال تقسیم و توزیع شود تا چرخ كشور تعطیل نشود و كشور حالت تعطیلی به خود نگیرد.

یك پنجم امسال تعطیل است

سالی را كه به تازگی آغاز كرده‌ایم، با 52 روزجمعه و 20 روز ایام شهادت، ولادت ائمه اطهار( ع) و مناسبت‌های گوناگون،72 روز تعطیلی دارد كه این به معنای تعطیل بودن نزدیك به یك پنجم روزهای سال است. با وجودی كه گفته می‌شود تعداد روزهای تعطیل سال 89 از تعطیلات سایر كشورها بیشتر نیست، اما تراكم تعطیلات نوروز و تابستان ابتدا بیشترین آسیب را به نظام آموزش و سپس بخش‌های تولیدی و صنعتی كشور وارد می‌كند.

این روند در دانشگاه‌ها تا آنجا پیش می‌رود كه تا یك هفته بعد از تعطیلات تابستان و نوروز نیز كلاس‌های درس به طور منسجم برگزار نمی‌شود، درحالی كه وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها بر تشكیل قطعی كلاس‌ها تا آخرین روزهای ترم تاكید می‌كنند اما تعطیلی توافقی بین استاد و دانشجو به امری عادی تبدیل شده است.

تلاش‌های بی فرجام برای كاهش تعطیلات

شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی برای چندمین بار كاهش تعطیلات را در دستور كار دارد كه در سال 86 نیز وزارت كشور از پیشنهاد كاهش تنها دو روز از تعطیلات رسمی خبر داده بود، در آن سال مصطفی‌پور محمدی، وزیر وقت كشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، پیشنهاد كرد كه، پنج روز از تعطیلات مذهبی و انقلابی كم و سه روز به تعطیلات اضافه می‌شود.

در این طرح قرار بود، تعطیلات روزهای اربعین امام سوم شیعبان، 12 فروردین، سالگرد همه‌پرسی جمهوری اسلامی، 15 خرداد، سالگرد دستگیری و تبعید امام‌خمینی‌(ره) در سال 1342 و شهادت امام جعفر صادق، بنیانگذار مذهب شیعه جعفری از فهرست تعطیلات رسمی حذف شود و به جای آن، روز تولد حضرت فاطمه، پنجم فروردین و یك روز پس از عید فطر، به تعطیلات اضافه شود.

با وجودی كه گفته می‌شود تعداد روزهای تعطیل سال 89 از تعطیلات سایر كشورها بیشتر نیست، اما تراكم تعطیلات نوروز و تابستان ابتدا بیشترین آسیب را به نظام آموزش و سپس بخش‌های تولیدی و صنعتی كشور وارد می‌كند

این تصمیم دولت البته با واكنش منفی تعدادی از نمایندگان مجلس و حتی تعدادی از علمای قم روبه رو شد اما دولت اعلام كرد با ارائه طرحی، تعطیلات رادر زمانی دیگر ساماندهی خواهد كرد. زمانی كه هیچ گاه فرا نرسیده است.

اما این بار مجلس نیز همگام با شورای عالی انقلاب فرهنگی دست به كار شده و خبر می‌رسد كه طرح مشابهی برای ساماندهی تعطیلات در مجلس بررسی خواهد شد. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بازنگری در تعطیلات رسمی در كشور را ضروری دانسته و می‌گوید: در سال همت مضاعف و كار مضاعف قوه مقننه باید طرح كاهش تعطیلات رسمی را در دستور كار قرار دهد.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا با بیان این‌كه قوه مقننه پیگیری‌های لازم را در قالب طرح یا لایحه برای تحقق همت مضاعف و كار مضاعف انجام خواهد داد تصریح می‌كند: در این زمینه كاهش تعطیلات رسمی در كشور را بررسی خواهیم كرد چرا كه معتقدیم باید بهره‌وری در كشور افزایش یابد.

افزایش تعطیلات به بهره وری صدمه وارد می‌كند از این رو در ایام فروردین ماه 13 روز با تعطیلات غیر ضروری مواجه ایم به طوری كه برخی از دستگاه‌ها در این ایام تعطیلات بازده اولیه را به عمل نمی‌آورند، بنابراین بازنگری در تعطیلات رسمی در سال همت مضاعف و كار مضاعف ضروری است.‌‌

به هرحال این روزها موضوع كاهش تعطیلات تابستانی و نوروز در دست بررسی است و اگر بازهم با مخالفت عده‌ای به فراموشی سپرده نشود شاید به نتیجه برسد، به خصوص این كه این بار به جای كاهش، به ساماندهی روزهای تعطیل سال اشاره شده و به نظر می‌رسد بیش از كم كردن تعطیلات به جلوگیری از تجمع تعطیلات در یك ماه یا فصل پرداخته خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور