تبیان، دستیار زندگی
دولت باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده، استراتژی جدید هسته ای آمریکا را در 50 صفحه منتشر کرد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهدید اتمی آمریکا علیه ایران

 دولت باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده، استراتژی جدید هسته ای آمریکا را در 50 صفحه منتشر کرد .

ایران

به گزارش عصر ایران در این استراتژی جدید که در آستانه امضای معاهده کاهش زرادخانه هسته ای بین آمریکا و روسیه و نیز در آستانه تشکیل اجلاس بین المللی امنیت هسته ای ( 12 و 13 آوریل  در هفته آینده در واشنگتن ) ، منتشر شد تغییراتی در استراتژی پیشین هسته ای آمریکا اعمال شده است .

بر اساس استراتژی هسته ای پیشین آمریکا که یادگار دوران جنگ سرد است ، تهدید به کارگیری سلاح های هسته ای هم به عنوان ضربه نخست ( first strike ) و هم به عنوان عامل بازدارنده ( detterence  ) مورد توجه بود .

به عبارت دیگر در استراتژی هسته ای جنگ سردی آمریکا تهدید اصلی هسته ای از جانب کشورهای رقیبی چون روسیه و چین محسوب شده  و تلاش برای ارتقای توان بازدارندگی هسته ای و " توازن وحشت " ( balance of terror  )به عنوان سنگ بنای راهبرد هسته ای ایالات متحده مورد توجه بود .

اما در بازنگری جدید در استراتژی هسته ای آمریکا تهدید گروه ها و سازمان های تروریستی و کشورهای حامی تروریسم مورد توجه قرار گرفته است و ضمن اینکه به کشورهای غیر اتمی ملتزم و عضو پیمان " منع گسترش سلاح های هسته ای / Non Proliferation Treaty  = NPT ) تضمین داده شده که آمریکا به هیچ وجه علیه آنها از سلاح های هسته ای استفاده نخواهد کرد ، در این زمینه دو استثنا مورد توجه قرار گرفته است .

ایران و کره شمالی از نظر استراتژی جدید هسته ای دولت اوباما به عنوان دو کشور استثنا در این زمینه ذکر شده است که واشنگتن در قبال این دو کشور هیچ تضمینی درباره عدم به کارگیری سلاح های هسته ای قایل نیست .

ایران و کره شمالی از نظر استراتژی جدید هسته ای دولت اوباما به عنوان دو کشور استثنا در این زمینه ذکر شده است که واشنگتن در قبال این دو کشور هیچ تضمینی درباره عدم به کارگیری سلاح های هسته ای قایل نیست

به عبارت دیگر در استراتژی جدید هسته ای آمریکا ، واشنگتن به تمامی جهان و کشورهای غیر اتمی تضمین می دهد که هیچ گاه علیه آنها از سلاح های هسته ای خود استفاده نمی کند و تنها ایران و کره شمالی از دایره این تضمین مستثنی شده اند .

در این راهبرد جدید که روز گذشته از سوی دولت اوباما اعلام شد اشاره شده که حتی اگر آمریکا مواجه با حملات شیمیایی ، بیولوژیک و سایبری فلج کننده شود ، از کاربرد سلاح های هسته ای برای پاسخ دادن به حملات مزبور خودداری خواهد کرد .

دولت اوباما مدعی است که در راهبرد جدید هسته ای خود علاوه بر اینکه به تمامی جهانیان تضمین نوید محدود سازی کاربرد سلاح های هسته ای را داده ، کشورهایی که از نظر واشنگتن حامی تروریسم خوانده شده و یا کشورهایی که در جهت ساخت سلاح های هسته ای تلاش می کنند ، در چارچوب این راهبرد جدید تحت انزوا و فشارهای بین المللی بیشتری قرار خواهند گرفت .

مستثنی کردن ایران و کره شمالی از تضمین عدم به کارگیری سلاح های هسته ای و به عبارت بهتر تهدید تلویحی این دو کشور به کارگیری سلاح های هسته ای علیه آنها ، خود می تواند یک دلیل محکم و منطقی برای این دو کشور برای اتمی شدن باشد چون  وقتی که قدرت اتمی بزرگی چون آمریکا در راهبرد هسته ای خود به طور علنی این دو کشور را تهدید به حمله هسته ای می کند ، آیا برای این دو کشور راهی به جز اتمی شدن برای تضمین امنیت می ماند ؟

البته از نظر واشنگتن یک راه میان بر برای این دوکشور برای تضمین امنیت شان در راهبرد هسته ای جدید وجود دارد و آن راه میانه ، تسلیم محض در برابر خواست ها و فشارهای ایالات متحده و جامعه جهانی است !

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور