تبیان، دستیار زندگی
اگر تنش ها در زندگی آزارتان می دهد،اگر به دنبال آرامش هستید ،با خواندن این مقاله بر استرس ها ی تان غلبه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنش ها را فراموش کنید

10 روش موثر برای غلبه بر تنش‏ها

رهایی

1- اعتقادات خود را تقویت کنیم

حتما شنیده‏اید که تحقیقات دانشمندان نشان داده است که انسان‏هایی که به ادیان آسمانی اعتقاد محکم‏تری دارند و در زندگی بیشتر به خداوند متعال توکل می کنند، در زندگی خود آرام ترند و استرس کمتری را تجربه می کنند . به جای  سعی در به دست گرفتن کنترل اوضاع ، باید سعی کنیم به قدرت لایتناهی توکل کنیم و به کمک ایزد منان ، ایمان داشته باشیم .

2- هرچند وقت یک بار به خود مرخصی بدهیم

در زندگی پرشتاب امروزی گاهی دویدن برای رسیدن به هدف ، چنان نبض زندگی را بالا می‏برد که خود باعث ایجاد استرس‏ها و تنش‏های بسیاری می شود .

هر چند رسیدن به اهداف امر مهمی است و برای همه ارزشمند است ولی گاهی با استراحت کردن و تازه کردن نفس می توانیم با نیروی دوچندان و با برنامه ریزی بهتر ، راه های میانبر را آسانتر پیدا کنیم و راه جدیدی را برای رسیدن به هدف خود بیابیم .

برنامه ریزی

3- نظم و برنامه ریزی داشته باشیم

مهم‏ترین عامل تنظیم وقت ، برنامه ریزی است . امروزه با ماشینی شدن زندگی شتاب امور بیشتر شده و اگر بی‏برنامه کارهای خود را انجام دهیم قطعا وقت کم می‏آوریم و همین مساله باعث ایجاد استرس و تنش خواهد شد .

می توانیم کارهای خود را به ترتیب اولویت بر روی کاغذ بیاوریم و برای هرکدام زمان مشخصی در نظر بگیریم . این گونه نه تنها به همه کارهای خود خواهیم رسید ، بلکه گاهی هم وقت اضافه می آوریم.

4- مصرف کافئین را کمتر کنیم

مصرف بی‏رویه مواد کافئین دار همچون قهوه و کاکائو باعث ایجاد استرس می شوند . بهتر است به جای این که به نوشیدن یا خوردن این گونه مواد عادت کنیم ، از نوشنیدنی های مفید دم کردنی که پیشتر توسط پیشینیان ما استفاده می شده ، لذت ببریم نوشیدنی هایی مثل گل گاوزبان ، سمبل الطیب و... .

هرچند ذائقه ما با این گونه نوشیدنی های مفید ، مانوس نیست ولی با چند بار استفاده از آن ها و احساس کردن تاثیرات مفیدشان ، طرفدار این گونه نوشیدنی ها خواهیم شد .

5-  بیشتر به دل طبیعت برویم

سعی کنیم از طراوت طبیعت ، روح خود را تازه کنیم و شاداب تر شویم . روانشناسان بر این باورند که رفتن در دل طبیعت ، آرامش را برای انسانها به ارمغان خواهد آورد . دیدن و لذت بردن از مناظر طبیعی استنشاق هوای پاکیزه و اکسیژن ، نسیم بهاری و استفاده از نور مفید و مستقیم خورشید همه و همه مواردی است که به ما کمک می کند تا تنش های روزمره زندگی خود را فراموش کنیم و شادمان شویم .

تنش ها را فراموش کنید

6- خواب و استراحت کافی داشته باشیم

از جمله موارد ضروری برای کاهش استرس ، داشتن خواب و استراحت به میزان کافی است . آمارها نشان داده است که کم خوابی علاوه بر ایجاد استرس ، باعث ایجاد بیماری های قلبی و عروقی می شود و طول عمر انسانها را کوتاه می کند پس بهتر است بیشتر به فکر خود و حفظ زندگی زیبای خود باشیم . به علاوه خواب بیش از حد بر نیرو و توان انسان اثر منفی می گذارد و مضرات خود را خواهد داشت .

پس یادمان باشد به اندازه کافی بخوابیم نه کمتر و نه بیشتر .

7- بخشش را سرلوحه زندگی خود کنیم

همه انسان ها در زندگی خود خطا می کنند ولی بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم که انسان جایزالخطاست .

گاهی وقتی همکار ما ، همسر ما ، فرزند ما  یا یکی از دوستانمان اشتباهی می کند ، چنان عصبی می شویم که ناخواسته فشار زیادی بر سیستم اعصابمان وارد می شود. گاهی هم اگر خودمان اشتباه کنیم به این راحتی از اشتباه خود نمی گذریم و بارها و بارها خود را سرزنش می کنیم و ساعت ها و حتی روزها درگیر این قضیه می شویم .

بهتر است با بخشش فرد خاطی ( چه خود باشیم چه دیگران ) آرامش را به خود هدیه دهیم .

8- همیشه لبخند بر لب داشته باشیم

دانشمندان ثابت کرده اند که افرادی که بیشتر لبخند می زنند باعث جذب اتفاقات مثبت در زندگی می شود.

بنابراین شخص خندان کمتر دچار مسایل منفی زندگی می شود .

علاوه بر این ها چهره  هر فرد با لبخند بسیار زیباتر می شود. پس لبخند بزنیم تا از پیامدهای مثبت این موهبت الهی بهره مند شویم .

9-  ورزش کنیم

یکی از متخصصان روانپزشک که گفتگویی در تلویزیون انجام می داد ، توصیه می کرد ورزش کنیم تا از استرس در امان بمانیم . یکی از موارد مهمی که این پزشک محترم در صحبت های خود به آن اشاره داشت این بود که  تاثیر یک ساعت ورزش در روز ، برابر است با مصرف مقدار زیادی دارو های آرام بخش .

علاوه بر این ورزش کردن غدد مختلف بدن را تحریک می کند تا هرمون های مفید ترشح کنند و خواب و اشتهای انسان تنظیم شود .

پس بهتر است توصیه ورزش کردن را جدی بگیریم و برای حفظ سلامت جسمی و روحی خود بهانه نداشتن وقت را کنار بگذاریم .

10- بعد از موقعیت عصبانیت با طرف مقابل خود صحبت کنیم

زمانی که از همسرمان دوستمان رئیسمان یا همکارمان عصبانی می شویم ابتدا به خود فرصتی دهیم تا کمی آرام شویم . حتما نزد این فرد برویم و مساله را مطرح کنیم . مطمئن باشید که هرگز کسی عمدا کسی را ناراحت نمی کند . اگر این فرد بداند که با رفتار خود شما را ناراحت می کند حتما از شما عذرخواهی می کند و دیگر رفتار خود را تکرار نمی کند. بدین ترتیب فرصت تخلیه ناراحتی را به خود و فرصت اندیشیدن را به طرف مقابل داده اید .

مجله موفقیت - سحر خدیوی

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان

مقالات مرتبط :

انتقاد یا انفجار

کمی با من صمیمی باش!

با استرس خلع سلاح نشوید

قصه ارتباط موثر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.