تبیان، دستیار زندگی
اگر بشر بتواند به منبعی از آب در خارج از سیاره خود دسترسی پیدا کند، آنگاه می تواند با خیالی آسوده به ادامه حیات نسل خود در زمین امیدوار باشد. کشوری که دارای آب باشد حتما به یک قدرت تبدیل خواهد شد و کشورهای منطقه را تحت سلطه خود قرار می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگی فضایی بر سر آب

جنگی فضایی بر سر آب

در مطلب پیش به یکی از دلایل لزوم توجه بشر به اکتشافات فضایی اشاره شد و در این نوشته به بیان ادامه این دلایل می پردازیم.

2. یافتن آب:

جنگ ها در دوران قدیم بر سر دو عامل مهم اتفاق می افتادند: اختلافات قبیله ای و کشور گشایی. با گذشت زمان کم کم این دو عامل کنار رفتند و جنگ ها بیشتر به خاطر به دست آوردن منابع با ارزش مانند نفت و گاز از کشورهای مختلف اتفاق افتادند. کارشناسان می گویند در آینده جنگ ها نه به خاطر کشور گشایی رخ می دهند و نه به خاطر نفت و گاز بلکه دلیل اصلی وقوع آن ها به دست آوردن آب است. در این جنگ کسی پیروز است که به منابع آبی دسترسی داشته باشد.

رشد جمعیت، گرم شدن کره زمین، ذوب شدن یخچال های طبیعی، مصرف بی رویه آب در بخش صنعتی و ... همه دلایلی هستند که بشر را با بحران کمبود آب در آینده مواجه خواهند کرد. و اگر کشورها از اکنون به فکر تامین منابع آبی خود نباشند در چند دهه آینده با مشکل جدی بی آبی رو به رو خواهند شد.

حال اگر بشر بتواند به منبعی از آب در خارج از سیاره خود دسترسی پیدا کند، آنگاه می تواند با خیالی آسوده به ادامه حیات نسل خود در زمین امیدوار باشد. کشوری که دارای آب باشد حتما به یک قدرت تبدیل خواهد شد و کشورهای منطقه را تحت سلطه خود قرار می دهد. اگرچه به نظر می رسد که انتقال آب از سایر کرات به زمین امری بسیار مشکل و هزینه بر باشد اما با توجه به دست آوردهای اخیر فضایی و طرح های در پیش رو این ادعا در دهه های آینده خیلی دور از دسترس نمی باشد. از طرف دیگر اگر نتوان آب را به زمین آورد، با مهیا شدن شرایط زیست محیطی، ما می توانیم به آنجا برویم. وجود آب در سطح کرات مختلف می‌تواند به عامل بسیار مهمی برای امکان پذیر بودن ساخت یک پایگاه دائمی فضایی در آنجا تبدیل شود.

تازه ترین کشف بشر در این زمینه برمی گردد به آبان سال گذشته که دانشمندان ناسا اعلام کردند مقدار بسیار زیادی آب در نزدیکی منطقه قطب جنوبی کره ماه پیدا کرده‌اند. میزان آب یافت شده در ماه 25 گالن (حدود 100 لیتر) بوده است.

جنگی فضایی بر سر آب
3. کشف موجودات فرازمینی در خارج از زمین:

چرا فکر می کنید موجود فرازمینی حتما باید یک موجود سبزرنگ ژلاتینی با شاخک های کوتاه باشد که با انگشتان لاغرش به شما اشاره می کند! هر موجود زنده ای که در خارج از کره زمین پیدا شود یک موجود فرازمینی به حساب می آید، از یک باکتری بسیار بسیار کوچک گرفته تا همان موجود سبزرنگ مورد نظر شما! البته بشر بیشتر تمایل به یافتن موجودات هوشمند فرازمینی دارد اما فراموش نکنید که پیدا کردن فسیل یک باکتری بر روی سطح سیارات نیز بسیار ارزشمند است.

با گذشت نیم‌قرن از آغاز جستجوی حیات فرازمینی، بشر هنوز در تلاش است با به کارگیری تکنیک‌های تازه و ابزارهای منحصر به فرد، نشانه ای هرقدر کوچک پیدا کند. بسیاری از دانشمندان معتقدند با توجه به ابعاد عظیم و بی انتهای کیهان بسیار بعید به نظر می رسد که ما در این عالم تنها باشیم. آن ها معتقدند در صورت ایجاد ارتباط میان انسان و موجودات هوشمند فرازمینی می توان به تکنولوژی های جدیدی دست یافت که بشر هیچ گاه توان رسیدن به آن ها را نخواهد داشت. انسان امروز بسیار مشتاق ملاقات با موجودات فضایی یا فرازمینی است. نمی توان در نظر گرفت که رو در رو شدن با این موجودات هوشمند فرازمینی چه تاثیر عمیقی در نگاه بشر به عالم در تمام حوزه ها خواهد داشت. البته عده ای نیز مخالف سرسخت ایجاد ارتباط با موجودات فرازمینی هستند. آنها معتقدند در صورتی که گروهی از فرازمینی ها به مکان بشر پی ببرند گونه انسان را نابود خواهند کرد و خودشان بر این سیاره خاکی حکومت خواهند کرد.

به این خبر دقت کنید:

«در سال 1984 / 1363، شهاب‌سنگی در قطب جنوب پیدا شد که از مریخ جدا شده بود. با بررسی این شهاب‌سنگ در آزمایشگاه‌های ناسا، پژوهشگران توانستند شواهدی مرتبط با ساده‌ترین شکل حیات پیدا کنند. انتشار این خبر در سال 1375 / 1996، موجی از شگفتی را در جوامع علمی برانگیخت و صدالبته که موافقان و مخالفان در مورد آن، مباحثات فراوانی به پا کردند.

فسیل باکتری مریخی تایید شد

اسپیس‌فلایت‌ناو به نقل از منابع آگاه گزارش کرده است شواهد قوی‌تری از وجود نشانه‌های حیات در این شهاب‌سنگ مریخی که آلن‌هیلز نام گرفته، وجود دارد. قرص‌های کربنات و بلورهای ریز مانیتیت که در این شهاب‌سنگ یافت شده‌اند، در شرایط طبیعی به‌وجود نمی‌آیند و تنها فرآیندی که می‌تواند این مولکول‌ها را در کنار یکدیگر برجا بگذارد، فرآیندهای حیاتی یک میکروارگانیسم است.»

یافتن نشانه های فوق به این معنی است که به احتمال زیاد حیات در مریخ وجود داشته است و آب و هوای سیاره سرخ همانند آب و هوای کنونی زمین بوده است. پس اگر شرایطی مانند شرایط زیستی زمین در سیاره ای دیگر برقرار بوده باشد می توان نتیجه گرفت که در مناطق دیگری نیز  امکان حیات وجود دارد و تلاش بشر برای یافتن موجودات دیگر بیهوده نخواهد بود.

در ادامه به بررسی سایر دلایل عمومی اکتشافات فضایی خواهیم پرداخت.

تنظیم برای تبیان:

م.ح.اربابی فر