تبیان، دستیار زندگی
"محمد غفاری " ملقب به كمال الملك درسال1226در كاشان متولد شد و پس از پایان دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل به تهران آمد و درمدرسه دارالفنون ثبت نام كرد . ناصرالدین شاه پس ازآنکه وی را به دربارخود آورد به سبب مهار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمال الملک

"محمد غفاری " ملقب به كمال الملك درسال1226در كاشان متولد شد و پس از پایان دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل به تهران آمد و درمدرسه دارالفنون ثبت نام كرد .

ناصرالدین شاه پس ازآنکه وی را به دربارخود آورد به سبب مهارت اودرامرنقاشی لقب " كمال الملك " را بهوی اعطا نمود و اواولین بار تابلوی " تالار آینه" را كه هفت سال وقت خود راصرف کشیدن آن کرده بود با همین نام امضاکرد. پدر و عموی او نیز از نقاشان صاحب نام دوره قاجاریه بودند .

زمانی پایش را به اروپا گذاشت كه اوج رونق مكتب مدرن در نقاشی بودو اگر اراده می كرد میتوانست چرخی در پاریس بزند و با سزان ، ون گوك ، گوگن و .... دیدار كند . اما به جای این كار ، شب و روزش را در موزه ها گذراند و بیش از دوازده تابلو از آثار نقاشان كلاسیك مثل رامبراند را بازسازی كرد .

بعد از سفر اروپا و در مراجعت به ایران دیگر دربار ، برای کمال الملک آن دربارسابق نبود پس به قصد فرار ،  به زیارت عتبات رفت " زرگر بغدادی  و شاگردش " و " میدان كربلای معلا" و چند تابلوی دیگر حاصل همین سفراست.

کمال الملک پس از بازگشت از سفر كربلا ، مدرسه " صنایع مستظرفه" را تاسیس كرد .

بی كار آمدن رضا خان دوران كمال الملك به سر آمد چراکه ویخواهش رضا شاه را برای كشیدن تصویر ولیعهد نپذیرفت .

کمال الملک در اواخر عمر خودبه نیشابور رفت و بر اثر حادثه ایزمین خورد، عینكش شكسته در چشمش فرو رفت وپساز آن دیگر نتوانست به هنرنقاشی بپردازد ، درپی این محرومیت ، سرانجام در 27 مرداد ماه 1319 دیده از جهان فروبست وهمگان را درحیرت هنر کم نظیر خود باقی گذاشت.