تبیان، دستیار زندگی
كتاب «روان‌شناسی رنگ‌ها‌» با نگاهی جامع و كامل به تاثیرات رنگ‌ها در زندگی افراد مختلف تالیف شد. این اثر هم‌اكنون در مراحل پایانی ویراستاری قرار دارد تا پس از آن به ناشر سپرده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«روان‌شناسی رنگ‌‌ها» در راه چاپخانه
روانشناسی رنگها

كتاب «روان‌شناسي رنگ‌ها‌» با نگاهي جامع و كامل به تاثيرات رنگ‌ها در زندگي افراد مختلف تاليف شد. اين اثر هم‌اكنون در مراحل پاياني ويراستاري قرار دارد تا پس از آن به ناشر سپرده شود.

مرجان تفقدي، نويسنده كتاب «روان‌شناسی رنگ‌‌ها» به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: رنگ‌ها مجموعه‌اي از زيبايي و شگفتي در دنياي ما هستند كه نبايد بدون توجه از آن عبور كرد. در اين كتاب نماد و مفهوم هر رنگ بيان شده است.

وي با بيان اينكه در وراي هر رنگ، حالات و رفتارهاي رواني ويژه‌اي وجود دارد، يادآور شد: برخی از روان‌شناسان معتقدند رنگی که برگزيده و دلخواه کسی است مي‌تواند گويای خصوصيات اخلاقی و روان‌شناسی او باشد.

تفقدي افزود: در بخش‌هاي مختلف اين كتاب به تاريخچه رنگ‌شناسي اشاره شده، در بخشي از كتاب مي‌خوانيم در سال 1666، اسحاق نیوتن، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رویت تجزیه می‌شود، نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست.

وي با اشاره به مبحث تركيب و تجزيه رنگ در اين كتاب، اظهار داشت: در اين بخش مي‌آموزيم، اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند اما برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهانند.

تفقدي با ارايه توضيحاتي درباره طيف مختلف رنگ‌ها، ادامه داد: رنگ‌هایی که در طیف قرمزي قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است، رنگ‌هایی نيز که در ناحیه آبی طیف قرار دارند، رنگ‌های سرد نامیده می‌شوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند.

وي همچنين از مبحث كاربرد رنگ درماني در برخي طب‌هاي قديمي به عنوان ديگر موضوع كتاب نام برد و تصريح كرد: در برخی از فرهنگ‌های قدیمی، از جمله مصری‌ها و چینی‌ها، از رنگ‌ها برای درمان استفاده می‌شد، این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ شناسی نیز گفته می‌شود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اين نويسنده جوان كه نگارش نخستين كتاب خود را تجربه مي‌كند، يادآور شد:‌ در اين بخش با نظرات موافق و مخالف بسياري درباره رنگ‌درماني آشنا مي‌شويم، اغلب روان‌شناسان به رنگ درمانی به دیده شک و تردید می‌نگرند و می‌گویند که درباره تاثیرات احتمالی رنگ‌ها اغراق شده و رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف، معانی متفاوتی دارند.

وي خاطرنشان كرد: بخش پاياني كتاب نيز به موضوع روان‌شناسي هر رنگ‌ به طور تفكيكي و ويژگي افراد علاقه‌مند به رنگ‌ها اختصاص دارد.

به گفته تفقدي، مراحل نگارش كتاب «روان‌شناسي رنگ‌ها» به پايان رسيده و در دست ويرايش نهايي قرار دارد.