تبیان، دستیار زندگی
11 گفتگو با محمد بن همام(رئیس كنفدراسیون فوتبال آسیا) - نظرات ولاپان برای خودش محترم است -هیچ کس در کنفدراسیون به بازگشت اسرائیل فکر نمی کند. - نسخه ایرانی سایت کنفدراسیون راه اندازی خواهد شد - باید قاره دوم در فوتبال جهان با...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران ، میزبان جام ملت های آسیا 2011

گفتگو با محمد بن همام(رئیس كنفدراسیون فوتبال آسیا)

- نظرات ولاپان برای خودش محترم است

-هیچ کس در کنفدراسیون به بازگشت اسرائیل فکر نمی کند.

- نسخه ایرانی سایت کنفدراسیون راه اندازی خواهد شد

- باید قاره دوم در فوتبال جهان باشیم

- لیگ حرفه ای آسیا با حضور کشور های حرفه ای برگزار می شود

بن همام رئیس كنفدراسیون فوتبال آسیا در طول دوران حضورش در ریاست این كنفدراسیون دست آورد های قابل توجهی داشته است.او بعد از سال ها ، سلطه مطلق شرقی ها را در فوتبال آسیا خاتمه بخشید و در جهت رشد عادلانه فوتبال آسیا در تمامی مناطق قاره كهن تلاش كرد.

بن همام در طول این سال ها (از سال 2002 میلادی) با نقش ارزنده ای كه خصوصا در پروژه گل ایفا كرده یكی از موفق ترین روسای تاریخ كنفدراسیون فوتبال آسیا بوده و در حال حاضرمی توان گفت كه با حضور او فوتبال آسیا روزهای خوبی را سپری می كند.

به گزارش ایپنا رئیس قطری كنفدراسیون فوتبال آسیا در گفتگو با یكی از روزنامه های عربی زبان منطقه به نكات جالب توجهی در خصوص وضعیت و موقعیت فوتبال آسیا، رقابت های لیگ قهرمانان باشگاهها ، پیوستن استرالیا و رژیم اشغالگر قدس به این كنفدراسیون و جام ملت های آسیا اشاره كرده است.

** كار را چگونه در كنفدراسیون آغاز كردید؟ پیش از حضور شما شرایط چگونه بود؟

روسای قبلی كنفدراسیون هم تلاش زیادی كرده بودند و من در شرایط مناسبی در سال 2002 به عنوان رئیس انتخاب شدم اما فكر می كنم رئیس بعدی كه در سال 2016 و یا 2020 انتخابمی شود كار آسان تری در پیش خواهد داشت و می تواند بهتر از همیشه در رشد فوتبال آسیا موفق باشد. البته طبیعتا رئیسی كه در سال 1954 به كنفدراسیون آمده اختیارات و امكانات كمتری داشته و با گذشت سال ها فعالیت آسان تر می شود. من انتظار دارم كه همه فدراسیون ها در كشور های آسیایی برنامه جامعی برای آینده داشته باشند و به این شكل آینده فوتبال آسیا را تضمین كنند.

** چه اهدافی در آغاز فعالیت خود داشتید و تا كنون به كدام یك از این اهداف دست یافته اید؟

هدف اول من اتحاد فوتبال در آسیا بود و بعد از آن گسترش فوتبال آسیا كه این اهداف را در برابر چشمانم قرار دادم اما امروز نمی توانم بگویم كه فوتبال آسیا به اتحاد كافی رسیده اما وظیفه ما این است كه به نزدیكی بیشتر بین فدراسیون ها و كشور ها كمك كنیم.

به طور مثال وقتی كره جنوبی به عنوان چهارم جهان رسید هیچ كس به غیر از كره ای ها خوشحال نشد و این نزدیكی را در آسیا احساس نكردیم یا زمانی كه فینال جام حذفی امارات با حضور 70 هزار تماشاگر برگزار شد هیچ كس در چین و یا ژاپن از انجام این بازی هم خبر نداشت در حالی كه بازی های اروپایی در پایین ترین سطح برای همه آسیایی ها اهمیت دارد.

در راستای این اتحاد رسانه ها نقش قابل توجهی خواهند داشت. سایت های خبری ما در حالی حاضر به چند زبان دیده می شوند و به زودی نسخه های ایرانی و كره ای این سایت ها هم راه اندازی خواهند شد.

در خصوص گسترش فوتبال آسیا هم باید به دنبال یك برنامه بلند مدت حتی تا سقف 40 و یا 50 سال باشیم.

در نهایت باید به فوتبال حرفه ای برسیم . فوتبال حرفه ای جایی است كه هر باشگاه بتواند از پس تامین مخارج خودش بر آید و حتی در پایان سودی حاصل از هر فصل داشته باشد.

در نهایت نمی خواهم بگویم كه باید به سطح فوتبال اروپا برسیم اما فكر می كنم حداقل می توانیم در سطح جهانی بعد از اروپا در رتبه دوم قرار داشته باشیم.

** فكر می كنید تورنمنت های آسیایی حرفه ای تر از گذشته دنبال می شوند؟

ما در مسیر خوبی قرار داریم و فكر می كنم در سال 2009 می توانیم رقابت های لیگ قهرمانان را با نام لیگ باشگاههای حرفه ای برگزار كنیم كه البته در این میان فدراسیون های كشورها باید به ما كمك كنند. حتی اگر حداقل هفت كشور بتوانند به این شرایط دست یابند می توان رقابت های آسیایی را به عنوان لیگ حرفه ای برگزار كرد.

ما می خواهیم برگزاری این جام در نهایت حتی زیر نظر كنفدراسیون نباشد و خودش به صورت مستقل سازمان كاملی داشته باشد.

در این راستا باید به دنبال بازاریابی و جذب سرمایه نیز باشیم . با حضور اسپانسرها و استفاده از حق پخش رسانه ای باید درآمد خوبی برای این جام و تیم های شركت كننده فراهم شود.

** چگونه می توان به سوی حرفه ای شدن پیش رفت در حالی كه هنوز برخی از باشگاههای آسیایی به قوانین ابتدایی فیفا خصوصا در مورد نقل و انتقالات پایبند نیستند؟

بین مسابقات حرفه ای و آماتور تفاوت های زیادی وجود دارد. اگر حرفه ای شدیم باید به همه قوانین و قواعد حرفه ای بودن پایبند باشیم و دیگر نمی توان تخلفی داشت.

** در همین رقابت های این فصل و در بازی تیم های حسین اردن و دیمبو هند تنها 10 نفر تماشاگر حضور داشتند و یا در بازی تیم های پلیس عراق و سالمیه كویت فقط 100 نفر شاهد برگزاری بازی بودند. در این شرایط چگونه می توان در چهار سال به فوتبال حرفه ای رسید؟

باید گزینش مناسبی داشته باشیم تا تیم های حقیقتا حرفه ای در این رقابت ها حضور داشته باشند. به جرات می گویم برایم اهمیتی ندارد كه در دوره اول لیگ حرفه ای آسیا حتی فقط 6 و یا 7 كشور آسیایی حضور پیدا كنند. كشور های دیگر باید خودشان را به این سطح برسانند.

** درآمد باشگاهها در این رقابت ها بیشتر خواهد بود؟

باشگاهها باید درآمد مناسبی از حضور در این جام داشته باشند و اگر در حال حاضر جهت رشد و گسترش فوتبال آسیا هزینه نداشتیم درآمد های تیم ها بیشتر هم بود اما در حال حاضر ما هزینه های زیادی در راستای این گسترش داریم كه البته در آینده نتایج خوبی خواهد داشت.

** لیگ قهرمانان آسیا كمترین استقبال و حضور تماشاگران را داشته است. مشكل را در كجا می بینید؟

بگذارید با آمار و ارقام حرف بزنیم. به صورت متوسط در هر بازی از لیگ قهرمانان آسیا 7000 تماشاگر به ورزشگاه رفته اند كه این عدد چندان بد نیست. اكثرا بین 12000 تا 15000 نفر از هر بازی دیدن كرده اند و این رقم هم مناسب است.

** به سراغ جام ملت های آسیا برویم، پیش از انتخاب میزبان جام ملت های 2007 از میان مالزی ، ویتنام ، تایلند و اندونزی بررسی های لازم در مورد این كشورها صورت گرفت؟

مشكل ما این است كه قبل از بررسی امكانات ، میزبان را انتخاب می كنیم.

باید دید كشوری كه می خواهد میزبان باشد تمامی امكانات وشرایط لازم را دارد ؟

به هر حالی در سال 2011 فعلا ایران و هند خواهان میزبانی شده اند كه فكر می كنم در این منطقه هم تنها این دو تیم می توانند میزبان باشند زیرا طبق تقسیماتی كه صورت گرفته میزبان جام ملت های آسیا در سال 2011 باید از میان كشورهای ایران، هند، تاجیكستان، ازبكستان، تركمنستان ، قرقیزستان ، پاكستان ، نپال ، بوتان و سری لانكا باشد كه در این میان به جز ایران و هند كشور دیگری نمی تواند میزبانی را به دست آورد.

** بعد از پیوستن استرالیا به كنفدراسیون فوتبال آسیا آیا امكان دارد كه رژیم اشغالگر قدس هم كه در دهه هفتاد از آسیا جدا شد به این قاره بازگردد؟

فكر می كنم مشكلات زیادی وجود دارد. هرچند همه ما به دنبال صلح هستیم اما صلح زمانی محقق می شود كه فلسطینی ها هم به حقوق خودشان دست پیدا كنند و حداقل بتوانند در زمین خودشان احساس امنیت كنند نه در شرایطی كه آنها در هراس هستند و امنیت ندارند.

فكر می كنم تا پایان دوره حضور من در كنفدراسیون این امكان وجود نخواهد داشت.

** پیوستن استرالیا به آسیا فرصت بهتری را برای آنها ایجاد می كند كه به جام جهانی راه پیدا كنند و اسرائیل هم به دنبال همین فرصت است در حالی كه آنها نمی توانند از اروپا به جام جهانی راه یابند. آیا با بازگشت صلح، اسرائیل به آسیا باز می گردد؟

اگر صلح بازگردد كه البته صلح معانی زیادی دارد و انتظارات زیادی را به همراه می آورد. صلح یعنی زمانی كه ترس، جنگ ، قتل ، تجاوز و تبعید نباشد اما در شرایط موجود فكر می كنم هیچ كس در كنفدراسیون به بازگشت اسرائیل فكر نمی كند.

** آسیا یكی از قاره هایی است كه بیشترین مشكلات امنیتی را دارد به طورمثال در فلسطین ، عراق و افغانستان امنیت برقرار نیست. كنفدراسیون با این مشكلات چگونه برخورد كرده است؟

این مشكلات در این سه كشور زیان های زیادی به وجود آورده و عرصه را بر همه تنگ كرده تا جایی كه ما هم برای برگزاری تورنمنت ها و جام های مختلف با حضور این كشور ها مشكلات فراوانی داریم.

**كره جنوبی در جام جهانی 2002 به عنوان چهارم جهان دست یافت. فكر می كنید تیم های آسیایی در جام جهانی 2006 به چه جایگاهی می رسند؟

برخی از كشور های آسیایی واقعا از حد خودشان و از حد و اندازه های قاره فراتر رفته اند اما نمی توان گفت كه ما می توانیم قهرمان جهان باشیم. رسیدن به جمع چهار تیم برتر بازهم افتخار بزرگی خواهد بود اما باید پذیرفت كه به هر حال كشورهای آسیایی هنوز فاصله زیادی با كشورهای پیشرفته فوتبال دارند. كره و ژاپن هم در همین فاصله قرار دارند.

** ولاپان همیشه شخصیتی بوده كه در شرق و غرب آسیا انتقادات زیادی از او می شود و در جام ملت های آسیا هم رسانه های كشور های مختلف حملات زیادی به او كردند. جایگاه حقیقی ولاپان در كنفدراسیون چیست؟

او تنها در تنظیم برنامه ها و هماهنگی كیته های مختلف به عنوان یك كارمند حضور دارد و نه بیشتر اما موضع گیری ها و نظرات او ربطی به موضع كنفدراسیون ندارد و برای خودش محترم است.

**فكر نمی كنید كه وجود استرالیا با ستارگانش می تواند فرصت صعود به جام جهانی را از یك تیم آسیایی بگیرد؟

بسیاری از كشورهای آسیایی می توانند در حد فوتبال استرالیا و یا فراتر از آن باشند.

در حال حاضر ژاپن ، کره جنوبی ، عربستان و ایران به جام جهانی صعود کرده اند اما اگر استرالیا هم بود آنها باز هم در هر شرایطی صعود می کردند.

** چرا تا کنون باشگاه قرن آسیا را انتخاب نکرده اید در حالی که این انتخاب در قاره های دیگر صورت گرفت؟

معیار خاصی برای این انتخاب وجود ندارد.

**آیا قهرمان لیگ قهرمانان آسیا بالاخره با قهرمان اروپا بازی می کند؟

برنامه ای برای برگزاری این بازی داریم و به زودی چنین دیداری را برگزار خواهیم کرد.