تبیان، دستیار زندگی
بر اساس نتایج تحقیقات، ویتامین‌ ها، مواد مغذی، آنتی ‌اکسیدان‌ ها و دیگر ذخایر غذایی به طور مستقیم روی پوست تاثیر می ‌گذارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به خاطر پوست ‌تان، سیب را با پوست بخورید

سیب با پوست

بر اساس نتایج تحقیقات، ویتامین‌ ها، مواد مغذی، آنتی ‌اکسیدان‌ ها و دیگر ذخایر غذایی به طور مستقیم روی پوست تاثیر می ‌گذارند و پوست از غذاهایی که می‌ خوریم بسیار تاثیرپذیر است. ویتامین های موثر در فعالیت‌ پوست، ویتامین C، E، K و B کمپلکس هستند.

ویتامین C و E به کاهش آسیب رادیکال ‌های آزادی که در اثر نور خورشید، سیگار کشیدن و ... ایجاد می‌ شود، کمک می‌ کنند. رادیکال‌ های آزاد، کلاژن، الاستین و فیبرهای حمایت ‌کننده در ساختمان پوست را تخریب کرده و باعث چین و چروک و علایم پیری می‌ شوند.

ویتامین‌ ها بخشی از کل غذاهای دریافتی ما هستند و برای متابولیسم و عملکرد فیزیولوژی آن ضروری می ‌باشند، البته این به آن معنی نیست که ویتامین به خصوصی وجود ندارد که برای پوست مفید باشد.

ویتامین ‌ها نیز مثل هورمون‌ ها اندازه مشخصی دارند و نباید از حد معمول متجاوز شود.

* ویتامین C می ‌تواند به لایه‌ های پوست نفوذ کرده و باعث کلاژن‌ سازی شود.

* میزان مورد نیاز ویتامین ای، 400 واحد روزانه است که در دانه‌ های روغن گیاهی و سبزیجات برگی ‌شکل وجود دارد که در کاهش خشکی و زبری پوست موثر است.

سیب با پوست

* ویتامین A برای ترمیم بافت پوست موثر است و در میوه‌ ها و سبزیجات وجود دارد و در کاهش چین و چروک، کنترل خوب آکنه و بهبود نسبی پسوریازیس موثر است.

* کاهش ویتامین های گروه B می ‌تواند به درماتیت، خارش و واکنش‌ های پوستی و ریزش مو منجر شود، بنابراین در رژیم‌ غذایی جهت به دست آوردن ویتامین B می ‌توان از برنج، موز، تخم‌ مرغ و... استفاده کرد.

* نیاسین از ویتامین‌ های اختصاصی گروه B است که به رطوبت و جوانی پوست کمک می ‌کند. همچنین خاصیت ضدالتهاب داشته و در خشکی و تحریک‌ پذیری پوست و روشن‌ تر شدن رنگ پوست موثر است.

* ویتامین K به صورت موضعی در کاهش خطوط تیره دور چشم موثر است.

بیش از 2 هزار ترکیب آنتی ‌اکسیدان در غذاها وجود دارد ولی بیش از همه، ویتامین ‌های E ، C و بتاکاروتن و نیز ماده مغذی سلنیوم مهم هستند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه فلوریدا، بعضی از انواع آنتی ‌اکسیدان ‌ها در پوست میوه‌ ها وجود دارد. شاید به همین دلیل است که مصرف میوه‌ ها با پوست مفیدتر است. از جمله این میوه ‌ها سیب است که مواد فیتوشیمیایی موجود در سیب اثرات ضدسرطان دارد و در پوست سیب درختی 87 درصد بیشتر از مغز میوه است.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده متخصص پوست و مو

رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

سیب را با پوست بخورید

آب سیب از سکته قلبی پیشگیری می کند

غذاهای خوب برای پوست ‌های بد

چه بخوریم تا پوستی سالم داشته باشیم؟

چی بخوریم تا پوستمان راضی باشد؟

تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1) و (2)

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

تغذیه مناسب برای برخی مشکلات پوستی

غذاهای مفید در ناراحتی های پوستی

رابطه دو طرفه تغذیه و زیبایی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.