تبیان، دستیار زندگی
61 سال است كه سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در ترور‌ها و عملیات‌ جاسوسی در سراسر دنیا دست دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مــوساد؛ ‌٦١ ســال تــرور و جــاسوسی

61 سال است كه سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در ترور‌ها و عملیات‌ جاسوسی در سراسر دنیا دست دارد.

موساد

 پایگاه اینترنتی فلسطین الیوم در گزارشی در این زمینه آورده است:

«سازمان جاسوسی اسراییل (موساد) یك سال بعد از تشكیل اسراییل در سال 1948، شكل گرفت. این سرویس اطلاعاتی از همان ابتدا در ترور و كشتارهای افرادی كه آنها را دشمنان و تروریست‌ها می‌خوانند، دست داشت.

محمود المبحوح اولین كسی نبود كه موساد وی را ترور ‌كرد. این سرویس طی 61 سال از زمان تشكیلش، در ترور شخصیت‌های برجسته فلسطینی و عربی از جمله ابوجهاد، غسان كنفانی متفكر فلسطینی،‌ ابوایاد و دهها رهبر دیگر دست داشته است.

مدارك موجود نشان می‌دهد كه در سال 1954 شبكه‌ای وابسته به ارتش اسراییل متشكل از یهودیان مصری تبار در مناطق پر رفت و آمد غربی‌ها در قاهره بمب پرتاب می‌كردند كه در آن زمان به "رسوایی لاوون" معروف شد.

فعالیت‌های موساد به مصر منحصر نمی‌شود. موساد در سوریه نیز عملیات "الی كوهن" را انجام داد. الی كوهن یكی از برجسته‌ترین مزدوران موساد بود كه به مدت دو سال به مهمترین اطلاعات سوریه دست پیدا ‌كرد و به اسراییل انتقال ‌داد كه در نهایت دستگیر و اعدام شد.

این سرویس طی 61 سال از زمان تشكیلش، در ترور شخصیت‌های برجسته فلسطینی و عربی از جمله ابوجهاد، غسان كنفانی متفكر فلسطینی،‌ ابوایاد و دهها رهبر دیگر دست داشته است

نیروهای موساد در سال 1988 توانستند ضربه محكمی به سازمان آزادی بخش فلسطین بزنند. آنها به مقر فرماندهی این سازمان در تونس حمله كردند و ابوجهاد، از رهبران برجسته فلسطینی را ترور كردند.

در سال 1997 موساد در ترور خالد مشعل، رئیس كنونی دفتر سیاسی جنبش حماس، در پایتخت اردن ناكام ماند.

این سرویس در مقابل فرستادن دو تن از نیروهایش به اسراییل بدست جنبش حماس، شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش را آزاد كرد.

موساد هم چنین سه تن از فرماندهان گروه‌های فلسطینی شامل كمال عدوان،‌ كمال ناصر و ابویوسف النجار را در بیروت و عصام السرطاوی در پاریس و فتحی شقاقی در مالت را ترور كرد.

عملیات‌ها در خارج از منطقه

در سال 1960 سرویس جاسوسی اسراییل آدولف ایچمان، مجرم جنگی را از آرژانتین ربود.

جاوسی

در سال‌های 1962 تا 1963 ولفگانگ لوتز، مزدور موساد توانست با ارتباط گیری با مقامات نظامی و پلیس مصر، اطلاعات مهمی را از مكان موشك‌ها بدست آورد. هم چنین توانست به اطلاعاتی در خصوص دانشمندان آلمانی كه در برنامه‌های موشكی مصر فعالیت داشتند دست پیدا كند و به پیشبرد طرح ترور این داشنمندان با هدف ترساندن آنها كمك كند.

در سال 1967 دو تن در آلمان به اتهام این كه مزدور موساد هستند، دستگیر شدند. این افراد در حین حمله به منزل مسئول سابق و پلیس سری آلمان، بازداشت شدند.

در سال 1968 مزدوران موساد قصد داشتند هشت كشتی جنگی با قابلیت پرتاب موشك را به اسراییل منتقل كنند كه شارل دوگل، رئیس جمهور وقت فرانسه، مانع آن شد.

سال 1973 موساد یك پیشخدمت مغربی در نروژ را به بهانه این كه وی یكی از فلسطینیانی است كه 11 بازیكن اسراییلی را طی بازی‌های المپیك سال 1972 در مونیخ كشتند، به قتل رساند

سال 1973 موساد یك پیشخدمت مغربی در نروژ را به بهانه این كه وی یكی از فلسطینیانی است كه 11 بازیكن اسراییلی را طی بازی‌های المپیك سال 1972 در مونیخ كشتند، به قتل رساند.

در سال 1985 پلیس آمریكا جاناتان بولارد، تحلیلگر نیروی دریایی آمریكا را به خاطر انتقال اطلاعات به موسسه "لاكام" (آژانس اسراییلی متخصص در همكاری‌های علمی كه موساد در پشت آن قرار دارد) دستگیر كرد و محكوم به حبس ابد شد.

در سال 1986، موساد موردخای وانونو دانشمند هسته‌ای اسراییل را ربود و برای محاكمه برد. جرم وی افشای برنامه سلاح‌های هسته‌ای اسراییل در یكی از روزنامه‌های انگلستان بود.

در سال 1990 جرالد بول، دانشمند كانادایی كه در پیشبرد برنامه‌های نظامی عراق مشاركت داشت ترور شد. ترور وی تاثیر بسیاری بر توقف این برنامه‌ها داشت.

آخرین تروری كه بدست این سرویس انجام شد، ترور مسعود علی محمدی، دانشمند هسته‌ای ایرانی بود.

البته در این بین بسیاری از عملیات‌های این سرویس با شكست روبرو شد. یكی از آنها ترور احمد بوشیقی، در سال 1974 در نروژ بود كه فكر می‌كردند وی،‌ علی احمد سلامه رئیس امنیت سازمان آزادی بخش فلسطین است. عاملان این ترور دستگیر و محاكمه شدند.

در سال 1996 نیز مقامات امنیتی مصر از كشف هفت شبكه جاسوسی رژیم صهیونیستی خبر دادند.»

منبع: ایسنا

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور