تبیان، دستیار زندگی
جتماعی را بیشتر از سبک های دیگر می پسندم ...! * مصاحبه با علی قربانزاده باعلی قربانزاده تماس گرفتیم . وی در آن موقع سرصحنه( بدون شرح ) بود، بنابراین خود را به سیما فیلم رساندیم تا گفتگویی را با ایشان ترتیب دهیم . * لطفا خودت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من فیلم های اجتماعی را بیشتر از سبک های دیگر می پسندم ...!


مصاحبه با علی قربانزاده باعلی قربانزاده تماس گرفتیم . وی در آن موقع سرصحنه( بدون شرح ) بود، بنابراین خود را به سیما فیلم رساندیم تا گفتگویی را با ایشان ترتیب دهیم .


لطفا خودتان را معرفی کنید وکلیاتی درباره کارنامه هنری خودتان برای ما بفرمایید:

- بنده ، علی قربانزاده متولد 1357 در شهر آبادان ،بازیگری را از سال 1377 با بازی در فیلم سیاوش آغاز کردم .


درحال حاضر فیلم « بانوی کوچک » از شما در اکران است ، تا چه حد توانستید با این نقش ارتباط برقرار کنید و با ژانر داستان ، خود را تطبیق دهید ؟

- من همیشه این نکته را در نظر می گیرم که اگر واقعا ایفای نقش من مشکلی داشته باشد ، حتما کارگردان کار را تکرارمی کند ، پس نتیجه حتما مثبت بوده که کار تکرار نشده و فیلم به اتمام رسیده است . فکر می کنم درکل خوب بوده است .


با نقش(دارا) مشکل نداشتید و اصلا تا چه حد به او احساس نزدیکی می کردید ؟

- در جامعه ما از این نوع افراد کم نیستند ، البته نه تا این حد که بروند چادر بزنند ، ولی خوب به هر حال جزء قشر مستضعف محسوب می شوند و دوست دارند که ازدواج کنند ولیکن در مجموع موانعی برسرراه است مثلا دختر موافق نیست ، گاهی خانواده ها مشکل دارندواز این قبیل مشکلات متداولی که در جامعه دیده می شود . حال این شخصیت دارای یک سری ویژگی های دیگر نیز می باشد ، از جمله اینکه پافشاری بر این مطلب دارد که روی پای خودش بایستد و دوست ندارد که از طرف دیگران به او کمک شود. البته بعضی ها این مسئله را می گذارند به حساب کله شقی یا غرور بیش از حد، اما این عمل بواسطه اتفاقات گذشته اش برایش رخ داده بود .


تا بحال در عرصه تئاتر هم مشغول بودید؟

- خیر، البته یک بار به کمک چند تن از دوستانم یک کار تئاتر آماده کردیم که متاسفانه با عدم همکاری اداره تئاتر روبه رو شدیم و نهایتا نتوانستیم این تئاتر را روی صحنه ببریم .


تا بحال در چند فیلم سینمایی یا تلویزیونی ایفای نقش کردید ؟

- از فیلم های سینمایی می توان به سیاوش ، غزل ، صندوق سبز ، شب برهنه ، خانه کوچک ،و ترانه اشاره کرد و دریک فیلمبلندتلویزیونی بازی کردم بنام « پریماه » . درسریالتلویزیونی (داستانیک شهر) هم حضور داشتم .


در اینکارنامه هنری ، بهکدامیکاز نقشهایتان علاقه داشتید؟

-به نقش(سیاوش) درفیلمسیاوش خیلیعلاقه دارم بهدلیلاینکه قرار بود من ابتدا به عنواندستیار کارگردان مشغول به کارشوم وقرار نبود که بازی کنمولیروند کار بهاین ترتیب پیش رفت و درنهایت بهایفاینقش پرداختم و همکاری دراین فیلمبرای منبسیارخاطرهانگیزبود ، لذا بهاین فیلمو نقش خودم در آنبیشتراز همه علاقه دارم .


در سینمای جهان به چه ژانری بیشتر علاقه دارید ؟

- من فیلم های اجتماعی را بیشتر از سبکهای دیگر می پسندم .


پس می توان سئوال را اینگونه بیان کرد : از کارگردانانی مثل لوک بسون ، مارتین اسکورسیزی ، اسپیلبرگ و تیم برتون کدامیک را بیشتر می پسندید ؟

- کارهای لوک بسون و اسکورسیزی را بیشتر می پسندم . البته به امیل کوستوتیزا بیشتر از همه کارگردانان خارجی علاقه دارم .


به کدام فیلم کوستوتیزا علاقه دارید ؟

- دنیای زیرزمینی ( underground ) ، رویای آریزونا (Arizona  dream ) و زمان کولیها ( time gipsy )


آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کاش در یکی از این فیلم ها بازی می کردید و یا به این عنوان که آیا خود را بجای یکی از شخصیتهای این فیلم ها ببینید ؟

- من سعی می کنم که این کار را نکنم ، چون اگر خود را به جای یکی از بازیگران بگذارم ، فکر می کنم که یکسری اتفاقاتی در درون آدم رخ می دهد که در آینده در جاهایی از خود بازتابی نشان می دهد که به ضرر خودم باشد .


در سینمای جهان کار کدام بازیگر را بیشتر می پسندید ؟

- من فکر می کنم تمام بازیگران دنیا در مقاطعی خوب بودند و خوب ظاهر شدند ، لذا نمی توان گفت کدامیک از بقیه بهتر بوده است .


آیا تا به حال به این فکر کرده اید که با یکی از کارگردانان بزرگ دنیا کار کنید و یا اینکه اصلا علاقه دارید در سینمای اکشن نیز حضور پیدا کنید و اصلا نظرتان درباره ژانر اکشن چیست ؟

- البته در مورد سئوال اولتان به این مسئله فکر نکرده بودم ولیکن تجربه خوبی می تواند باشد و در رابطه با سئوال دوم بدم نمی آید در این ژانر نیز فعالیت داشته باشم و مثل خیلیها که به ژانر اکشن علاقه دارند ، این نوع سبک را می پسندم ولی اثر خاصی در ذهنم نمانده که به یاد بیاورم .


در سینمای داخلی به کدامیک از بازیگران علاقه دارید؟

- در سینمای ایران زیاد کندوکاو نکرده ام ولی هر یک از بازیگران در جایگاهی بسیار خوب ظاهر شده اند، مثلا بازی آقای انتظامی در فیلم « گاو» را دوست دارم و همچنین بازی آقای شکیبایی در« هامون » هم نظرم را جلب کرده است .


کدامیک از فیلم های کارگردانان ایران ( فیلم های یکسال اخیر ) با اینکه در آن حضور نداشتید را از نظر ژانر داستانی می پسندید ؟

- در این اواخر قارچ سمی آقای ملاقلی پور را دیدم و خیلی پسندیدم و فیلم زندان زنان خانم حکمت .


یعنی می توان گفت به سینمای دفاع مقدس علاقه دارید ؟

- ببینید ، قارچ سمی خود به نوعی، سینمای دفاع مقدس تلقی می شود ، حال سینمای دفاع مقدس آن سینمایی نیست که همه آن مثلا جنگ و اکشن باشد . این نوع سینما می تواند قبل از جنگ رخ دهد و یا بعد از جنگ.


چرا شما سینمای جنگی را اکشن می دانید ؟

- منظور من از اکشن، به تصویر کشیدن لحظات جنگی است ولی به هر حال منظور شما سینمای مرتبط به جنگ است و من فیلم قارچ سمی را نمونه خوبی برای این سبک می دانم .

آقای قربانزاده فکر می کنم گفتگوی خوبی داشتیم و امیدوارم در مورد آثار بعدی شما نیز با هم گفتگو کنیم .