تبیان، دستیار زندگی
موسس مرکز تحقیقات بیماری ‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که در سالیان اخیر در طرح برنامه ی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری ‌های عفونی فصل بهار

سرخک، سرخجه، اوریون و آبله‌ مرغان

آبله مرغان

موسس مرکز تحقیقات بیماری ‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که در سالیان اخیر در طرح برنامه ی گسترش ایمن سازی علیه بیماری‌ های عفونی، کودکان ایرانی علیه سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه می‌ شوند، این سه بیماری ویروسی و نیز آبله مرغان را از بیماری‌ های عفونی فصل بهار برشمرد و افزود: در ایران برای آبله مرغان واکسنی وجود ندارد.

دکتر مسعود مردانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، با بیان این که با ارتقای سطح بهداشت ایرانیان طی سالیان اخیر کمتر شاهد بروز آبله مرغان در کودکان هستیم، اظهار کرد: از این رو امروزه دیگر آبله مرغان از بیماری‌ های دوران کودکی نیست و به بیماری ‌های دوران بزرگسالی تبدیل شده است.

وی با بیان این که هم ‌اکنون آبله مرغان در دانش آموزان و دانشجویان دختر و پسر تظاهر پیدا می ‌کند، افزود: یک ‌بار ابتلا به این بیماری، ایمنی تا پایان عمر را به همراه دارد.

این متخصص بیماری ‌های عفونی با اشاره به تولید واکسن آبله مرغان درکشورهای غربی، زمان تجویز آن را یک سالگی عنوان کرد و افزود: به نظر می‌ رسد تزریق یک ‌باره واکسن سرخک و سرخجه هم، ایمنی تا پایان عمر را به همراه داشته باشد؛ اما امروزه در کشورهای اروپای غربی با 20 سال سابقه ی تزریق واکسن سرخجه و سرخک، موارد جدیدی از این بیماری‌ ها گزارش شده است. بنابراین در کشورهای پیشرفته تزریق دوز یادآور آن توصیه می‌ شود.

دکتر مردانی با بیان این که در سال 84 در یک برنامه ی ملی، شمار فراوانی از زنان و کودکان علیه بیماری سرخک و سرخجه واکسینه و هم اکنون واکسیناسیون علیه این دو بیماری‌ ویروسی و اوریون جزو برنامه واکسیناسیون کشوری است، افزود: اوریون بیماری حاد تنفسی ویروسی است که عمدتا غدد بزاقی بناگوشی را گرفتار می ‌کند.

وی ادامه داد: این افراد حین صرف غذاهای تند، ‌ترش و شور به درد شدید بخش داخلی گونه‌ ها دچار شده و گونه‌ ها متورم می‌ شوند.

موسس مرکز تحقیقات بیماری‌ های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که گرفتاری دو طرفه بیضه در پسران و تخریب بیش از نیمی از نسج بیضه در بیماری اوریون می‌ تواند به ناباروری مردان (آزواسپرمی) منجر شود، گفت: گرفتاری تخمدان زنان هم نازایی را در پی دارد.

مردانی با بیان این که 90 درصد بیماران بدون هرگونه عارضه بهبود می ‌یابند،‌ افزود: درمان این بیماری نیازی به آنتی بیوتیک ندارد و علایم بیماری با داروهای تب ‌بر و ضد التهابی تخفیف می ‌یابد.

وی، پانکراتیت، گرفتاری سیستم اعصاب مرکزی (CNS)، مننژیت، آنسفالیت، مننگوآنسفالیت با علایم سردرد، تب و استفراغ را از عوارض بیماری ویروسی اوریون برشمرد و یادآور شد: در ایران واکسن سه گانه MMR (سرخک، اوریون و سرخجه) بعد از یک‌ سالگی تجویز می‌ شود.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

چرا بزرگسالان کمتر دچار آبله مرغان می‌شوند؟

آبله مرغان و درمان آن

 روش‌های پیشگیری از آبله مرغان

نکات مهم درباره واکسیناسیون کودکان

اهمیت واکسیناسیون کودکان

ترس از واکسن خطرناک است

زردی در کودکان

چگونه نوزاد در مقابل بیماری ها مصون می شود؟

دیفتری و آنفلوانزا در كودكان

نوبت دوم واكسیناسیون 17 ساله ها

مناطق گرمسیر علیه فلج اطفال واكسینه می‌شوند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.