تبیان، دستیار زندگی
عشق جنون وار « رافائل بنیتز» رافائل بنیتز مربی اسپانیایی لیورپول که این تیم را اخیراً به مقام قهرمانی جام باشگاههای اروپا رساند، چنان وقف و مصروف فوتبال است که حتی شب ها نیز خواب آن را می بیند. همسر او مونتسی اعتراف می کند ک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصه مردی که لیور پول را قهرمان اروپا کرد

عشق جنون وار « رافائل بنیتز»


رافائل بنیتز مربی اسپانیایی لیورپول که این تیم را اخیراً به مقام قهرمانی جام باشگاههای اروپا رساند، چنان وقف و مصروف فوتبال است که حتی شب ها نیز خواب آن را می بیند. همسر او مونتسی اعتراف می کند که بارها در میانه های شب با سرو صدای شوهرش که در خواب در حال صدور فرامین تاکتیکی و فنی به شاگردانش است، از خواب پریده و متوجه شده است که رافائل فقط برای فوتبال زندگی می کند و البته صبحانه و نهار و شام او نیز همین ورزش است. شاید هم برای این که بتوانید لیورپول نزول کرده را بعد از 21 سال دوری از مقام قهرمانی در جام باشگاههای اروپا دوباره صاحب این جام کنید، باید چنین خصایلی را داشته و مثل این مربی متین اسپانیایی دیوانه ی فوتبال باشید.

تردیدی نیست که بنیتز این ویژگی های را دارد و وقایع اخیر و قهرمان شدن تیمش در رقابتهای امسال قاره سبز سندی بر این موضوع بوده است.

او هم بیکار ننشست

از آمدن بنیتز به انفیلد فقط یک سال می گذرد و او به واقع همزمان با خوزه مورینیو مربی موفق و پرتغالی چلسی به انگلیس سفر کرد، اما شباهت های این دو مربی ایبریایی به همین جا ختم نمی شود. مورینیو که خودش را « یک آدم خاص» نامیده، اخیراً چلسی را به اولین مقام قهرمانی اش در لیگ فوتبال انگلیس طی 50 سال اخیر رهنمون شده است و این در حالی نصیب او شده که او پیشتر با پورتو دو بار فاتح لیگ پرتغال و همچنین قهرمان جام باشگاههای اروپا و فاتح جام یوفا شده بود و همه ی این کارها را در سالهای 2003 و 2004 انجام داده بود. بنیتز هم بیکار ننشست و به 31 ساله والنسیا تیم سابقش برای کسب عنوان قهرمانی لیگ اسپانیا به سال 2001 پایان داده و این کار را در سال 2004 تکرار کرده و در همان سال جام یوفا را نیز برده بود.

صعود با گلی که گل نبود

جالب تر این که بنیتز و مورینیو در مرحله نیمه نهایی رقابتهای امسال جام قهرمانی باشگاههای اروپا به یکدیگر برخورد کردند که تیم بنیتز یعنی لیورپول توانست با تک گلی که بعداً ثابت شد اصلاً از خط دروازه نگذشته و گل نشده بود، در مجموع دو دیدار 0-1 بر چلسی فایق آید. با این حساب بنیتز برای کامل کردن پرونده اش فقط نیاز داشت که در فینال آث.میلان را نیز شکست بدهد و این کار را هم چهارشنبه شب 4 خردادماه و با پیروزی در ضربات پنالتی بر این رقیب ایتالیایی انجام داد.

جبران عقب افتادگی 0-3

به واقع بنیتز 45 ساله حالا با کار رقیب 42 ساله پرتغالی اش برابری یافته زیرا همانند او در دو سال متوالی فاتح جام یوفا و سپس جام قهرمانان اروپا شده، با این تفاوت که مورینیو هر دو کار فوق را با پورتو انجام داده بود، اما بنیتز ابتدا با والنسیا جام یوفا را برد و سپس امسال با لیورپول و در فضای تازه و طی یکموج کاری متفاوت، جام قهرمانان اروپا را نیز صاحب شد.

البته میلان رقیب معمولی و کوچکی برای بنتیز و تیم وی در دیدار پایانی در شهر استانبول و در استادیوم زیبای آن نبود. کار بنتیز از آن رو بسیار بزرگ جلوه می کند که توانست عقب ماندگی سنگین 0-3 تیمش در پایان نیمه نخست را با زدن 3 گل متوالی در عرض 6 دقیقه (54 تا 60) جبران و بی اثر کند و کار را به تساوی 3-3 بکشاند و سپس در شبی که یرزی دودک دروازه بان لهستانی معمولاً پر اشتباه و خانمان بر باد بده لیورپول تبدیل به یک ستاره و منجی برای تیمش شده بود، این تیم در ضربات پنالتی حریف را از پای در آورد و پنجمین مقام قهرمانی اش را در این رقابتها کسب کرد.

وقتی جرارد رها شد

طی این رویارویی بنیتز دست به چند کار تاکتیکی جالب و سرنوشت ساز زد که عمده ترین اش به میدان آوردن دیتمار هامان آلمانی از شروع نیمه دوم بود، با آمدن وی استیون جرارد کاپیتان لیورپول تا حدی رها و به سمت جلو روان شد و به این ترتیب بود که توانست در آن مقطع توفانی هم یک گل بزند و هم یک پنالتی از رقیب بگیرد که ژابی الونسو این را تبدیل به گل سوم و تساوی بخش سرخ های انفیلد کرد. خود هامان نیز توانست در آن دقایق خطیر که لیورپولی ها ناامید بودند، به مرکز خط میانی لیورپول عوامل امید و قدرت را بیافزاید.

شاید تدبیر بنیتز برای رویکرد به یک هری کیول همچنان مصدوم از همان ابتدای وقت یک اشتباه بوده باشد و یکی از فرصت های تعویض را که باید در اواخر وقت و در وقت اضافی صورت می گرفت، بسیار زود از لیورپول گرفته باشد، اما او پس از نیمه فاجعه بار نخست مسابقه تیمش را خوب جمع و جور و احیا و از نوازنده کرد. این به واقع تکرار رویدارهایی بود که به هنگام رویارویی لیورپول با یوونتوس ایتالیا و چلسی انگلیس در مراحل یک چهارم و نیمه نهایی دیده شده و به تیم سرخ پوش بندر لیورپول پیروزی هایی بسیار دور از انتظار را در آن مراحل بخشیده بود.

بزرگتر از انقلاب موری

اگر مورینیو خودش را یک آدم خاص نامیده است، بنیتز هم می تواند چنین کند، زیرا اگر موریینو توانسته است چلسی را پس از نیم قرن از نو قهرمان لیگ انگلیس کند، بنیتز هم توانسته است لیورپول را 20 سال پس از فاجعه هیسل و در حالی که طی این ایام انواع و اقسام دردسرها را پشت سر نهاده بود، به بام فوتبال اروپا باز گرداند و اگر این کار بزرگتر از انقلاب مربی پیشین پورتو در استمفورد بریج نبوده باشد، کمتر از آن هم نیست.

بنیتز هم مثل موریینو در زمان بازیگری اش هرگز یک بازیکن بزرگ نبود، هر چند عضو تیم جوانان رئال مادرید شد، اما او توانسته است مثل موریینو یک مربی بزرگ شود و در این حرفه دست به کارهای مهمی بزند که پیشتر به آنها اشاره کردیم.

بله، من زیاد فکر می کنم

بنیتز طی این ایام دائماً در حال یادگیری و مطالعه تاریخ و تاکتیک های فوتبال بوده است و اینک هر روز 12 تا 14 ساعت کار می کند تا لیورپول پس از فتح مجدد اروپا، در انگلیس هم یکه تازی کند و مورینیو و چلسی را طی فصل آتی از اریکه قدرت به زیر بکشد. بنیتز عشق جنون وار و وابستگی سرسام خود را به فوتبال هرگز پنهان نکرده است.

مردی که به خاطر تاکتیک های فوق دفاعی اش در رقابت های امسال جام قهرمانان اروپا متهم به اجرای شدید ضد فوتبال شد و مورد انتقادات زیادی قرار گرفت و با همین حربه لیورپول را به اعتبار گذشته اش باز گرداند، می گوید: بله این صحیح است که من بیش از حد به فوتبال فکر می کنم، من همیشه چنین بوده ام. هر روز حداقل 10 ساعت را در مل وود

( مجموعه تمرینی لیورپول) می گذرانم و حتی وقتی غروب به خانه باز می گردم، باز در حال فکر کردن به فوتبال و تیم خود هستم. تا به خانه می رسم، راجع به آن چه طی روز گذشته است، به همسرم می گویم و معماهای تاکتیکی و این که کدام قسمت های نقشه و طرح بازی مان هنوز برایم لاینحل است، را با او در میان می گذارم! وقت برای رسیدگی به وضع دخترانم کم می آورم. اما چه می شود کرد. این فوتبال است.

و تفاوت ها

وقتی می گوئیم شباهت های زیادی لااقل به لحاظ اصول کاری و دستاوردهای ورزشی بین مورینیو و بنیتز وجود دارد باید متذکر شویم که به لحاظ خصوصیات رفتاری و اخلاقی، آنها بسیار متفاوت اند. هر چقدر که مورینیو سرد و مغرور و متمرکز به خود است و هیچکس را آدم حساب نمی کند(!) بنیتز فروتن و فاقد غرور نشان می دهد و از نگاهش انسانیت می بارد و این در حالی است که از چهره مورینیو خصومت ویران کننده ای ساطع می شود. با این حال به لحاظ اصول کاری و جدیت بر سر اجرای آن، بنیتز دست کمی از رقیب پرتغالی اش ندارد و به اندازه او مصالحه ناپذیر و همسان او معتقد به کار گروهی و رجحان آن بر تاثیرگذاری فنر است.

اگر جز این بود امکان نداشت لیورپول در میان این همه مدعی که بالقوه از این تیم بهتر و قوی تر بودند، قهرمان باشگاههای اروپا شود.

 فینال رویایی اروپا را لیورپول برد 

 استانبول برای اولین دیدار آماده می شود