تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان حج و زیارت صبح امروز(یك‌شنبه، 15 فروردین ماه) در نشست رسانه‌ای در سازمان حج و زیارت تصریح كرد: تاكنون 850 اثر مكتوب از سوی انتشارات مشعر و دفتر مقام معظم رهبری تالیف شده كه برای آموزش زائران مشرف به عمره مفرده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار 850 اثر مكتوب براي آموزش زائران خانه خدا
رئیس سازمان حج و زیارت

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس سازمان حج و زيارت صبح امروز(يك‌شنبه، 15 فروردين ماه) در نشست رسانه‌اي در سازمان حج و زيارت تصريح كرد: تاكنون 850 اثر مكتوب از سوي انتشارات مشعر و دفتر مقام معظم رهبري تاليف شده كه براي آموزش زائران مشرف به عمره مفرده به كار مي‌رود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، علي ليالي با اشاره به اين كه وظيفه آموزش زائران در ايران و در جريان سفر، با سازمان حج و زيارت ايران و دفتر مقام معظم رهبري است، عنوان كرد: خوشبختانه اكنون اين آموزش به سطح كيفي بالايي رسيده و اين مساله از سوي مسوولان و دست‌اندركاران وزارت حج عربستان نيز تاييد شده است.

وي با تاكيد بر اين كه ايران جزو رتبه‌هاي برتر در حوزه آموزش زائران در بين كشورهاي جهان مطرح است، يادآور شد: با اين وجود، به دليل مدت كمي كه از زمان ثبت‌نام زائران تا اعزام آنها وجود دارد، اين آموزش نمي‌تواند كامل باشد. به هر حال، اين دوره دو هفته‌اي فرصتي ا‌ست تا زائران از طريق آشنايي با كتاب‌ها و صحبت‌هاي رييس كاروان با مناسك حج آشنايي پيدا كنند.

ليالي با اشاره فعاليت حوزه مقام معظم رهبري و نشر مشعر در حوزه تاليفات و آثار مكتوب درباره حج و زيارت مكه معظمه، توضيح داد: اين آثار با محتواي آموزشي غني درباره مناسك، تاريخ و احكام مربوط به حج تاليف شده كه بايد توسط مديران كاروان‌ها و روحانيون به زائران آموزش داده شوند.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هدف نهايي از تاليف آثار مربوط به حج را ارتقاي سطح كيفي و آگاهي زائران براي حضور مطلوب و انجام صحيح زيارت خانه خدا دانست و اظهار داشت: اين آموزش هيچ زمان به انتها نخواهد رسيد و در طول ايام حج ادامه خواهد داشت.

وي با تاييد حضور بخش گسترده‌اي از فرقه‌ها نظير وهابيت در عربستان و فعاليت گسترده آنها در جذب مسلمانان، توضيح داد: خوشبختانه زائران ايراني پس از خروج از ايران بسيار آگاهي دارند و آموزش ديده‌اند و تحت تاثير فرقه‌هايي اين چنيني واقع نمي‌شوند. در طول اين سال‌ها علامت يا نشانه‌اي از زائري كه تحت تاثير فعاليت‌هاي خاص كشورهاي ميزبان يا فرقه‌هاي مختلف قرار گرفته باشند، ديده نشده است.

رييس سازمان حج و زيارت با تاكيد بر اين كه آثار و تاليفات مقام معظم رهبري، عامل افزايش آگاهي مردم و زائران مي‌شود، افزود: زائر؛ عنصري متغير است كه در هر شرايطي رفتار ويژه‌اي را بروز مي‌دهد، بنابراين اين آموزش‌ها و توليد منابع مكتوب آموزشي، هميشه بايد وجود داشته باشند و ساليانه افزايش يابند.

وي با تاكيد بر تنظيم و تامين منابع مكتوب و آموزش شفاهي زائران در كشور ايران يادآور شد: در صورتي كه وضعيت زائران زودتر مشخص شود و افراد با سرعت بيشتري به كاروان‌ها بپيوندند، فرصت بهتري براي آموزش ايجاد مي‌شود. قرار است با سرعت دادن به زمان ثبت‌نام مدت زائران، زمان تحت آموزش قرار گرفتن آنها نيز بيشتر شود.

ليالي در بيان ارزيابي‌اش از كنفرانس‌هاي متعدد با مسوولان وزارت حج عربستان در چند روز گذشته، تصريح كرد: اين مذاكرات منتج به انعقاد قراردادي با رويكردي مثبت و اعزام 94 هزار زائر در سال 89 شده است. البته درخواست مكتوبي براي افزايش اعزام زائران در سال آينده به مسوولان وزارت حج عربستان ارايه شده كه هنوز به نتيجه نرسيده است.

رييس سازمان حج و زيارت توضيح داد: سلسله كتاب‌هايي از سوي ايران تهيه شده كه به درخواست سازمان حج و زيارت و تاييد وزارت حج عربستان، در ميان زائران در كشور عربستان عرضه مي‌شد كه گاهي برخي از ماموران كشور عربستان مانع از استفاده اين كتاب‌ها از سوي زائران ايراني مي‌شدند. اين مساله نشان‌دهنده حركات خودسرانه ماموران عربي بود كه البته در كنفرانس‌هاي مختلف با وزير حج عربستان اين موضوع  را متذكر شديم.

نشست رسانه‌اي معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس سازمان حج و زيارت صبح امروز(يك‌شنبه، 15 فروردين) با در سازمان حج و زيارت برگزار شد.