تبیان، دستیار زندگی
همت و کار مضاعف یک شعار نیست، بلکه باید به سمت برنامه‌ریزی دقیق‌تر حرکت کنیم و در این زمینه با آسیب‌شناسی، موانع و شاخصه‌ها را شناسایی و تعیین کنیم تا به فرهنگ تلاش مضاعف دست یابیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیب‌شناسی موانع تحقق همت و کار مضاعف
حجة الاسلام فرجام

همت و کار مضاعف یک شعار نیست، بلکه باید به سمت برنامه‌ریزی دقیق‌تر حرکت کنیم و در این زمینه با آسیب‌شناسی، موانع و شاخصه‌ها را شناسایی و تعیین کنیم تا به فرهنگ تلاش مضاعف دست یابیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرجام در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری در سال 89 و نامگذاری آن به «همت مضاعف و کار مضاعف»، آن را سنت حسنه و نماد حرکت به سوی ایده‌ها و آرمان‌های متعالی دانسته و گفت: هر سال همت، تلاش و فعالیت‌های مجموعه‌های اجرایی، فرهنگی، برنامه‌ریزی و ... متوجه عنوانی می‌شود که رهبری به آن سال اختصاص می‌دهند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان افزود: با توجه به گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری بر اساس ضرورت و اولویت‌ها آن را بیان کردند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان به نقش حوزه‌ها در فرهنگ‌سازی در این عرصه اشاره کرد و بیان داشت: حوزه علمیه اگر در بسیاری از این موارد حاضر شود، می‌تواند نقش والایی را ایفا نماید.

وی ادامه داد: اگر همت و تلاش به یک امر درونی برای انسان تبدیل شود، آموزه‌های دینی و وجدان کاری می‌تواند در تحقق آن موثر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرجام اضافه کرد: در آموزه‌های دینی نسبت به کار و تلاش تاکید فراوانی شده است و حوزه‌های علمیه می‌توانند این معارف را تبیین و به جامعه منتقل کنند.

وی با بیان اینکه حوزه جدای از جامعه نیست، بلکه با مردم، در میان مردم و از آنان است، یادآور شد: روحانیون به عنوان‌ هادیان و مبلغان فرهنگ اسلامی می‌توانند همت و کار مضاعف را در سطح جامعه فرهنگ‌سازی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرجام با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان برای سال 89 برنامه‌ریزی مناسبی خواهد داشت، گفت: دفتر فرهنگی- تربیتی و معاونت آموزشی و پژوهشی در حال طراحی برنامه‌ای هستند تا کار فرهنگی و پژوهشی برای تحقق «همت مضاعف و کار مضاعف» صورت گیرد و در آینده‌ای نزدیک این برنامه‌ها را اعلام خواهیم کرد.