اب حلقه ها » ، « دکتر نو » و  دیگر آثار کلاسیک سینمای جهان دوبله شد و به بازار آمد فیلم های کلاسیک و مطرح روز سینمای جهان دوبله شد و همراه با زیرنویس توسط بازار کامپیوتر ایران به طور گسترده ای به بازار عرضه شد و برای نخس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

« گلادیاتور» ، « ارباب حلقه ها » ، « دکتر نو » و

 دیگر آثار کلاسیک سینمای جهان دوبله شد و به بازار آمد

فیلم های کلاسیک و مطرح روز سینمای جهان دوبله شد و همراه با زیرنویس توسط بازار کامپیوتر ایران به طور گسترده ای به بازار عرضه شد و برای نخستین بار نیزدر چهارمین نمایشگاه محصولات فرهنگی - هنری ارائه گردید .

گفتنی است علاقمندان می توانند از این پس، فیلم های مذکور را از ویدئو کلوپ ها و کتاب فروشی ها تهیه کنند.

معاونت سینمایی وزارت ارشاد در چهارمین نمایشگاه هنری نوید داد : به زودی نمایشگاه عکس های خیابانی برگزار می شود

هنوز کارهای زیادی مانده  که در عرصه هنری انجام نداده ایم که البته این نیازمند همت و عزم هنرمندان خوب کشورمان است .

محمد حسن پزشک ، معاون امور سینمایی و سمعی وبصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از چهارمین نمایشگاه محصولات فرهنگی ، هنری و آموزشی در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری این نمایشگاه ضمن اعلام این مطلب گفت : « باید به هنرمندان فرصت دهیم تا در فضای معنوی بتوانند آثار وتولیدات هنری خود را عرضه کنند و اینکه در این عرصه برای برقراری ارتباط مناسب میان مخاطب وهنرمند ، باید اطلاع رسانی درستی هم داشته باشیم . »

وی در ادامه گفت : « امیدوارم که مسئولان برای کمبودها ونارسایی ها ، چاره ای بیندیشند تا در دوره های بعد با کیفیت بهتری برگزار شود ومردم هم استقبال بهتری داشته باشند ولی برای اینکه چنین برنامه هایی بهتر برگزار شود ؛ لازم است که تبلیغات بیشتر شود تا مخاطبان جذب شوند . یعنی لازم است که افراد آگاهانه وبا انتخاب درست به نمایشگاه آمده باشند . ای کاش مسئولان برگزاری نمایشگاه بتوانند تدابیری بیندیشند که نمایشگاه محصولات فرهنگی ، هنری و آموزشی در سال های آینده همزمان با تب و تاب مدارس و برپایی نمایشگاه های دیگر نشود" .

معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در خصوص ارتباط فرهنگ با اقتصاد اظهار داشت : « این دو مقوله کاملا باهم عجین هستند همان طوری که نمایشگاه کالاهای تجاری را می توان در این نمایشگاه دید ؛ البته نمایشگاه باید به گونه ای باشد که مشتری را راضی کند که بتوانیم هم روی مردم کار کنیم و هم اینکه از آثار هنری لذت ببرند.» وی در ادامه تصریح کرد : « هر اثر هنری، پدیده ای دارای ارزش است بنابراین جدا کردن هنر از اقتصاد یک بحث نظری است ولی اگر این اثر هنری زمانی ارزش اقتصادی پیدا کند که متقاضی و خواستار داشته باشد ؛ باید با نیاز و سلیقه مردم آشنا باشند . »

پزشک برضرورت برپایی چنین نمایشگاه هایی اشاره کرد و اظهار داشت : « حضور ما در جشنواره های موضوعی ، ملی و بین المللی عکس و هفته های فیلم ، نوعی عرضه عمومی و نمایشگاهی است اما در عرصه سینما قصد داریم به گونه دیگر طراحی کنیم تا توسط سینمای جوان نمایشگاه هایی برگزار شود ؛ حتی برگزاری نمایشگاه عکس خیابانی را به زودی راه اندازی خواهیم کرد . »

چهارمین نمایشگاه محصولات فرهنگی ، هنری و آموزشی روز30 شهریورماه درمرکز آفرینش های فرهنگی ، هنری و آموزشی روز 30 شهریور ماه در مرکز آفرینش های فرهنگی ، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب به کار خود پایان داد.

ایران با یک فیلم در جشنواره سن سباستین

پنجاهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سن سباستین از پنج شنبه 28 شهریور در سن سباستین اسپانیا آغاز  شد. ایرانبافیلم"قطعه زمستانی"  به کارگردانی فرهاد مهران فر در بخش مسابقه اصلی جشنواره شرکت دارد و با 17 فیلم دیگر برای تصاحب جوایز این بخش به رقابت می پردازد. کشورهای شرکت کننده در بخش مسابقه اصلی عبارتند از: آرژانتین، آلمان، آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، ایسلند، تایلند، چین، ژاپن، دانمارک، روسیه، زلاندنو، شیلی، فرانسه، مکزیک و نروژ.

این جشنواره تا روز

شنبه 6 مهر

ادامه خواهد داشت.

برداشت 2 سینمای ملاقلی پور را بررسی می کند

از ابتدای هفته دفاع مقدس، برنامه برداشت 2 آثار سینمایی رسول ملاقلی پور را در شبکه 2 سیما ضمن نمایش، نقد و بررسی می کند.

در این برنامه که در هفته دفاع مقدس هر شب پخش خواهد شد، فیلم های شاه کوچک، سقای تشنه لب، نی نوا، بلمی به سوی ساحل، پرواز در شب، افق، مجنون، پناهنده، سفر به چزابه، نجات یافتگان، نسل سوخته و ... به نمایش درمی آیند و ضمن گفت و گو با کارگردان ، نقد و بررسی می شوند. برنامه برداشت 2 سال گذشته همزمان با هفته دفاع مقدس در برنامه ای تحت عنوان ققنوس آثار حاتمی کیا را نمایش داد و بررسی کرد.

پدر خوانده بهترین است

در یک رأی گیری جدید، پدر خوانده رای بیشتری از همشهری کین آورد.

حدود 5500 رأی دهنده مراسم زاگات مووی گاید، اثر کلاسیک فرانسیس فورد کاپولا را به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب کردند. این رأی دهندگان جمعی از دوست داران فیلم های سینمایی هستند که در رأی گیری مرکز هنری زاگات شرکت کرده اند. نام 1000 فیلم برای رأی گیری در فهرست زاگات قرار داشت. مقام دوم و سوم رأی گیری را فیلم های کازابلانکا و جنگ های ستاره ای کسب کردند.

محمود كلاری: كار كردن با كیمیایی و مهرجویی من ‌را به وحشت می‌انداخت

ششمین برنامه از شبهای سینمای ایران با نام ”شب توكا” و با موضوع ”فیلمبرداری و سینما” با حضور ”محمود كلاری” فیلمبردار و امیر پوریا منتقد در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سینمایی ایسنا، در این برنامه از زحمات ”اصغر همت” بازیگر شیرازی سینما و تئاتر تقدیر شد و فیلم ”لیلا” ساخته داریوش مهرجویی با فیلمبرداری كلاری به نمایش درآمد.

”كلاری” در این شب گفت : مبحث نگاه و سلیقه و نگرش، جریانی است كه از آدم جداناشدنی است و از درون وی الهام می‌گیرد. هر كسی یك ”كاراكتر” بیرونی دارد و گاهی می‌توانیم نوع سلیقه و نگاه او را به وسیله آن ارزیابی كنیم. در موقع فیلمبرداری در سینما به این واسطه كه فیلم را كارگردان می‌سازد و او تعریف می‌كند كه از هر عنصری در فیلم چگونه استفاده شود فیلمبردار مجبور است خودش را با مجموعه هماهنگ كند. درست مثل بازی فوتبال كه خلاقیت فردی باید در كنار كار تیمی باشد. فیلم‌هایی داریم كه جلوه‌های بصری خوبی دارند و می‌شود گفت: اگر آن فیلمبردارهای بخصوص آن را نمی‌ساختند قطعا آن فیلم موفق نمی‌شد. سلیقه و نگرش در كار فیلمبردار وجود دارد وSTYLE نیز در جریان فیلمبرداری وجود دارد اما نه به صورت ”ایسم” كه مثلا در نقاشی تعریف می‌شود. چون فیلمبرداری یك هنر مستقل نیست.

وی تاكید كرد: فیلم‌هایی كه انسجام بصری خوبی دارند ناشی از ارتباط خوب فیلمبردار و كارگردان آن است. البته گاهی سلایق و دیدگاه‌های درونی را اصلا نمی‌توان در یك فیلم به كار برد. مثلا در ”سلام سینما” نمی‌خواستیم هیچ كدام از جنبه‌های هنری را وارد كنیم. اما در جای دیگر با همین مخملباف فیلم گبه را ساختیم كه سلایق و نگرش‌های من كاملا در آن وجود داشت. در سینمای جدید كارگردان باید به فیلمبردار اعتماد كند.

وی توضیح داد: در مكانیزم جدید ، فقط فیلمبردار می‌تواند فیلم را خوب ببیند و وقتی كارگردان می‌پرسد این صحنه چطور بود؟ وظیفه سنگینی به گردن فیلمبردار وجود دارد. اگر تلفیق بین سلایق كارگردان و فیلمبردار باشد هر دو به سلایق خود می‌رسند اما سبك در فیلمبرداری، به صورت قواعد تحلیل شده‌ای مثل ادبیات نیست.

”كلاری” در مورد تاثیر ”كومپوزسیون” در فیلم‌های خود گفت: ” كومپوزسیون” فریم‌هایی است كه فیلم‌بردار اختیار می‌كند و قرار است تصاویری كنار هم چیده شوند. این‌ها به خاطر این است كه مخاطب را با خود همراه كنیم اما اساس كار این نیست .

تلاش اولیه این است كه كمپوزسیون‌ها از یك جریان هماهنگ كه منطبق با مضمون فیلم است ساخته شود. مثلا گبه خیلی وابسته به كمپوزسیون است اما یك فیلم شلوغ كه ریتم درونی و فریم‌های تندتری دارد مشكل دیگری را پیروی می‌كند اما اساس ماجرا همین منطبق بودن است.

وی با اشاره به این نكته به عنوان كسی كه پس زمینه‌های عكاسی نیز دارد و متهم شده كه از كار با دوربین اجتناب می‌كند، افزود: نمی‌شود كسی را برای یك كاری بخواهید و بعد بگویید چرا این كار را خوب انجام می‌دهی! من در حركت دوربین سعی می‌كنم قواعد، خطوط و سایه‌ها را اجرا كنم. این اساس فیلم است. گاهی در فیلمی مثل ”سرب” پلان اولش را در محیطی 250 متری فیلمبرداری كردم كه نیاز به حركت دوربین بود. تمام این فیلم به این صورت بود و حركت‌ها زیاد بود. فیلمساز این فیلم كسی بود كه تجربیات ”قیصر” و ”داش آكل” را داشت. اما در فیلم دیگری مثل ”ای ایران” یا ”نوبت عاشقی” تمام پلان‌ها ثابت بود آن فیلم هم این قضایا را می‌طلبید.

وی در مورد نقش كمپوزسیون اشاره كرد: اساسا در سینمای ایران و در دهه‌های گذشته بجز یكی دو مورد كمپزوسیون بی‌معنا بود و هر كسی هر كاری می‌خواست انجام می‌داد.اكثرا حدود 80 درصد فیلم با یك لنز ثابت فیلمبرداری می‌شد. من خودم هم نمی‌فهمیدم كه چرا هر سال از سوی ”مجله فیلم” به عنوان بهترین فیلمبردار انتخاب می‌شدم و بعدها فهمیدم بخاطر توجهی بوده است كه به كمپوزسیون داشته‌ام. البته در دو دهه اخیر نگاه‌ها و سلیقه‌ها تفاوت كرده و فیلمبرداری متفاوت شده است.

به گزارش ایسنا، ”كلاری” در خصوص كاركردن با كارگردان‌های مطرح گفت: اوایل، یك دوره دچار ترس و دلهره می‌شدم كه مثلا با كارگردانی چون كیمیایی كار می‌كنم. وقتی دبیرستان می‌رفتیم به یاد دارم كه ”كیمیایی” در محله ما فیلم ”رضا موتوری” را می‌ساخت. برایم خیلمی عجیب بود كه فیلمبردار كسی بشوم كه با فیلم‌هایش زندگی كرده‌ام و از آن خاطره دارم. می‌خواستم كاری بكنم كه فیلمی كه این كارگردان بزرگ می‌سازد از كارهای قبلی‌اش بهتر شود. در مورد ”مهرجویی” هم وضع به همین صورت بود. البته باید بگویم از كار كردن با ”مخملباف” هم لذت بسیاری می‌برم یا در كنار ” كیارستمی” بودن برایم خیلی مهم بود. اما در مورد كاركردن با بقیه‌ كارگردان‌ها وضع چنین نبود. از كاركردن با بعضی‌ها عذاب می‌كشیدم و برای خیلی‌ها فقط انجام وظیفه‌ می‌كردم.

كلاری در مورد نقش عوامل پشت صحنه در ساخت یك فیلم گفت: فیلم را یك گروه می‌سازد اما بیشترین زحمت‌ها را كسانی متحمل می‌شوند كه پشت صحنه هستند. كار دستیاران فیلمبرداری به روشنی در كار فیلمبردار موثر است و یكی از شانس‌های من این بوده كه یك گروه خوب داشته‌ام.

”امیر پوریا” منتقد سینما نیز در این برنامه با اشاره به اهمیت حضور فیلمبردار در یك فیلم گفت: به لحاظ مكانیسم تصویربرداری در سینما ، می‌شود خیلی از اعضاء یك فیلم از بازیگر گرفته تا گریمور و حتی كارگردان را در یك صحنه نداشت. اما فیلمبردار همه جا هست و فیلم در واقع از ثبت تصاویر توسط وی شكل می‌گیرد. البته در فیلمبرداری به عنوان كاری كه یك مجموعه در آن تاثیر دارند نمی‌شود ابعاد مختلف دیدگاه‌ها و خصوصیات فیلمبردار را تشخیص داد. من تعجب می‌كنم كه چرا می‌گویند در بعضی فیلم‌ها یكسری مسائل تاثیرگذار است . مثل رنگ چگونه می‌شود رنگ را بدون حركت دوربین تحلیل كرد. بنابراین، در مورد فیلم‌های كلاری آنچه قابل ذكر است تلاشی است كه وی برای حفظ كمپوزسیون تصویر انجام می‌دهد. كلاری در فیلمهایش حركت بی مورد دوربین را كه در اواخر دهه 60 در ایران مرسوم شده بود كنترل كرد و در كم كردن حركت‌های بی‌مورد دوربین خیلی موثر بود.

وی با انتقاد از استفاده از لفظ نابجای " مولف " گفت: اساسا تصویری كه از حیطه معنای مولف بود و آمده تقصیر ما نویسنده‌هاست. تقصیر از ما منتقدان است كه هر بازیگر یا كارگردانی بزرگ می‌شود به او لفظ مولف می‌دهیم. مولف بودن در كار كسی ظهور می‌كند كه عناصر كارش تكرار شده باشد. ما چیزی به نام ”فیلمبردار مولف” نداریم.چون هر فیلمی خصوصیات خاص خود را دارد.

به گزارش ایسنا،”اصغر همت” نیز در پایان این مراسم در خصوص كلاری گفت: من در چهار فیلم اول كلاری یا در كنارش بودم یا در جلوی دوربینش بودم. در ”جاده‌های سرد” وقتی این فیلم ساخته می‌شود حس كردم كه در فیلمبرداری ایران یك اتفاقی دارد می‌افتد ، من آن موقع به ارزش كار كلاری پی بردم.

برگزاری نخستین جشن سینمای آزاد در فرهنگسرای ارسباران

به نقل از روابط عمومی جشن سینمای آزاد، نخستین جشن سینمای آزاد كه توسط انجمن سینماگران آزاد برپا شده است، در روز<>

مهر ماه سال جاری، همزمان با سی و یكمین سالروز افتتاح گروه فیلمسازان سینمای آزاد سابق، در<>

> فرهنگسرای هنر (ارسباران) برگزار می‌شود.

هفته فیلم این جشن نیز،<>

>اول تا هفتم مهر ماه در سالن آمفی تئاتر این فرهنگسرا، در سه سانس ‌١٦-18، ‌١٨-20 و ‌٢٠-22 برپا خواهد شد.

گفتنی است، در هفته‌ فیلم این جشن، آثار كوتاه ارسالی به ستاد جشن، در چهار بخش مسابقه، ویژه (آثار كوتاه كارگردانان سینمای ایران)، جنبی (بازیگران فیلمساز) و مروری بر آثار فعالان فیلم كوتاه پخش خواهد شد.