تبیان، دستیار زندگی
کهکشان SMM J2135-0102 در حال تولید ستارگان با یک ریتم برابر با حدود 250 خورشید در هر سال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال، 250خورشید !!

با دانشمندان (1)

(از امروز قصد داریم هر هفته 3 کشف جدید دانشمندان در حوزه نجوم و ستاره شناسی را به صورت خلاصه در مطلبی تحت عنوان «با دانشمندان» ارائه کنیم. برای آگاهی از دست آوردهای تازه دانشمندان، هر هفته با ما همراه باشید.)

کشف موجود زنده در حیات منجمد

دانشمندان سازمان ناسا طی کشفی شگفت انگیز برای اولین بار توانستند جانداری میگو مانند و یک عروس دریایی را در ورای صفحه یخی بزرگی در قطب جنوب کشف کنند. این جانداران در عمق 182 متری از این صفحه یخی در جایی که هیچ نوری در آن وجود ندارد و دانشمندان تنها انتظار حضور چند میکروب کوچک در آن منطقه را داشتند، یافته شده اند. دانشمندان در این تصاویر موجودی میگو مانند و کنجکاو را مشاهده کردند که شناکنان خود را به کابل های دوربین رسانده و در آنجا متوقف شده است.

ثبت این تصاویر باعث شده است دانشمندان درباره اطمینان خود از وجود نداشتن حیات در محیط های خشن و نامناسب تجدید نظر کنند و به این نکته بیاندیشند که اگر موجودات میگو مانند می توانند در اعماق بیش از 180 متری آب های قطب جنوب و در زیر صفحات یخی زندگی کنند آیا امکان وجود آن ها در محیط هایی مشابه اما فرا زمینی مانند اروپا (یکی از اقمار سیاره مشتری) وجود خواهد داشت؟ البته این سوال که جانوران در محیط های خشن و نامناسب مانند سطح سیارات و  اقمار آن ها چگونه تغذیه می کنند هنوز بی پاسخ مانده است.

گرچه دانشمندان در یافتن منبع تولید غذای این جانوران عاجز مانده اند اما در عوض توانسته اند کهکشان جدیدی را کشف کنند که قادر است در هر سال 250 خورشید تولید کند!

کهکشان SMM J2135-0102 در حال تولید ستارگان با یک ریتم برابر با حدود 250 خورشید در هر سال است.

کهکشانی که خورشید تولید می‌کند

محققان دانشگاه دورهام انگلیس با کمک تلسکوپ «آپکس» واقع در کوه های آند و ارتفاع 5 هزار متری از سطح دریا موفق شدند این کهکشان جدید را که SMM J2135-0102 نام دارد کشف کنند.

این کهکشان آنچنان از زمین دور است که وقایعی که اکنون در آن مشاهده می شوند 10 میلیارد سال قبل رخ داده اند. به این دلیل ستاره شناسان موفق شده اند برای اولین بار اندازه گیری های مستقیمی از ابعاد و نور مناطق تشکیل ستارگان در جهان نخستین (تنها حدود 4 میلیار سال پس از بیگ بنگ) به دست آورند. این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: «ما دریافتیم که SMM J2135-0102 در حال تولید ستارگان با یک ریتم برابر با حدود 250 خورشید در هر سال است.» براساس گزارش نیچر، این کهکشان جدید به دلیل جرم بسیار زیادی که دارد حتی از فاصله 10 میلیارد سال نوری نیز بسیار درخشان دیده می شود.

البته کشف این کهکشان باعث نشده است تا دانشمندان از کهکشان راه شیری غافل شوند و به آن نپردازند. مخصوصا زمانی که اولین مرحله مأموریت پلانک به پایان رسیده است.

تلسکوپ فضایی پلانک که از ماه می 2009 (اردیبهشت 1388) نقشه‌برداری از سراسر آسمان را در چهار جهت متفاوت آغاز کرده، به تازگی اولین مرحله این مأموریت را به پایان رسانده است.

به گزارش وایرد، پلانک آسمان را به شکل نوارهای باریکی رصد خواهد کرد، برای درک بهتر این حرکت و شکل نقشه‌برداری این ماهواره، باید حرکت دستی را در نظر بگیرید که دارد سیبی را به شکل نواری باریک و ممتد پوست می‌کند، البته در جهت معکوس!

بال‌های آتشین در دل راه شیری

این تصویر که از اسکن تهیه‌شده توسط این ماهواره گرفته شده، ساختار و شکل ابرهای حاصل از غبار کیهانی را در فاصله حدود 500 سال نوری از ستاره خورشید نشان می‌دهد. نوار روشنی که این تصویر فروسرخ دور را به دو قسمت تقسیم کرده، صفحه مارپیچ کهکشان راه شیری است. بالای این نوار روشن، می‌توانید غبار سرد را مشاهده کنید که دارد به شکل قوسی به سمت بالا حرکت می‌کند. ترکیب رنگ‌ها در اینجا کمی غیرمتعارف است: طیف سرخ غبار سردتر را نشان می‌دهد و هر چقدر به سمت رگه‌های سفید پیش می‌رویم دما بالاتر خواهد رفت.

مأموریت ماهواره پلانک که توسط آژانس فضایی اروپا «اسا» به آسمان پرتاب شده، تهیه دقیق‌ترین نقشه تابش زمینه کیهانی جهان است که به زمان انفجار بزرگ، یعنی حدود 13.7 میلیارد سال پیش برمی‌گردد.

منابع: مهر / جام جم / خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر