تبیان، دستیار زندگی
کافی است برای مدت کوتاهی از دنیایی که برای خود ساخته اید خارج شده و به جهانی پاگذارید که دیگران در آن زندگی می کنند و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از پیله خود خارج شوید

موفقیت در کار و زندگی با برقراری ارتباط مؤثر

پیله تنهایی

به منظور برقراری رابطه صمیمانه و نزدیک با دیگران، راه کارهای مختلفی وجود دارد از جمله این که با دیگری، در یک یا چند مورد، دیدگاهی نزدیک یا مشابه داشته باشید. رسیدن به این هدف، بسیار آسان است؛ کافی است روحیه ای قابل انعطاف داشته باشید و بتوانید برای مدت کوتاهی، از دنیایی که برای خود ساخته اید، خارج شوید و به جهانی پا گذارید که دیگری یا دیگران، در آن زندگی می کنند. یکی از بزرگ ترین اشتباهات ما، این است که تصور می کنیم بقیه مردم هم همان طور به جهان نگاه می کنند که ما می نگریم. در ارتباطات اجتماعی، هیچ روش واحدی برای درست نگریستن به جهان و اجتماع وجود ندارد. اگر در روابط اجتماعی و خانوادگی، فردی خود را محق کامل و دیگری را دچار اشتباه واضح تصور کند، هرگز مذاکره یا مشاوره، معنی و مفهوم پیدا نمی کند.

روان شناسی مدرن، ثابت کرده که برای برقراری ارتباط دوستانه یا کاری، مؤثرترین روش، هم نوایی است که می تواند هدایت فرد مقابل در مسیر مناسب و دلخواه را به دنبال داشته باشد.

تفاهم

تفاهم، حالتی بین دو یا چند نفر است که موجبات تأثیرگذاری و هم اندیشی را فراهم می سازد و به طور معمول زمانی به وجود می آید که:

- با یک یا چند نفر، در روند همکاری و تشریک مساعی برای رسیدن به یک هدف مشترک، قرار داشته باشید.

- در یک حالت روحی – روانی باشید که طرف مقابل تان هم در آن حالت یا وضعیت قرار داشته باشید.

- آهنگ و نحوه صحبت کردن تان با مخاطب، در یک سطح یا نزدیک به هم بوده باشد.

- شما و مخاطب تان تا آن جا که مقدور است، دنیا و شرایط محیطی را به صورتی مشابه یا نزدیک به یکدیگر بنگرید.

- یک مورد مشترک (زبان، ملیت، مذهب، علایق ورزشی و...) بین تان وجود داشته باشد.

- از ذهنیتی مشابه یا نزدیک به یکدیگر برخوردار باشید.

- هدف از تفاهم، این است که دو نفر به دیدگاه و نتیجه مشترکی برسند، نه این که یکی بخواهد به دیگری ثابت کند که حق با او بوده و هست!

تفاهم

راه کارهای رسیدن به تفاهم

به منظور برقراری رابطه نزدیک و رسیدن به تفاهم با طرف مقابل، در زیر راه هایی پیشنهاد می گردد:

اگر شما در مذاکره قابل انعطاف باشید، خیلی راحت تر می توانید در ارتباط شغلی، زندگی و... به تفاهم برسید. اگر در یک مذاکره به این نتیجه رسیدید که تفاهم، به علت پافشاری شما روی دیدگاه های تان به خطر می افتد، به انعطاف پذیری بیش تری فکر کنید. هدف مذاکره، تنها بحث کردن نیست، بلکه رسیدن به دیدگاه مشترک یا نزدیک به یکدیگر می باشد.

زمانی که دو نفر در یک موضوع یا مطلب به تفاهم برسند، در بسیاری از افکار و رفتارهای دیگر هم به سادگی به تفاهم می رسند. برعکس، دو نفری که در وضعیت سوء تفاهم یا لجاجت و دشمنی قرار گرفته اند، حتی حرف ها و عقاید ساده و بدیهی یکدیگر را نقد کرده یا مورد مخالفت قرار می دهند، هر چند صحت و حقانیت آن ها برای شان واضح و روشن بوده باشد.

برای این که در ایجاد و استمرار حس تفاهم مهارت پیدا کنید، باید این قابلیت را داشته باشید که نسبت به مطالب و اطلاعاتی که دیگران در اختیار شما می گذارند، حساس، بینا و دقیق شوید و سریع و متناسب با اطلاعات کسب شده، اقدامات عملی خودتان را با نهایت انعطاف پذیری، در راستای هم نوایی و برقرار ارتباط نزدیک با آنان به کار برید.

تجزیه و تحلیل عوامل تأثیرگذار در ارتباط مؤثر

زمانی که از نحوه ارتباط مؤثر با دیگران صحبت می شود، ذهن ما متوجه موضوعاتی می شود که به صورت کلامی، مذاکره، صحبت و یا رد و بدل جملات بین دو نفر صورت می گیرد، در حالی که تحقیقات متعدد و دقیق آماری، سه عامل مؤثر در این فرآیند را به این صورت معرفی می کند:

1) تأثیر کلمات، عبارات و مطالب بیان شده: 7 درصد

2) زبان بدن (حرکات بدن، دست ها، چشم ها و...): 55 درصد

3) آهنگ، ظرافت و طنین صحبت کردن: 38 درصد

ارتباط

در بانک ها، فروشگاه ها، دفاتر فروش بلیط هواپیما، ادارات، شرکت ها و... در حالی که مدیران و تصمیم گیران سالمند، در دفترهای شان بسیار جدی بوده و دور از چشم مشتریان و به اصطلاح ارباب رجوع قرار دارند، در خط اول ارتباط با مراجعان، افرادی جوان، مؤدب، شاداب، با حوصله، برازنده و با لحن صدایی زیبا و آرام بخش را قرار می دهند.

هم نوایی

برای این که حس تفاهم، دوستی، اعتماد و احترام دیگری را جلب کنید، سعی کنید خودتان را مشابه او جلوه دهید. اگر او به تیم ورزشی خاص، شهر به خصوص یا موضوع ویژه ای علاقه دارد، با اشتیاق در همین زمینه ها صحبت کنید.

روان شناسی مدرن، ثابت کرده که برای برقراری ارتباط دوستانه یا کاری، مؤثرترین روش، هم نوایی است که می تواند هدایت فرد مقابل در مسیر مناسب و دلخواه را به دنبال داشته باشد.

منبع: ماهنامه شادکانی و موفقیت شماره 67

تنظیم برای تبیان- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

سرنخ های غیر کلامی

برای ما شدن ، گذشت کن!

ارتباط هنرمندانه

جادوی ارتباط موثر

کاربران محترم می توانند مطالب خود در این زمینه را در بخش انجمن های تخصصی تبیان قرار دهند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.