تبیان، دستیار زندگی
گرم شدن جهانی هوا و خشكی زمین موجب بروز تغییراتی در مزارع شده و در نهایت به كمبود تولید گندم و افزایش قیمت مواد غذایی اصلی می‌انجامد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیرات‌تغییر ‌آب‌وهوا بر زندگی
کره زمین

همگی ما به طور مكرر در مورد تغییرات و مضرات آلودگی هوا و تاثیر آن بر وضعیت جسمی و سلامتی شنیده‌ایم و كم و بیش آگاه هستیم اما تغییرات آب و هوایی در چند سال اخیر تاثیرات دیگری نیز بر وضعیت زندگی جانداران داشته است كه در این بخش به اختصار به چند نمونه از آنها می‌پردازیم.

كاهش تولید گندم در جهان

گرم شدن جهانی هوا و خشكی زمین موجب بروز تغییراتی در مزارع شده و در نهایت به كمبود تولید گندم و افزایش قیمت مواد غذایی اصلی می‌انجامد.

سال گذشته تولید گندم در سراسر جهان به پایین‌ترین میزان خود در مدت 50 سال اخیر رسیده است.

از آنجا كه قیمت گندم بر قیمت بسیاری از مواد غذایی از جمله نان،‌ جو و غذاهای گرفته شده از گروه غلات تاثیر گذار است ، كمبود این ماده و افزایش قیمت آن موجب افزایش بقیه مواد غذایی نیز می‌شود.

در ضمن به دلیل افزایش قیمت آرد گندم، بسیاری از محصولات دیگر نظیر ماكارونی و حتی حبوبات نیز افزایش قیمت داشته‌اند و این افزایش قیمت در طول 2 دهه اخیر به اوج رسیده است.

از طرف دیگر، با كاهش تولید گندم خانواده‌ها به جای مصرف گندم، گوشت را جایگزین این ماده غذایی می‌كنند.

از آنجا كه غذای دام و محصولات گوشتی نیز از گیاهان است به طور غیر مستقیم با كاهش میزان عرضه، غلات مورد استفاده دام‌ها نیز گران می‌شود و قیمت گوشت نیز افزایش می‌یابد.

به همین دلیل چنانچه گرم شدن هوا و كاهش نزولات آسمانی ادامه یابد نمی‌توان انتظار افزایش تولید گندم و كاهش قیمت مواد غذایی را داشت.

محققان میزان جریان بوی گل‌ها به وسیله جریان هوا و باد را مورد ارزیابی قرار داده‌اند و نتیجه گرفته‌اند در مكان‌هایی كه هوا توسط خودروها و صنایع آلاینده آلوده می‌شود گل‌ها تا 90 درصد‌ بوی خود را از دست می‌دهند

از دست رفتن عطر گل‌ها

محققان آمریكایی اعلام كرده‌اند آلودگی هوا بر بوی گل‌ها تاثیر منفی دارد و موجب كاهش یا از دست رفتن بوی گل‌ها می‌شود.

هوای آلوده نه تنها بوی گل‌ها را كاهش می‌دهد بلكه موجب اختلال در عملكرد و زندگی حشرات تغذیه كننده از گل‌ها می‌شود. محققان دانشگاه ویرجینیا اعلام كرده‌اند در هوای پاكیزه بوی گل‌ها تا هزار متر دورتر نیز توسط مشام بسیاری از حیوانات و حشره‌ها قابل تشخیص است. در صورتی كه این بو در هوای آلوده تا 200 متر دور تر هم نمی‌رسد. گفتنی است بوی گل‌ها در هوای آلوده توسط انسان بسختی استشمام می‌شود و به همین دلیل به نظر می‌رسد در شهرهای آلوده گل‌ها بو ندارند.

محققان میزان جریان بوی گل‌ها به وسیله جریان هوا و باد را مورد ارزیابی قرار داده‌اند و نتیجه گرفته‌اند در مكان‌هایی كه هوا توسط خودروها و صنایع آلاینده آلوده می‌شود گل‌ها تا 90 درصد‌ بوی خود را از دست می‌دهند.

کره زمین

ذوب شدن سریع برف‌ها

تحقیقات نشان داده غبار و آلودگی هوا موجب تسریع در ذوب شدن برف‌ها می‌شود.

محققان دانشگاه یوتا اعلام كرده‌اند با وجود سرمای زیاد هوا، در مناطقی كه آلودگی هوا بیشتر است برف‌ها زودتر ذوب شده و از میان می‌روند.

بنابر همین گزارش كه از نظر گروه‌های مختلف كارشناسان نیز مورد تایید قرار گرفته است، در برخی شهرهای پاك جهان برف‌ها تا مدت‌ها روی كوه می‌ماند و افراد می‌توانند در بازی‌ها و ورزش‌های زمستانی از آن استفاده كنند؛ در صورتی كه در شهرهای آلوده و پر غبار برف‌ها بسرعت آب می‌شوند.

به همین دلیل می‌توان گفت سرعت ذوب برف در مناطق شهری و روستایی كاملا متفاوت است و در مناطق روستایی و دور از شهرها دیرتر ذوب می‌شوند.

البته به عقیده كارشناسان این ذوب شدن بسرعت نیست، اما اگر سرعت ذوب شدن را با اوایل فصل بهار مقایسه كنیم با این‌كه آمار دقیقی در تمام مناطق جهان وجود ندارد، این اختلاف ذوب شدن در مناطق آلوده شهری حدود 7 درصد بیشتر بر آورد می‌شود.

چنانچه گرم شدن هوا و كاهش نزولات آسمانی ادامه یابد نمی‌توان انتظار افزایش تولید گندم و كاهش قیمت مواد غذایی را داشت

تولد نوزادان كم‌ وزن

آلودگی هوا در شهرهای صنعتی موجب تولد نوزادان كم‌وزن می‌شود.

آلودگی هوا

محققان اعلام كرده‌اند آلودگی هوا در شهرهای صنعتی یكی از عوامل مهم در تولد نوزادان كم‌وزن است.

محققان دانشگاه كویینزلند اعلام كرده‌اند پس از بررسی و مقایسه وضعیت بیش از 15000سونوگرافی در شهرهای شلوغ و حومه آنها، تولد نوزادان در شهرهای صنعتی به دلیل آلودگی هوا با وزن پایین‌تر صورت می‌گیرد.

بنابر همین گزارش برخی شواهد نشان می‌دهد احتمال تولد نوزادان كم‌وزن در روستاها و شهرهای سواحل دریا با هوای پاك‌تر بسیار كمتر است. در ضمن محققان هشدار می‌دهند مادرانی كه علاوه بر زندگی در شهرهای آلوده، در محیط‌های كاری با هوای آلوده به مواد شیمیایی نیز كار می‌كنند، بیشتر در معرض زایمان نوزادانی با وزن كم و حتی نارس هستند.

بررسی‌ها نشان داده چنین مواردی بیشتر از همه بخش سر، قد و شكم نوزادان را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.این مطالعات چندین ساله توسط بسیاری از محققان تایید و در نهایت مشخص شده رشد جنین در هفته‌های 13 تا 26 بسیار تحت تاثیر مواد خارجی و آلوده موجود در هوا قرار می‌گیرد و نیاز به توجه بیشتری دارد.

منبع: جام جم

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور