تبیان، دستیار زندگی
جایزه جهانی آندرسن كه به نوبل كوچك ادبیات شهرت دارد با حضور امسال كه با حضور زهره قائینی در صدر هیات داوران جایزه اندرسن واحمدرضا احمدی نویسنده ایرانی که در جمع پنج نامزد نهایی دریافت جایزه هانس كریستین آندرسن 2010 قرار داشت ایرانی شده بود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه «هانس كریستین اندرسن»

هانس کریستین آندرسن

جایزه آندرسن؛ نوبلی كه به نامزد ایرانی نرسید

احمدرضا احمدی نویسنده ایرانی در جمع پنج نامزد نهایی دریافت جایزه هانس كریستین آندرسن 2010 قرار داشت.

در حالی كهاحمدرضا احمدی نویسنده ایرانی در جمع پنج نامزد نهایی دریافت جایزه هانس كریستین آندرسن 2010 قرار داشت، این جایزه در بخش نگارش به «دیوید آلموند» نویسنده انگلیسی و در بخش تصویرگری به «یوتا باوئر» تصویرگر آلمانی رسید. این دو جایزه خود را 20 شهریور امسال در كنگره سالانه دفتر بین‌المللی كتاب برای نسل جوان(ibby) در شهر سانتیاگو اسپانیا دریافت می‌كنند.

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)، امسال آلموند انگلیسی برای دریافت جایزه معتبر آندرسن كه به نوبل كوچك ادبیات شهرت دارد با احمدرضا احمدی نویسنده ایرانی، بارتولمو كامپوس از برزیل، لنارت هلسینگ از سوئد و لوئیس جنسن دانماركی در بخش پایانی رقابت كرد.

امسال(2010) شعب دفاتر بین‌المللی كتاب برای نسل جوان(IBBY) از ۲۹ كشور جهان نامزدهای خود را برای این جایزه معرفی كرده‌ بودند.

این جایزه هر دو سال یك بار توسط دفتر بین‌المللی كتاب برای نسل جوان (ibby) به یك نویسنده و یك تصویرگر اهدا می‌شود كه احمدرضا احمدی در بخش تالیف(نویسنده) نامزد دریافت این جایزه شده بود.

هیات‌داوران جایزه اندرسن كه در صدر آن امسال هیات داوران جایزه اندرسن كه در صدر آن امسال زهره قائینی از ایران قرار داشت، در بیانیه پایانی خود دیوید آلموند را به خاطر خلق آثاری به سبک رئالیسم جادویی برای کودکان و شیوه داستان سرایی‌اش که تخیل مخاطبان نوجوان را به کار می‌اندازد، ستایش كرد.

یکی از معیارهای اصلی گزینش برندگان این جایزه سهم جاودان در ادبیات کودکان جهان و تاثیر گذاری آنها در عرصه ملی ادبیات كودكان است كه شورای كتاب كودك ایران نیز هر دو سال یك بار با محوریت این معیار نمایندگان ایرانی این جایزه را بر می‌گزیند.

یوتا باوئر تصویرگر آلمانی دیگر برگزیده جایزه آندرسن دانش آموخته رشته گرافیک و تصویرگری از دانشگاه هامبورک است و توانایی ویژه‌اش در نگاه کردن به پیرامون از دید کودکان مورد توجه هیات داوران آندرسن قرار گرفته است.

از ایران تاكنون تنها فرشید مثقالی در سال ۱۳۵۳ موفق به دریافت این جایزه شده است.

هیات‌داوران جایزه اندرسن كه در صدر آن امسال هیات داوران جایزه اندرسن كه در صدر آن امسال زهره قائینی از ایران قرار داشت، در بیانیه پایانی خود دیوید آلموند را به خاطر خلق آثاری به سبک رئالیسم جادویی برای کودکان و شیوه داستان سرایی‌اش که تخیل مخاطبان نوجوان را به کار می‌اندازد، ستایش كرد.

اهدای جایزه اندرسن به مجموعه آثار یک نویسنده از سال ۱۹۵۶ و به مجموعه آثار یک تصویرگر از سال ۱۹۶۶ آغاز شد. این جایزه شامل یک مدال طلا و یک دیپلم است.

زهره قائینی رییس هیات‌داوران جایزه آندرسن 2010 طی نشستی مطبوعاتی كه اوایل فروردین در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی كتاب كودك بولونیا برگزار شد دیدگاه‌های هیات‌داوران و برگزیدگان اندرسن 2010 را اعلام  از ایران تاكنون تنها فرشید مثقالی در سال ۱۳۵۳ موفق به دریافت این جایزه شده است  كرد.

هانس كریستین اندرسن نویسنده فقید دانماركی در سال ۱۸۰۵ در دانمارك و در خانواده‌ای فقیر متولد شد. وی حرفه‌ خود را با قصه‌های كهن آغاز كرد و شكل جدیدی از افسانه‌ها را با نبوغ و تخیل فردی خود پروراند. او به معنای واقعی، روحی تازه در افسانه‌های عامیانه دمید و در واقع بر پایه‌ آنها آثار هنری تازه و اصیلی خلق كرد.

وی پدیدآورنده‌ ۲۱۰ داستان و افسانه‌ پریان، ۸۰۰ قطعه شعر و ۶ رمان است. آثار او بارها در سراسر جهان ترجمه و تصویرگری شده است و در ایران هم اولین ترجمه‌ از اندرسن با نام «قصه سرو چه می‌گفت؟» در سال ۱۳۱۰ منتشر شد كه اصل آن در موزه هانس كریستین اندرسون در دانمارك موجود است. سپس «قوهای وحشی» در سال ۱۳۱۴ منتشر شد كه این شیفتگی تاكنون ادامه داشته است و بارها منتخبی از آثارش با ترجمه‌های مختلف چاپ شده و در بازار كتاب ایران موجود است.

گردآوری:نرگس امیرسرداری