تبیان، دستیار زندگی
شوخی های دور از نزاکت، ابراز علاقه های کودکانه مثل خیلی از ابراز علاقه های آقا پسرهایی که با مرحله انتخاب همسر حداقل 5 تا 10 سال فاصله واقعی دارند و تا آن موقع طبیعی است که تغییر نظر بدهند،پیامک های مستهجن، و ابراز علاقه های سیاه و معصیت بار مثل ابر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامک و تاملات فرهنگی آن

حجت الاسلام شهاب مرادی

مقید باشیم فارسی بنویسیم و انگیسی ننویسیم و فینگلیش اصلا ! همه در مورد زبان فارسی غیرت بیشتری داشته باشیم و در خرید گوشی دقت کنیم زبان فارسی را پشتیبانی کند.

حجت الاسلام شهاب مرادی در وب سایت خود نوشت: هفت سال از اولین روزهای تجربه دریافت و ارسال sms می گذرد. تنوع کاربرد های "سامانه پیام کوتاه" و فراگیر شدن استفاده از آن به تقویت نقش و نفوذ آن منجر شد.

علی رغم سرعت و شتاب رواج و نفوذ این رسانه در زندگی روزمره مردم هنوز روش و فرهنگ استفاده از آن مورد توجه و آموزش قرار نگرفته است.

شوخی نیست فقط در یک روز عید قربان 146 میلیون اس ام اس ارسال شده و این عدد در نوروز به اوج می رسد؛ نوروز 87، 215میلیون و نوروز 88، 287میلیون پیامک ارسال شده که معمولا هر ساله درصدی از کاربران به دلیل عدم توفیقشان در ارسال پیامک گلایه می کنند و شرکت ارتباطات سیار این مقدار را در سال 88 حدود 20 درصد اعلام کرده یعنی خیلی بیشتر از 300 میلیون پیامک در یک روز (یعنی هزینه ای که با عزم ملی می تواند در یک روز واقعا گره گشا باشد)

آیا در کنار شنیدن این گونه اخبار و یا گزارشی که حکایت از ارسال 285 میلیارد sms در سال دارند به جای خالی آموزش "روش استفاده" صحیح و ترویج "فرهنگ استفاده" درست و متناسب با فرهنگ و آداب ملی و دینی خودمان فکر کرده اید؟

این واقعیت است که اغلب افراد که گوشی موبایل دارند دفترچه راهنمای استفاده از آن دستگاه را نخوانده اند و مهارت لازم برای استفاده از تمام امکانات گوشی موبایل را ندارند. در چندجلسه مختلف با حضور جوانان و میانسالان سوالاتی را در مورد برخی کارکردهای موبایل مطرح کرده ام و پاسخ ها مؤید این مطلب بوده که حتی برخی از دفترچه تلفن موبایل هم استفاده نمی کنند! و آموزش روش های استفاده از گوشی موبایل و نوشتن و خواندن اس ام اس ضروری به نظر می رسد و فرهنگ استفاده ضروری تر.

آیا به جای خالی آموزش "روش استفاده" صحیح و ترویج "فرهنگ استفاده" درست و متناسب با فرهنگ و آداب ملی و دینی خودمان فکر کرده اید؟

با چندین کلیدواژه در گوگل جستجو کردم به این امید که شاید چیزی شبیه "فرهنگ استفاده از پیامک" پیدا کنم که نتیجه ای نداشت.

بنابراین بهتر است چند نکته را در این باب با هم مرور کنیم:

1. نکته اول توجه به ترجمه SMS؛ یا همان Short Message Service است ؛ سامانه پیام کوتاه، همان "پیامک" خودمان:

مهمترین صفت و مشخصه آن "کوتاه بودن" است که معمولا رعایت نمی شود. بسیاری از پیامهای دریافتی من lms است و واقعا Long Message است و این به جا نیست! و در بسیاری از موارد واقعا آزاردهنده است مثل این متن های مفصلی که این روزها در توصیف بهار و تبریک نوروز مرسوم می شود.

sms

آیا غزل و قصیده از مصادیق پیام کوتاه است؟!

یهتر است تلاش کنیم مقصود و غرض اصلی ارسال پیاممان را در کوتاه ترین عبارت بیان کنیم و اصل مطلب را بیان کنیم. مثلا اگر منظورمان تبریک است خیلی راحت بنویسیم: سلام تبریک/ یا سلام مبارکا باشه/ یا سلام عید مبارک/ یا سلام نوروز مبارک ... یا هر چیز دیگه ای که از 4-3 کلمه بیشتر نشود! باور کنید گیرنده پیامک متوجه می شود که شما قصد داشتید عید نوروز سال 89 را به او تبریک بگویید و حتما می داند که شما می دانید نوروز اول بهار و اول فروردین است و می داند که شما می دانید سال چند روز است و نیازی نیست اطلاعاتی در مورد هفت سین و غیره به او بدهید. لطفا این سبک نادرست را با هم اصلاح کنیم.

و یا در پاسخ پیامک تبریک عبارتی کوتاه مثلا: سلام تبریک و سپاس و...

2. زبان فارسی اصلا قابلیت زبان انگلیسی را در کوتاه و مختصر نویسی ندارد.

please call >> plz cal و یا see you >> c u

پس با عبارتهای طولانی، کار را سخت تر نکنیم.

sms

3. مقید باشیم فارسی بنویسیم و انگیسی ننویسیم و فینگلیش اصلا ! همه در مورد زبان فارسی غیرت بیشتری داشته باشیم و در خرید گوشی دقت کنیم زبان فارسی را پشتیبانی کند.

باور کنیم در دراز مدت فینگلیش (یا پینگلیش) به زبان فارسی آسیب می زند. (سیاست جایگزینی حروف لاتین به جای حروف فارسی و عربی از سیاست های مهم فرهنگی استعمار است که در ترکیه و جمهوری آذربایجان و... اجرا شده و می دانید که غرب گام به گام و بسیار با حوصله عمل می کند)

عدم وجود سبک واحد و استاندارد در استفاده از حروف معادل انگلیسی به جای حروف فارسی در فینگلیش، خواندن و فهم آن را دشوار می کند و اشتباهات نوشتاری و سوء تفاهم های بعضا پیچیده ای را سبب می شود.

4. مسئله ی بسیار با اهمیت زمان را هم برای خودمان و هم برای دیگران مهم بدانیم و تلاش کنیم کمترین زمان را از دیگران بگیریم.

از ارسال پیامک های بلند، پیامهای سریالی و یا طنز، بدون رضایت افراد واقعا باید خودداری کرد. تا مزاحم مدیریت زمان دیگران نباشید!

دقت بفرمایید که من فقط پیشنهاد می دهم، بقیه کار به سلیقه شما و میزان توجه و احترامتون به وقت دیگران بستگی دارد.

5. به پیامهای موش و گربه بازی و بیست سوالی هرگز نباید پاسخ داد. کسی که پیامکی ارسال می کند و از معرفی خود طفره می رود را بی تردید مزاحم بدانید!

"اس ام اس بازی" با افراد ناشناس یا آشنایانی که روابط خاصی را گام به گام می خواهند شروع کنند از اشتباهات رایج نوجوانان است که در اکثر موارد پشیمانی های گزنده ای در پی دارد.

هرچند جوانان و بزرگسالانی که خود را گرفتار این بازی کرده و در حل پیامدهای آن ناتوان و مستاصل می شوند را دیده ام ولی شیوع این اشتباه بیشتر در نوجوانان است. که متاسفانه امکان مراجعه آنها به مراکز مشاوره کم و احساس نیازشان برای مراجعه کمتر است.

6. والدین مراقب sms بازی نوجوانان خود و اعتیاد آنها به sms بازی باشند و این رفتار را طبیعی و بی خطر ندانند.

sms

7. "شوخی های دور از نزاکت"، "ابراز علاقه های کودکانه" مثل خیلی از ابراز علاقه های آقا پسرهایی که با مرحله انتخاب همسر حداقل 5 تا 10 سال فاصله واقعی دارند و تا آن موقع طبیعی است که تغییر نظر بدهند،"پیامک های مستهجن"، و "ابراز علاقه های سیاه و معصیت بار" مثل ابراز علاقه یک مذکر به یک خانم متاهل که هیچ توجیهی ندارد حتی اگر در مرحله طلاق باشد!- و "مزاحمت های به ظاهر اشتباهی" را به هیچ وجه و ابدا پاسخ ندهید.

8. موضوع تبلیغات ناخواسته پیامکی که توسط مخابرات یا شرکت های ارائه کننده پیامک های گروهی انجام می شود ظاهرا با حقوق مشتری مغایر است و بی تردید از مصادیق مزاحمت است و شاید دانستن این حق برای بهبود این وضع مفید است.

تنظیم : مریم طالبی

برگرفته از :  

http://www.shahab-moradi.ir