تبیان، دستیار زندگی
طبیعت به انسان درس بندگی می دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله حسینی بوشهری

طبیعت به انسان درس بندگی می‌دهد

طبیعت به انسان درس بندگی می دهد

دوری از خدا و گناه احساس غم و مردگی را در وجود آدمی پرورش می‌دهد، ولی بهار طبیعت به انسان می‌آموزد که مانند درختان خشک و بی برگ می‌توان با عبادت و بندگی خدا، دوباره زنده شد.

آیت الله حسینی بوشهری در گفت‌‌وگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به فرارسیدن فصل بهار و تازه شدن طبیعت  اظهارداشت: در فصل پاییز و زمستان برگ درختان خشک و طبیعت روی زمین می‌میردو دوباره در فصل بهار زنده می‌شود و این زنده شدن و نشاط وشادابی طبیعت به آدمیان گوش زد می‌کند که زندگی، نشاط آفرین، روح بخش و مسرت بخش است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه طبیعت از دیدگاه اسلام ادامه داد: دین اسلام نسبت به بهار و طبیعت سفارش‌هایی دارد و آن را موجب شادی و نشاط معرفی کرده و برای زدودن غم و اندوه، نگاه به سبزه و رودخانه را  سفارش کرده است.

وی افزود: ملت ما متناسب به علاقه‌ فطری که به طبیعت دارند در ایام بهار و تعطیلات نوروزی فرصت را مغتنم شمرده و بعد از یک سال کار و تلاش و دوری از طبیعت به دامان آن می‌روند و از شادابی و نشاط آن بهره مند می‌گردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه به خرافه سیزده بدر اشاره کرد و بیان داشت: برخی به خاطر سنت‌های غلط وخرافی گذشتگان این روز را نحس دانسته و برای دوری از نحسی آن به دامان طبیعت پناه می‌برند و با گره زدن سبزه به خیال خود آفات آن روز را از خود دفع می‌کنند؛ در حالی که این تعبیر و نگاه در اسلام وجود ندارد.

وی افزود: از دیدگاه اسلام همه روز‌ها روز خداست و ارزشمند می‌باشند و نحسی جز خرافه و کج فهمی چیز دیگری نیست، دین اسلام همه روز‌ها را متعلق به خدا می‌داند و اصل رفتن به طبیعت و استفاده درست از آن را سفارش کرده و آن را ممدوح و پسندیده دانسته است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت : رفتن به طبیعت منحصر به روز سیزده فرورودین نیست، بلکه در همه روزهای بهار می‌توان به دامان طبیعت رفت و از فضای دل انگیز آن استفاده کرد.

این استاد حوزه ادامه داد: طبیعت و بهار نشانگر این نکته است که بعد از هر فضای غیر زنده و غیرشادی، می‌توان دوباره شادی و نشاط را در زندگی به دست آورد و اگر روح انسان دچار نوعی مردگی شده و بخاطر گناه و دوری از خدا به نوعی بی نشاطی گراییده است، همان‌طورکه با فرارسیدن فصل بهار دوباره زیبایی و نشاط وزنده شدن در زمین حاصل می‌شود، می‌توانیم روح خود را با ایمان به خدا و توجه به او شاداب و با نشاط کرده و با حرکت جدید و جدی تر در راستای بندگی خدا تا پایان سال مانند سرسبزی درختان در مسائل دنیوی و معنوی خود شاد و بانشاط باشیم.

وی در پایان با اشاره به ضرورت محافظت از محیط زیست اظهارداشت: همگان باید در حفظ طبیعت کوشا باشند و برای ماندگاری طبیعت تلاش کنند چون طبیعت متعلق به همه جامعه است و همگان در بهرمندیو استفاده از آن حق دارند ولی آتش سوزی‌ها در طبیعت ضربه زدن به حقوق جامعه و دیگران است لذا موظف هستیم همان‌طورکه از زندگی خود محافظت می‌کنیم از طبیعت نیز برای استفاده درست دیگران محافظت کنیم و در نگهداری آن کوشا باشیم.