تبیان، دستیار زندگی
یکی از مراجعات شایع بیماران به مطب‌ متخصصان پوست به دلیل خطوط طولی یا عرضی روی پوست است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطوط طولی و عرضی روی پوست

علل و راه‌ حل استریا

استریا

یکی از مراجعات شایع بیماران به مطب‌ متخصصان پوست به دلیل خطوط طولی یا عرضی روی پوست است که گاهی به رنگ ‌های سفید یا قرمز یا متمایل به آبی مشاهده می ‌شود.

این ضایعات را به طور شایع در ناحیه شکم و گاهی سینه ی خانم‌ های باردار مشاهده می ‌کنید.

علاوه بر این، روی شانه ‌های مردان جوان به ویژه اگر با تمرینات بدن ‌سازی، بافت زیرین آن ها دچار افزایش حجم ناگهانی شده باشد به وفور مشاهده می‌ کنید.

این ضایعات در هر وسعت و طولی که باشند با گذشت زمان نمای بارز و آشکار اولیه را از دست داده و کمتر به چشم می ‌آیند.

بیمارانی که تحت درمان با کورتون خوراکی یا موضعی بوده و یا بیماری کوشینگ داشته باشند، ممکن است استریاها، پهن و گسترده شده و در مناطقی غیر معمول مانند صورت نیز ایجاد شوند که نمای بالینی ناجوری ایجاد می ‌کند.

در حال حاضر در بازار دارویی کشورمان و البته سراسر دنیا محصولات زیادی برای درمان استریا مشاهده می ‌شود ولی واقعیت این است که اکثریت قریب به اتفاق این محصولات از سوی کارخانجات تولید کننده محصولات آرایشی و زیبایی تولید و عرضه می‌ شود و در غالب موارد از لحاظ علمی حایز اهمیت چندانی نبوده و نقشی در درمان آن ندارد.

البته با توجه عمومیت و گستردگی ضایعه به ویژه در خانم‌ ها و نوجوانان هر ساله شاهد ظهور ترکیبات جدیدی در این زمینه هستیم که با ادعای درمان و یا حداقل بهبود نسبی ضایعه معرفی شده و در بسیاری از موارد تبلیغات گسترده ی تلویزیونی نیز به ایجاد باورهای غلط در مورد این مواد و محصولات دامن می ‌زند.

درمان استریا

جالب است بدانید که معمولا این محصولات حاوی انواعی از ویتامین ‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ ها، مواد هورمونی و اخیرا بسیاری از ترکیبات گیاهی و دریایی نیز هستند ولی این که هر یک از ترکیبات فوق نقشی در درمان داشته باشند، از لحاظ مطالعات علمی قابل قبول نبوده و یا حداقل ثابت نشده است.

در واقع تنها محصولاتی که تا حدودی در بهبود این ضایعه قابل توصیه است، محصولات حاوی رتینوئیدهای موضعی است که امروزه نیز با غلظت ‌های مختلف در دسترس بیماران بوده و شما با راهنمایی پزشک مربوطه می‌ توانید از یکی از این ترکیبات استفاده کنید.

علاوه بر این، در سال‌ های اخیر لیزر نیز به عنوان یکی از روش ‌های درمانی پیشنهاد شده که به ویژه در درمان استریاهای جوان‌ تر قابل توصیه بوده و بعد از چند جلسه باعث بهتر شدن نمای ظاهری ضایعه می ‌شود.

البته این میزان بهبود نسبی هم بسته به نوع و انرژی لیزر مورد استفاده، قدمت ضایعه، داروهای مصرفی و مشخصات سرشتی افراد می‌ تواند بسیار متفاوت باشد.

هر نوع حدس یا پیش ‌بینی در مورد درصد موفقیت درمانی بعد از لیزر از لحاظ علمی امکان‌ پذیر نیست.

شما می ‌توانید با در نظر گرفتن هزینه‌ های لازم برای لیزر و یا برای تهیه ی محصولات فوق‌ الذکر اقدام نمایید و البته در تمام موارد مشاوره قبلی با پزشک متخصص پوست از سرخوردگی، ناامیدی و اتلاف هزینه ی شما پیشگیری خواهد کرد.

دکتر فریده مهتی‌ پور - متخصص پوست و مو

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

با خطوط پوستی که در بدن ایجاد می شود چه کنیم؟

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

ماسک های زیبایی و تأثیر آنها بر پوست

پوست خود را نجات دهید

علل ایجاد چروک صورت و راه های درمان آن

 آکنه و راه های درمان آن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.