تبیان، دستیار زندگی
سیزده به در که روز طبیعت نیز نامیده شده است، در بین ما ایرانی ها روز خاصی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بهانه ی سیزده به در

جنگل، قانون دارد!

جنگل

" سیزده به در " که " روز طبیعت " نیز نامیده شده است، در بین ما ایرانی ها روز خاصی است. معمولا در این روز کمتر کسی در خانه می ماند. خانواده ها این روز را در خارج از شهر و یا در پارک ها و جنگل ها می گذرانند. بد نیست این روز خاطره انگیز را با کمترین آسیب به طبیعت و محیط زیست مان سپری کنیم. بدین منظور توصیه های سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی تهران را با هم مرور می کنیم:

* از راه‌ های تعیین‌ شده وارد جنگل شوید و در صورتی که از خودروی شخصی استفاده می ‌کنید، باید آن را در محل‌ های مخصوص توقف خودرو پارک کنید و از توقف در مکان‌ های دیگر بپرهیزید.

* فراموش نکنید که توقف خودرو روی علف ‌ها و برگ‌ های خشک، خطرناک است، زیرا ممکن است هنگام روشن کردن خودرو (استارت زدن) و ایجاد جرقه در لوله اگزوز، علف‌ ها و برگ‌ های خشک، آتش بگیرند و در اندک ‌مدت‌ شعله‌ ور شوند.

* اگر تصمیم دارید مدتی در جنگل اقامت کنید محل‌ هایی را که جهت این منظور تعیین‌ شده‌ اند برگزینید و در هر صورت محل اقامت ‌تان را تا شعاع 10 متری از خس و خاشاک و برگ‌ ها و علف‌ های خشک روی زمین پاک سازی کنید.

* اگر می ‌خواهید با افراشتن چادر یا خیمه و برای چندین روز در جنگل اقامت کنید، حتما وسایل و امکانات مورد نیاز مانند مواد غذایی مناسب و کافی، روشنایی، چراغ ‌قوه، لباس گرم و مناسب و وسایل کمک ‌های اولیه درمانی و ... را به همراه داشته باشید.

* هنگام برافراشتن چادر دقت کنید که باعث تخریب پوشش گیاهی نشوید و از زخمی کردن درختان یا شکستن شاخه‌ های آن ها یا زدن میخ به آن ها جدا خودداری کنید و رعایت این امر را به ویژه به کودکان یادآوری کنید.

* به کودکان یادآوری کنید که از محل، زیاد دور نشوند و خطر گم شدن در جنگل یا حمله ی حیوانات ساکن جنگل را به آن ها یادآوری و گوشزد کنید.

* حتی‌المقدور هنگام اقامت در جنگل از غذاهای سرد و مطمئن استفاده کنید و چای را در ظروف مخصوص (فلاسک) نگهداری و استفاده کنید؛ اما اگر غذای گرم می‌ خواهید وسایل و امکانات پخت و پز مناسب را همراه بیاورید تا مجبور به برافروختن آتش نشوید و تا می ‌توانید از افروختن آتش در جنگل‌ ها خودداری کنید.

جنگل

* اگر از سر ناچاری برای روشن کردن آتش یا چراغ نفتی، نفت در خودروی خود حمل می ‌کنید، حتما آن را در ظرف در بسته فلزی با گنجایش حداکثر 3 لیتر حمل کنید و هنگام استفاده دقت نمایید نفت را روی زمین و پوشش گیاهی نریزید.

* هنگام استفاده از کبریت برای روشن کردن گاز پیک ‌نیک یا چراغ نفتی حتما دقت کنید چوب کبریت نیم ‌سوخته یا نیمه مشتعل را روی زمین نیندازید، چرا که چوب کبریت نیمه ‌سوخته عامل ایجاد بسیاری از حریق‌ ها در جنگل‌ ها و بستان‌ ها می باشد، لذا پس از استفاده، از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید.

* هوای پاک طبیعت سبز و تفریح با کشیدن سیگار تناقض دارد. ته ‌سیگار روشن عامل تعداد زیادی از حریق‌‌ های جنگل‌ ها و بوستان‌ ها است؛ لذا توصیه می ‌شود هیچ ‌گاه در این اماکن سیگار نکشید و دخانیات استعمال نکنید یا حداقل ته ‌سیگار نیمه‌ روشن خود را روی زمین پرتاب نکنید و از خاموش شدن کامل آن مطمئن شوید.

* اگر تحت شرایط اضطراری مجبور به روشن کردن آتش در جنگل شدید حتما در محل‌ های تعیین‌ شده از سوی مسوولان (اجاق‌ های فلزی مخصوص)‌ به این کار اقدام کنید.

* اگر با خودروی شخصی به جنگل می ‌روید حتما یک دستگاه خاموش‌ کننده دستی مناسب در خودرو داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه حریق بتوانید در اولین فرصت آن را کنترل و اطفاء کنید.

* در صورتی که توسط مسوولان نگهداری از جنگل، محل ‌های خاصی برای برافروختن آتش تعیین نشده بود و شما مجبور به برافروختن آتش بودید، ضروری است محل مناسب و بدون درخت و پوشش گیاهی پیدا کنید و تا شعاع حداقل 3 متر، زمین را از خس و خاشاک و برگ‌ های خشک پاک کنید و سپس زمین را مقداری بکنید و گود کنید و خاک کنده شده را به صورت خاکریز در اطراف گودال جمع کرده و با چیدن تعدادی سنگ روی خاکریز به صورت دایره، اجاق کوچکی درست کنید. توجه کنید که بیشتر از حجم گودال آتش نیفروزید.

جنگل

* در صورت برافراشتن خیمه مراقب باشید محل ایجاد اجاق دور از خیمه باشد. چراغ گاز پیک ‌نیک یا چراغ نفتی را بیرون خیمه و با حفاظ در مقابل وزش باد استفاده کنید.

* هرگز مسوولیت برافروختن آتش را به عهده کودکان و نوجوانان نگذارید واجازه ندهید آن ها تحت هیچ شرایطی در جنگل آتش‌ بازی کنند و خطرات این کار را همواره به آن ها گوشزد کنید.

* حتی‌المقدور از ذغال چوب یا چوب‌ های خشک برای روشن کردن آتش استفاده کنید و اجازه ندهید کودکان و نوجوانان برای جمع‌ آوری چوب، شاخه ‌های درختان را بشکنند، بوته ‌ها را بکنند و به پوشش گیاهی و درختان آسیب بزنند.

* ایجاد آتش در جنگل‌ها بر حسب ضرورت و برای مدت محدود و مشخصی می‌ تواند انجام شود و پس از استفاده از آن باید برابر ضوابط ایمنی، کاملا آن را اطفاء کرد؛ بنابراین روشن کردن آتش برای تامین روشنایی هنگام شب یا برای گرم شدن، کار بسیار خطرناکی است.

* دقت کنید که هنگام استفاده از آتش، دیگران و به خصوص کودکان در نزدیکی آن قرار نگیرند، زیرا بر اثر گرم شدن سنگ ‌ها، امکان ترکیدن و پرتاب تکه‌ های آن به اطراف و در نتیجه صدمه دیدن افراد وجود دارد.

* پس از استفاده از آتش با خفه کردن آن به وسیله ریختن خاک و پاشیدن آب روی آن از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید و وقتی در حال ترک جنگل هستید دوباره با ریختن خاک مرطوب روی خاکستر آتش،از احتراق مجدد آن جلوگیری کنید.

جنگل

* هرگز در حین حرکت با خودرو در جاده‌ ای جنگلی، ته سیگار وشن یا چوب کبریت نیمه مشتعل را به بیرون پرتاب نکنید، زیرا در این صورت و به احتمال زیاد باعث وقوع حریق در جنگل خواهید شد.

* بستان‌ ها و جنگل ها بخشی از محیط زیست ما انسان‌ ها هستند که به لحاظ پالایش هوا و ایجاد محیط پاک و سالم از اهمیت و ارزش فوق العاده‌ای برخوردار هستند. به لحاظ حفظ پاکیزگی و نظافت در جنگل توصیه می ‌شود از ریختن زباله و ضایعات مواد غذایی به هر شکل در آن خودداری شود.

* بهترین شیوه آن است که با استفاده از کیسه‌ های مناسب پلاستیکی، ضایعات و زباله ‌ها را جمع ‌آوری کرده، به صورت در بسته آن ها را در سطل ‌های زباله به خارج از جنگل منتقل کنید و در محل‌ های تعیین شده قرار دهید.

* در صورتی‌ که در جنگل ‌ها، بستان‌ ها و باغ ‌ها با حریق مواجه شدید، بهترین روش استفاده از خاموش ‌کننده دستی و در صورت نبود، پاشیدن خاک روی آتش و خفه کردن آن و همچنین اطفاء به وسیله آب است. در این شرایط با حفظ خونسردی، کودکان و افراد مسن را به محل امن انتقال دهید و با استفاده از امکانات موجود حداکثر تلاش خود را برای اطفای حریق به عمل آورید، اما در صورت گسترده بودن حریق به سرعت نگهبانان و ماموران حفاظت از جنگ یا آتش‌ نشانی را در جریان قرار دهید و با آن ها همکاری کنید.

*مطالب مرتبط:

سیزده بدر، روز آشتی با طبیعت

ویژه نامه روز طبیعت

روز گرامیداشت طبیعت یا روز تخریب آن ؟

نگاهی گذرا به مراسم سیزده به در، روز طبیعت

روزی برای با طبیعت بودن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.