تبیان، دستیار زندگی
راهیان نور هر ساله به قصد زیارت جبهه ها و تبرک جستن از خاک پاک کربلای ایران که معطر است به شمیم جانفزای عطر خون شهیدان، عازم مناطق عملیاتی می شوند، با گوش های باز و سینه های تشنه، آماده شنیدن خاطرات ناب از زبان دلاور مردان جبهه های جنگ حق علیه باطل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ به روایت یک راوی نام آشنا

گفتگو با سرتیپ دوم غلامحسین دربندی ، راوی کاروان های راهیان نور

اشاره:

کاروان های راهیان نور که هر ساله به قصد زیارت جبهه ها و تبرک جستن از خاک پاک کربلای ایران که معطر است به شمیم جان فزای عطر خون شهیدان ، عازم مناطق عملیاتی می شوند ، با گوش های باز و سینه های تشنه ، آماده شنیدن خاطرات ناب از زبان دلاور مردان جبهه های جنگ حق علیه باطل می باشند.

راهیان نور

سرتیپ دوم غلامحسین دربندی از راویان بر جسته دفاع مقدس است که هر ساله همراه کاروان ها به مناطق عملیاتی رفته و خاطرات هفت سال حضور مداوم در خطوط مقدم جبهه ها و شرکت در عملیات های طریق القدس ، فتح المبین ، بیت المقدس ، رمضان و... را برای کاروانیان بازگو می کند. تقریبا بیشتر کاروان ها با نام او آشنایی دارند. پای صحبت ایشان پیرامون راوی و روایت نشسته ایم؛

از دیدگاه جناب عالی ( به عنوان یک راوی) جنگ را چگونه باید روایت کرد؟

به فرموده حضرت امام(ره) جنگ ما، جنگ اسلام و کفر بود. جنگ ما برای عزت و شرف بود و طبیعی است وقتی یک راوی از جنگ صحبت می کند باید جنبه های حماسی و ارزشی و معنوی آن را بهتر بیان کند. جنگ با گفتن سازماندهی رزم و تاکتیک ها و تکنیک های به کار گرفته شده برای عوام خسته کننده است. این نوع مطالب بیشتر برای کلاس های نظامی و دروس دانشگاهی مختلف در نیروهای مسلح مفید است و دانشجویان نظامی و افسران آینده می توانند از این تجارب بهره گیری نمایند، اما آنچه که کاروان های راهیان نور و زائرین جبهه ها طالب و خواستار آن هستند، بیشتر جنبه های معنوی حماسی و ارزشی نبرد هشت ساله ماست و در واقع آنچه که این جنگ را در تاریخ ما ماندگار و جاودان ساخته، همین ابعاد مختلف و با ارزش دفاع مقدس است.

نقش های مختلفی که رزمندگان در ارتش، سپاه، بسیج، جهاد سازندگی، ستاد جذب و هدایت کمک های مردمی، بیت الزهرا(س) ها در گوشه گوشه جبهه ها و این سرزمین خلق کردند. در بخش های مختلف برخورد با اسرای جنگی دشمن، در بهداری و برخورد با زخمی های دشمن، در حالات مختلف رزمندگان، هر کدام دریایی از سخن و خاطره همراه خود دارد که هنوز گفته نشده و باید روایت شود. اگر مردم ما با این ابعاد گوناگون دفاع مقدس آشنا شوند آن وقت می بینیم که مشتاق تر شده و آماده فداکاری و حماسه آفرینی های بیشتر خواهند بود.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری که در روز اول هفته دفاع مقدس در جمع راویان دفاع مقدس فرمودند: اگر این جلسه چند ساعت دیگر هم طول می کشید بنده آمادگی شنیدن داشتم و همچنین من اصرار دارم این کار یعنی روایت جنگ ادامه داشته باشد.

به نظر شما چه کسانی می توانند هنگام حضور کاروان راهیان نور در مناطق جنگی برای مردم، جنگ را روایت کنند؟

بهتر است برای روایت بیشتر از نسل جنگ استفاده شود. از فرماندهان، جانبازان، آزادگان و رزمندگانی که جبهه ها را دیده و لمس نموده باشند تا هم از اغراق گویی خودداری شده و هم به دل مردم بنشیند. ما فعلا از سرمایه خوب وجود با ارزش رزمندگان اسلام در همه قشرهای مختلف شرکت کننده در جنگ اعم از ارتش دلاور و حماسه آفرین، سپاه قهرمان و فداکار، بسیج مخلص و جانباز و جهادگران بی ریا و در حقیقت سنگر سازان بی سنگر بهره مند هستیم و می توانیم از بیان شیرین آنها استفاده نماییم و چنانچه سازمانی برای دعوت از آنها پیش قدم شود، هم استفاده موثر برده است و هم روحیه مضاعفی است برای آنها که بار دیگر در منطقه حضور یافته و خاطرات را تداعی می کنند و هم اینکه اگر ثبت و ضبط شوند کتاب ماندگار دفاع مقدس ما خواهد بود.

راهیان نور

چند سال است که به کار روایتگری مشغول هستید؟

البته بیان و روایت حماسه های خلق شده توسط رزمندگان ما از همان شروع جنگ تحمیلی آغاز شد که هر بار به مرخصی می آمدیم در جامعه و مساجد و مدارس باز گو می کردیم ولی عنوان راوی نداشتیم بلکه به عنوان کسی که از جبهه آمده بود، صحبت می کردیم. بعد از تصویب قطعنامه و آغاز آتش بس بنا به دعوت گروه ها و سازمان ها و دانشگاه ها و مدارس در جلسات آنها شرکت نموده و جنگ را روایت می کردیم و زمانی که حرکت کاروان های راهیان نور به سمت مناطق آغاز شد در کاروان ها حضور پیدا کرده و سینه های تشنه عاشقان را با زلالی حماسه های رزمندگان سیراب می نمودیم.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری که در روز اول هفته دفاع مقدس در جمع راویان دفاع مقدس فرمودند: اگر این جلسه چند ساعت دیگر هم طول می کشید بنده آمادگی شنیدن داشتم و همچنین من اصرار دارم این کار یعنی روایت جنگ ادامه داشته باشد.

اگر خداوند توفیق دهد تا جایی که در توان داشته باشم نسبت به ارائه تلاش رزمندگان و انتقال آن به نسل های آینده و خصوصا جوانان کوشش خواهیم نمود تا آیندگان ما با تاریخ پر افتخار این مرز و بوم در دفاع مقدس که سرشار از ارزش های اخلاقی، اسلامی و انسانی است آشنا شوند و سعی نماییم فراموش نشود.

                                                                  ادامه دارد ...


منبع :

روزنامه رسالت

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا _سیفی