تبیان، دستیار زندگی
ساخت فیلم‌های سینمایی مشترك با چین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت فیلم‌های سینمایی مشترك با چین

حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد

در دیدار زی زیائو یان سفیر چین در ایران با سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آمادگی سینمای ایران برای ساخت فیلم‌های سینمایی مشترك با سینمای چین خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در این دیدار حسینی ، جمهوری خلق چین را كشوری دوست، با مشتركات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیرینه خواند و علاقمندی جمهوری اسلامی ایران به گسترش روابط فرهنگی با چین را اعلام كرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سفیر چین در جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روابط تهران – پكن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را رو به توسعه خواند و چین را كشوری پهناور با تمدنی چند هزار ساله، سابقه فرهنگی و مهم دانست كه در معادلات بین المللی نقش قابل توجهی دارد.

وی با اشاره به روابط و سابقه چند هزار ساله ایران و چین كه از دیرباز مطرح و آثار آن از گذشته تاكنون پدیدار است، گفت: جاده ابریشم، یک مستند تاریخی در روابط تجاری و بازرگانی دو كشور است كه در كنار آن روابط اقتصادی و سیاسی نیز بر این روابط مستتر است.

حسینی به وجود رابطه خواهرخواندگی میان برخی از استانهای ایران و چین و قراردادهای همكاری میان دانشگاه های دو كشور و انعقاد قرارداد همكاری فرهنگستان هنر ایران و چین اشاره كرد و گفت :با توجه به وجود ظرفیت های فرهنگی و جاذبه های گردشگری فراوان در ایران و چین، گسترش روابط فرهنگی دو كشور ضروری است.

وی به امكان حضور فعالتر در چین برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران اشاره كرد و گفت: آمادگی برگزاری هفته‌های فرهنگی ، هفته سینما و برگزاری نمایشگاه های مختلف در پكن و دیگر استانهای چین را داریم .

حسینی با اشاره به همكاری صداو سیمای ایران برای ساخت فیلم های مشترك با صداو سیمای چین، از آمادگی سینمای ایران برای ساخت فیلم های سینمایی مشترك با سینمای چین خبر داد.

وی حضور ایران در اجلاس شانگهای را با وجودی كه عضو ناظر است فعال و در سطحی بالا عنوان كرد وگفت : در حاشیه این اجلاس گفت و گوی ویژه ای با "چای او " وزیر فرهنگ چین برای بررسی راههای گسترش فرهنگ و هنر دو كشور خواهیم داشت.

حسینی از آمادگی و اجرای برخی از امور برای حضور فعال ایران در اكسپوی چین از جمله برنامه های فرهنگی و هنری خبر داد.

حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با بیان به مواضع مشترك دو كشور در مجامع جهانی گفت: انتظار داریم چین نیز همچون ایران در برابر زیاده خواهی های غرب و آمریكا برای تحت فشار قرار دادن كشورهایی همچون ایران، چین و برخی كشورها و همچنین مباحث حقوق بشر، همچنان بر این مواضع پایدار باشد.

حسینی سال 89 را سال گسترش روابط ایران و چین خواند و گفت: ایران برای برگزاری هفته های فرهنگی چین در تهران و همچنین حضور فعالتر هنرمندان چینی در جشنواره های بین المللی فیلم ، موسیقی، تئاتر، شعر و هنرهای تجسمی و نمایشگاه ها آماده همه گونه همكاری است.

حسینی با بیان به تشكیل كمیته مشترك فرهنگی میان ایران و چین ، از آمادگی ایران برای برگزاری نخستین جلسه این كمیته در نیمه نخست سال 89 خبر داد و گفت : در حاشیه اجلاس شانگهای از وزیر فرهنگ چین برای دعوت به ایران برای حضور در این كمیته دعوت خواهد شد.

سفیر جمهوری خلق چین در ایران نیز با تشكر از وزیر فرهنگ و ارشاد ایران و تبریك عید باستانی نوروز به سوابق دیرینه دو كشور و تاریخ مبادلات ایران و چین در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از دیرباز اشاره كرد و گفت: با توجه به ملاقات ها و دیدارهای مسوولان دو كشور در مقایسه با دیگر كشورها، ایران در میان كشورهای منطقه به عنوان یك كشور مهم و بزرگ، از اهمیت ویژه ای برای چین برخوردار است زیرا چین بهترین و عمده ترین شریك تجاری ایران است.

سفیر چین در تهران با اشاره به اتمام زمان دوره برنامه اجرایی مبادلات فرهنگی و آموزشی ایران و چین و ابراز علاقمندی به افزایش حجم مبادلات فرهنگی میان دو كشور، خواستار تمدید آن شد.

گروه هنری تبیان