تبیان، دستیار زندگی
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران شب گذشته با حضور در یك برنامه زنده تلویزیونی، خواهان برگزاری همه‌پرسی درباره طرح هدفمند كردن یارانه‌ها شد و به بیان آثار مثبت این طرح بر اقتصاد كشور پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخواست رفراندوم برای یارانه ها

محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران شب گذشته با حضور در يك برنامه زنده تلويزيوني، خواهان برگزاري همه‌پرسي درباره طرح هدفمند كردن يارانه‌ها شد و به بيان آثار مثبت اين طرح بر اقتصاد كشور پرداخت.

به گزارش خبرگزاري فارس ، رئيس جمهور با حضور در برنامه سفر به خير شبكه سوم سيما، ضمن تبريك سال نو سفر را از سنت هاي خوب نوروز خواند و گفت: بدون سفر ارتباطات اجتماعي و استعدادهاي انسانها برقرار و شكوفا نمي‌شود.

وي افزود: يك ملت بدون توسعه ارتباطات كه در متن آن سفر و جا به جايي نهفته است نمي تواند ظرفيت هاي خود را شكوفا كند.

دکتر احمدی نژاد

احمدي نژاد گفت: انسان براي تفريح، تجربه آموزي، ديد و بازديد و اعتلاي روحي نيازمند سفر است و سفر انسان را پخته مي كند و انسان بدون سفر راكد است.

رئيس جمهور با اشاره به اينكه سفر زيبايي نوروز را چند برابر مي كند آرزو كرد به زماني برسيم كه همه ملت ايران و جهان بتوانند به راحتي و دفعات در طول سال و به هر جاي دلخواه سفر كنند و با فرهنگ ها ، طبيعت و تجربه ها آشنا شوند.

وي با اشاره به اينكه خداوند در سفر نعمت ها و رمز و رموزي قرار داده است گفت: ملت ايران قدر اين نعمت را مي داند و دلهاي مردم ايران در سفر به هم نزديك مي شود.

احمدي نژاد ايران را كشوري سفر خيز و سفر طلب خواند و گفت: زيبايي هاي فرهنگي و مراكز زيارتي و تفريحي ايران آنقدر زياد است كه نمي توان همه آن را حتي يك بار هم ديد.

وي با اشاره به افزايش تعداد سفر به ويژه در سالهاي اخير گفت: هنوز جمعي از مردم عزيز ما آنطور كه مي خواهند نمي توانند سفر تفريحي، كاري و زيارتي داشته باشند كه اميدواريم كه اين مشكل برطرف شود.

با نحوه تصويب لايحه هدفمند سازي يارانه ها در مجلس مردم ضرر مي كنند و راه حل اين است كه با همه پرسي از مردم بخواهيم كه ايا مي خواهند اين قانون اجرا شود يا نه.

رئيس جمهور در ادامه و در پاسخ به سوالي درباره طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، گفت: با نحوه تصويب لايحه هدفمند سازي يارانه ها در مجلس مردم ضرر مي كنند و راه حل اين است كه با همه پرسي از مردم بخواهيم كه ايا مي خواهند اين قانون اجرا شود يا نه.

احمدي نژاد افزود: پيشنهاد ما اختصاص 40 هزار ميليارد تومان براي هدفمند سازي يارانه ها بود اما نمايندگان مجلس با 20 هزار ميليارد تومان آن موافقت كردند و اصرار دارند آن را اجرا كنيم.

وي گفت: ما اجراي هدفمند سازي يارانه ها را به آنها واگذار مي كنيم و اختيار تام به انها مي دهيم و اگر مي توانند اجرا كنند. احمدي نژاد ادامه داد: نبايد دولت را به انجام كاري كه به ضرر مردم است مكلف كرد و دولت كاري را كه به ضرر مردم باشد اجرا نمي كند.

اسم خودشان را می گذارند اقتصاددان ! حالا من نمی دانم کجا درس خوانده اند و مدرکشان را از کجا گرفته‌اند.

من نمی دانم اینها چطور مدرکشان را گرفته اند . اصلا بیایند یک مجمع برگزار کنند و بگویند که مدرکشان را از کجا گرفته اند .

رئيس جمهور گفت: من در زمان بررسي لايحه بودجه سال 89 با حضور در مجلس از نمايندگان خواهش كردم پيشنهاد دولت را تصويب كنند اما در مسير ديگري قرار گرفتند. وي گفت: در مسائل مهم اقتصادي بايد به اراي مردم مراجعه شود و پيشنهاد مي كنم در اين باره همه پرسي بگذارند تا مردم نظر دهند كه ايا مي خواهند اين قانون اجرا شود يا نه و هر چه مردم گفتند مي پذيريم. احمدي نژاد ادامه داد: ما با استدلال و براساس قانون اساسي نتوانستيم حرف منطقي و علمي خود را به برخي دوستان منتقل كنيم و آنها را بباورانيم.

رئيس جمهور در ادامه سخنانش، هدفمند كردن يارانه ها را كاري مهم خواند و گفت : به دليل بهره وري پايين ما در اقتصاد و مصرف بالاي انرژي و منابع در كشور اجراي اين كار مهم ضروري است چرا كه در كشور ثروتمندي چون ايران نبايد فقر و عقب ماندگي وجود داشته باشد .

ما اجراي هدفمند سازي يارانه ها را به آنها واگذار مي كنيم و اختيار تام به انها مي دهيم و اگر مي توانند اجرا كنند

احمدي نژاد افزود : با اين بهره وري و توزيع نامناسب نمي توانيم جزء پيشرفته ترين كشورها در صنعت باشيم.

وي در پاسخ به سوالي درباره ميزان تاثير اجراي طرح هدفمند سازي يارانه‌ها بر افزايش سفرها گفت : اگر يارانه ها هدفمند شود سفر بيشتر خواهد شد چرا كه بخشي از مردم كه هم اكنون به دليل مشكلات مالي نمي‌توانند سفر كنند با هدفمند شدن يارانه ها به راحتي سفر مي كنند زيرا هم اكنون اين دسته از مردم يا از يارانه هاي توزيعي دولت بهره اي نمي برند و يا حداقل بهره را مي برند در صورتي كه اگر يارانه ها هدفمند شود قدرت خريد بالا مي رود و دو تا سه دهك جامعه كه كمتر سفر مي كنند مي توانند به جمع سفر كنندگان بپيوندند. رئيس جمهور گفت: آنهايي كه اجراي اين لايحه را خطرناك و بحران آفرين مي خوانند يا به دليل نبود شناخت و يا ترس آنهاست و يا اينكه نمي خواهند اين قانون اجرا شود.

احمدي نژاد گفت: 25 سال است كه همه اقتصاددانان كشور هدفمند كردن يارانه ها را به منزله برداشتن بزرگترين مانع از مسير اقتصاد كشور مي دانند و به همين جهت بر اجراي آن و واقعي شدن اقتصاد اصرار دارند. رئيس جمهور گفت: مطمئن باشيد با اجراي هدفمند سازي يارانه ها وضع از روز اول بهتر مي شود و مشكلي در اقتصاد ما بوجود نمي آيد.

وي در ادامه به برخي اظهار نظرها در اين باره اشاره كرد و گفت: برخي مدعي شده بودند كه اگر 40 هزار ميليارد تومان براي هدفمند سازي يارانه ها به دولت اختصاص يابد تورم 50 تا 75 درصدي ايجاد مي شود و اين حرف به اين معناست كه اگر كل يارانه ها كه 100 هزار ميليارد تومان است بخواهد هدفمند شود نزديك به 160 درصد تورم خواهيم داشت.

• آنهایی که می گویند اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها یک جراحی بزرگ است یا کاری سخت است ، یا نمی دانند که این طرح چیست یا که نمی خواهند این طرح برای نجات کشور اجرا شود .

احمدي نژاد گفت: اگر اينطور باشد اجراي آن خيانت است.

رئيس جمهور هدف اصلي طرح هدفمند سازي يارانه ها را كاهش تورم خواند و گفت: كاهش مصرف ، افزايش بهره وري و كنترل ريشه هاي اصلي تورم و توزيع عادلانه ميان مردم از اهداف ديگر اين طرح است.

وي از برخي اقتصاددانان كه مدعي شده اند با اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها قيمت ها پنج هزار درصد بالا مي رود

دکتر احمدی نژاد

انتقاد كرد و گفت: من نمي دانم كه اينها كجا درس خوانده اند و چه كسي به آنها مدرك داده است.

وي گفت: انها به گازوئيل اشاره كرده و گفته اند كه با افزايش 5000 درصدي قيمت ها، قيمت ها 500 برابر مي شود در حالي كه 5000 درصد معادل 50 برابر است نه 500 برابر.

رئيس جمهور اضافه كرد: اگر هم ما بخواهيم به عنوان مثال قيمت گازوئيل را پس از 5 سال 50 برابر كنيم حداكثر قيمت آن 550 تومان مي شود نه 825 توماني كه آنها ادعا مي كنند.

وي گفت: به فرض اگر ما 200 تومان افزايش قيمت گازوئيل داشته باشيم فقط يك درصد باعث افزايش قيمت كالا مي شود اما برخي ها دائم مي خواهند با بحران زايي مردم را بترسانند.

رئيس جمهور در ادامه اجراي هدفمند سازي يارانه ها با 20 هزار ميليارد تومان مصوب مجلس را نشدني خواند و گفت: با اين رقم نمي توان به كاهش مصرف رسيد.

• این افراد که این حرفها را می زنند مثلا اقتصاددان هستند اما معلوم است که هیچ علم اقتصادی ندارند .

احمدي نژاد هدف دوم از اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها را ارتقاي بهره وري خواند و گفت : يكي از راههاي تحقق اين امر اصلاح خط توليد كارخانجات است و دولت با اين بودجه اختصاص يافته چطور مي تواند به بخش توليد كمك كند كه به اصلاح ماشين آلات خود بپردازند.

وي گفت: با اين مصوبه به هيچ وجه نمي توان عدالت را برقرار كرد چرا كه بايد به ميزاني يارانه نقدي پرداخت كنيم كه علاوه بر تاثيرگذاري بر زندگي مردم باعث تشويق آنها براي همكاري دولت نيز بشود در حالي كه پرداخت 10 هزار تومان هيچ تاثيري در زندگي مردم نمي گذارد.

رئيس جمهور اظهار داشت: از نظر ما 40 هزار ميليارد تومان حداقل مبلغي بود كه براي هدفمند سازي يارانه ها پيشنهاد داده بوديم اما مجلس 20 هزار ميليارد تومان را تصويب كرد.

وي گفت : با هر بار افزايش قيمت ها شوك وارد مي‌شود و ما تا تعداد شوك ها را كمتر نكنيم و گام هاي بلند تري بر نداريم نفعي براي مردم حاصل نمي شود .

رئيس جمهور گفت: با اجراي هدفمند سازي يارانه ها با تورم واقعي و انتظاري روبرو خواهيم بود كه تورم واقعي قابل كنترل است و تورم انتظاري را كه همان تبليغات و هياهوهاست مي توان با نظارت و بازرسي و همراهي مردم كنترل كرد.

منبع: فارس

تنظیم برای تبیان:سید ابراهیمی