تبیان، دستیار زندگی
در میان چهارده معصوم یك الگوى زن لازم بود، زیرا اگر تمام معصومین مرد بودند آن همه سفارشاتى كه ویژه بانوان است نظیر همسردارى، خانه دارى، بچه دارى، حجاب و عفاف، صبر و تسلیم در برابر ناملایمات، همه در دنیاى لفظ و توصیه بود و شاید زنان ما پیش خود مى‏گفتند: اگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا فرزند پیامبر الگوست؟

شیعه
در میان چهارده معصوم یك الگوى زن لازم بود، زیرا اگر تمام معصومین مرد بودند آن همه سفارشاتى كه ویژه بانوان است نظیر همسردارى، خانه دارى، بچه دارى، حجاب و عفاف، صبر و تسلیم در برابر ناملایمات، همه در دنیاى لفظ و توصیه بود و شاید زنان ما پیش خود مى‏گفتند: اگر در میان معصومین یك زن بود و خبر از حال ما داشت، این همه توصیه و تكلیف براى ما نمى‏شد.

وجود حضرت زهرا علیها السلام الگویى بود كه به زنان ثابت شود آنچه اسلام مى‏گوید قابل عمل است. نه تنها زهرا علیها السلام، بلكه دخترش حضرت زینب نیز الگوى زنان تاریخ است. بلكه كنیز حضرت زهرا علیهاالسلام (فضّه) به جایى مى‏رسد كه با قرآن گفتگو مى‏كند.

الگو بودن فاطمه زهرا علیهاالسلام تنها در چند مسئله خلاصه نمى‏شود به چند نمونه الگوئى حضرت اشاره مى‏كنیم.

 اگر در قرآن سخن از احسان به والدین است، او به قدرى احسان مى‏كند كه پیامبر درباره او مى‏فرماید: تو مادر پدرت هستى. یعنى محبت تو از دخترى فراتر است. «ام ابیها»

اگر در قرآن سخن از بخشش و ایثار است، پیراهن عروسى خود را در شب زفاف و در راه رفتن به خانه داماد به فقیر مى‏بخشد. (به زنان مى‏گوید دور مرا بگیرید تا نامحرمان مرا نبینند و من این لباس را در راه خدا بدهم.)

اگر در قرآن سخن از هجرت است، فاطمه علیهاالسلام هجرت كرد.

اگر در قرآن سخن از صبر و اخلاص و تسلیم و تقوا و حیاست، فاطمه زهرا علیهاالسلام به قله این كمالات رسیده است.

اگر در قرآن سخن از علم و حكمت است، فاطمه زهرا علیهاالسلام كتابى به نام مصحف دارد كه امامان معصوم گاهى براى كسب اطلاع از آینده به آن كتاب مراجعه مى‏كردند.

حضرت فاطمه علیهاالسلام

اگر در قرآن سخن از كار و كوشش است، فاطمه علیها السلام در اثر كار در خانه دستش تاول زده بود.

اگر در قرآن سخن از عدالت است، فاطمه كار را بین خود و كنیزش به طور مساوى تقسیم مى‏كند.

اگر در قرآن سخن از رهبرى الهى است، فاطمه زهرا علیهاالسلام در خطبه‏اى كه در مسجد پیامبر خواند، حكومت وقت را محكوم و از همسرش حمایتى كرد كه به شهادتش انجامید.

اگر در قرآن سخن از ایمان به آخرت و اشتیاق به دنیاى دیگر است، فاطمه همین كه از پدر شنید اولین كسى كه به او ملحق مى‏شود خود اوست، شادمان شد.

با دیدن این چند نمونه باور مى‏كنیم كه فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوى عملى قرآن است.

گرچه در میان فرهنگ‏هاى دیروز و امروز و اشعار و ضرب المثل‏ها زن تحقیر شده و او را عنصرى وابسته و ضعیف مى‏دانسته‏اند، اما قرآن نه تنها به زنان، بلكه به تمام مردان مى‏گوید: همسر فرعون را الگوى خود قرار دهید.

او در كاخ بود، اما جذب كاخ فرعون نشد. قلدرى فرعون را دید، ولى نهراسید. انواع وسایل رفاهى، باغها و نهرها و حكومت‏ها و قدرت هایى را كه فرعون با آن مغرور مى‏شد و ادعاى خدایى مى‏كرد و مى‏گفت: «فِرْعَوْنُ فِی قَوْمِهِ قَالَ یَا قَوْمِ أَلَیْسَ لِی مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِی مِن تَحْتِی أَفَلَا تُبْصِرُونَ»1 آیا با این همه نهرهایى كه از زیر پاى من جارى است، حكومت و فرمانروایى مصر براى من نیست؟! اما همسرش به خدا مى‏گوید: من جایگاه و مقامى نزد تو مى‏خواهم.

«وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَكَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ » 2پروردگارا، براى من نزد خویش در بهشت خانه‏اى بنا كن. در این آیه آنچه مهمتر از بهشت و خانه بهشتى است، كلمه «عندك» است. زن مى‏تواند به جایى برسد كه از لذت‏هاى موجودى كه در برابر چشم اوست بگذرد و به آنچه نزد خداست دل ببندد.

نویسنده: محسن قرائتی

ویرایش: گروه دین و اندیشه – مهدی سیف جمالی


1) سوره زخرف، آیه 51.

2) سوره تحریم، آیه 11.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.