تبیان، دستیار زندگی
وقتی صحبت از مذهب در فوتبال می شود، چرخش بسیاری از نگاه ها به سوی لیگ اسپانیا خواهد بود .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسلمان نترس، فریاد بزن

فردریک کانوته

وقتی صحبت از مذهب در فوتبال می شود، چرخش بسیاری از نگاه ها به سوی لیگ اسپانیا خواهد بود. جایی که فوتبالیست های معتقد و مذهبی فراوانی را می توان یافت. در این بین نام ستارگانی چون فردریک گانوته، ریکاردو کاکا، جواد نکونام و ... به خوبی می درخشد. در عین حال اسپانیا با توجه به وجود ایالت های جدایی طلب، کشوری چند پاره در اروپا محسوب می شود. ایالت هایی که هر کدام برای خودشان پرچم، مذهب و آرمان هایی دارند که خب به هیچ عنوان مورد نظر حکومت مرکزی نیست. با این حال فوتبال وسیله ای شده برای آن که آن ها نمادها، پرچم ها و حتی اندیشه های خود را نیز به رخ یکدیگر بکشانند.

به عشق کودکان فلسطین

فردریک کانوته، بازیکن مسلمان از جمله مهره های کلیدی حاضر در اسپانیاست که همواره علاقه زیادی به اصول اخلاقی و اعتقادی دین مبین اسلام از خود نشان داده، به طوری که سال گذشته هنگامی که مهلت مسلمانان ساکن در سویا برای پرداخت اجاره یک مسجد در این شهر اسپانیایی به پایان رسیده بود، ساختمان آن مسجد را برای مسلمانان خریداری کرد تا در این مکان به عبادت بپردازند. محمود العونین، سفیر فلسطین در اسپانیا ساعاتی پس از آن بازی گفت: «کانوته یک مسلمان است. کدام مسلمان می تواند احساسات خود را کتمان کند؟ او کاری کرد که برای همه دوران در قلب کودکان فلسطینی باقی بماند. اشک کودکان فلسطینی پشتیبان اوست. اطمینان دارم قلب او در کنار برادران فلسطینی می تپد». فردریک کانوته یک روز پس از آن بازی در گفت و گو با رادیو فرانسه اظهار داشت: « با دیدن صحنه های کشتار مردم غزه فوق العاده متاثر شدم. آن چه من انجام دادم، بیانگر عمق ناراحتی و احساسم از این فاجعه بود. وقتی چنین بی عدالتی بزرگی به وجود می آید، هر کسی در دنیا باید خودش را مسئول بداند و در این زمینه تلاش کند، من به عواقب کاری که کردم، صد در صد آگاهی داشتم و با تمام وجود آن را انجام دادم». چیزی که هیچ گاه نمی توان آن را رد کرد این است که اعتقادات در فوتبال اسپانیا همیشه پررنگ و قابل لمس بوده و هست. مسلمانان از یک سو و مسیحیان از سویی دیگر، لالیگا را تحت تاثیر قرار می دهند.

کاکا

کسی که به مسیح تعلق دارد

علاقه زیاد کاکا به انتشار شعار «به مسیح تعلق دارم» برای فدراسیون فوتبال ایتالیا یک دردسر بود و امروز هم برای فوتبال اسپانیا تبدیل به دردسر شده است. کاکا بازیکن برزیلی رئال مادرید به شدت به مسایل مذهبی پای بند است و نمی تواند دستور فدراسیون فوتبال اسپانیا را مبنی بر برتن نکردن پیراهن منقش به نام مسیح جدی بگیرد. زمانی که تنها 18 سال سن داشت، در تعطیلات به خانه مادربزرگش رفت و در استخر خانه روی دایو پرش، یک لحظه تعادل خود را از دست داد و با لبه استخر برخورد کرد که در اثر این برخورد 6 مهره ستون فقراتش شکست. این حادثه می توانست خط پایانی باشد برای آرزوهای بزرگ کاکا اما او با اعتقاد به الطاف الهی سلامتی خود را به دست آورد. در آن زمان وقت زیادی را صرف خواندن کتاب های دینی می کرد و اکنون هم بعد از هر گل دستانش را به سمت آسمان بلند می کند و از خدا تشکر می کند.

رامادان

البته واکنش علیه مسلمانان در این میان غلیظ تر بوده است. رمضان که در تلفظ اسپانیایی آن به صورت «رامادان» معروف است، هر سال تیتر اول روزنامه هاست و مربیانی که تحت تاثیر نوشته های روزنامه و بیانیه های فدراسیون هستند به شدت با بازیکنان روزه دار برخورد می کنند. به گونه ای که حتی محمد دیارا، فصل گذشته تا مرز اخراج از رئال پیش رفت، اما حاضر نشد از اعتقادات مذهبی خود فاصله بگیرد.

آزادی خوادهی به شکل همیشه

مردم اسپانیا هرگز مرگ مشکوک سر خیو مانسانه را فراموش نمی کنند. او صدهزار پزوتا در آن زمان جریمه نقدی شد که رقمی نجومی به حساب می آمد. پس از مدتی، تلفن های مشکوکی به منزل او شد و طولی نکشید که جسدش را در خیابان های مادرید یافتند. او کشته شده بود؛ تنها به این خاطر که روی پیراهنش از دیکتاتوری ژنرال فرانکو انتقاد کرده بود. وی حرف تمام مردم اسپانیا را زد و شاید تمام مردم جهان آن روز قانون 120 فیفا وجود نداشت؛ اما قانون نانوشته ای برای بستن دهان معترضان ثبت شده بودثبت شده بود که به همان وسیله برخی افراد سیاسی را به اهداف شان می رساند. مردم اسپانیا نام کانوته را نیز در کنار نام تامی اسمیت، محمدعلی، مانسانه را و دیگر آزادی خواهان عرصه فوتبال کشورشان ثبت خواهند کرد.

قانون فیفا

در این میان، فدراسیون جهان فوتبال (فیفا) نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد؛ بازیکنان فوتبال حق انجام حرکات نمادین مذهبی را ندارند. این قانون در اسپانیا که بازیکنان مذهبی بسیاری دارد، شاید قابل اجرا نباشد. در این بین جالب ترین پاسخ به بیانیه فیفا را برزیلی ها ارایه کردند. «ریکاردو تراچیه را» رییس فدراسیون فوتبال برزیل گفت: «هرگاه سیاست و اقتصاد از فوتبال خارج شدند، ما هم دین را از ورزش خود کنار می گذاریم». فدراسیون فوتبال اسپانیا که باشگاه هایش بیشترین جمعیت لژیونر مسلمان را داراست نیز به این قانون واکنش تندی نشان داد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیکاری