تبیان، دستیار زندگی
گشت و گذاری در پایتخت ایران ، تهران ( قسمت هشتم ) در قسمت قبل به معرفی سقاخانه ها ، تکایا و آرامگاه های استان تهران پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم... کلیسای سورپ گئورگ این کلیسا در میدان وحدت اسلامی ، بازارچه قوام الدوله...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیساهای استان تهران

معرفی کلیساهای استان تهران

در قسمت قبل به

معرفی سقاخانه ها ، تکایا و آرامگاه های استان تهران  پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم...

کلیسای سورپ گئورگ

این کلیسا

در میدان وحدت اسلامی ، بازارچه قوام الدولهواقع است. این کلیسا در سال 1790 تا 1795 به عنوان محراب روستا بنا شد و در سال 1835 به کلیسا تبدیل شد. در مرحله بعد با بازسازی در سال 1882 ، به صورت کنونی درآمد. در آن سال ها ، این محله به ارامنه اختصاص داشت. هر سال در سالروز گئورگ مقدس در دهه اول مهرماه در این کلیسا مراسم دعا و نیایش برگزار می شود. روی سنگ قبرهای نصب شده بر دیوارهای کلیسا نقوش زیبایی دیده می شود.

معرفی کلیساهای استان تهران

کلیسای تادیوس بارتوقیموس مقدس

این کلیسا

در دروازه حضرت عبدالعظیم ، در جنوب شرقی تهران قرار دارد. بنای کلیسا در سال 1808 میلادی ( 1223 ق) به دست ده خانواده ارمنی که به «جام بـُران» معروف شدند، انجام شد. این افراد به دستور فتحعلی شاه قاجار از جلفای اصفهان برای شیشه بری قصرهای سلطنتی ( کاخ گلستان ) به تهران آمده بودند.

کلیسای تاتاوس از قدیمی ترین کلیساهای تهران محسوب می شود که در داخل آن مقابر و سنگ مزارهای جالب توجه شخصیت های ارمنی و مسیحیان اروپایی که در تهران در گذشته اند، قرار دارد.

مدفن دو استاد کار اصلی بنا در همین کلیسا قرار دارد. مساحت تقریبی کلیسا 220 متر مربع است و از صحن آن برای تدفین مسیحیان تهران استفاده می شد. در سال 1970 میلادی بخشی از گچ دیوار فرو ریخت و قسمت هایی از نقاشی ، زیر گچ نمایان شد که شامل تصاویری از سفرای روسیه و انگلستان ، اسکندر شاهزاده گرجستان ، چارلز فرزند سر والتر اسکات نویسنده انگلیسی و .... بود. در سمت راست مدخل ورودی ، لوحی به زبان فارسی و لاتین نصب است.

کلیسای تاتاووس

این کلیسا

در زمان فتحعلی شاه قاجار در محله ی چال میدان ساخته شد و دارای نمازخانه ای با پوشش گنبدی شکل و چهار شاه نشین است. محراب و جایگاه پیشوای روحانی در شاه نشین شرقی قرار دارد. این کلیسا از قدیمی ترین کلیساهای تهران محسوب می شود که در داخل آن مقابر و سنگ مزارهای جالب توجه شخصیت های ارمنی و مسیحیان اروپایی که در تهران در گذشته اند، قرار دارد.

کلیسای انجیلی

معرفی کلیساهای استان تهرانمعرفی کلیساهای استان تهران

با گسترش تهران در سال 1284 هـ . ق ارامنه تهران از کلیسای کوچک دروازه قزوین که در سال 1876 م توسط یک مبلّغ مذهبی تأسیس شده بود، تغییر مکان دادند و

در منطقه حسن آباد ، کلیسای انجیلی کنونی توسط میسیون مذهبی آمریکایی ها بنا شد. در سال 1874 م این کلیسا با وسعت بیشتر ، کاربری فرهنگی نیز یافت و مدرسه آمریکایی ها در آن شروع به کار کرد. مدرسه در سال 1319 شمسی به امر پهلوی اول بسته و تأسیسات فرهنگی آن به وزارت فرهنگ ایران واگذار شد. برای تأمین آب مورد نیاز باغ و کلیسای انجیلی که در خیابان سی تیر واقع است، برای اولین بار در ایران چاه آرتزین حفر شد. این باغ و کلیسا امروزه به صورت متروکه باقی است.

از دیگر کلیساهای تهران باید از کلیسای حضرت مریم، کلیسای سورپ تارگمانچاس در وحیدیه ، سورپ وارتان حشمتیه ، سورپ گریگور لوساوریچ مجیدیه و میناس مقدس در قریه ونک نام برد.

ادامه دارد ...

در قسمت بعد به معرفی ابنیه ی حکومتی استان تهران می پردازیم.

کتاب سیمای میراث فرهنگی استان تهران

زهره پری نوش - سایت تبیان

لینک ها

معرفی کلیساهای آذربایجان شرقی

معرفی کلیساهای استان کردستان

معرفی کلیساهای استان قزوین

معرفی کلیساهای استان فارس